Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samlingstråd för felfokus hos Canon DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar för omtanken.

Det verkar som att de har fixat till kameran ganska bra nu.
Det fungerar bra med de av mina gluggar som jag testat.
Mest spännande var ju att se hur det fungerade med EF 300/2,8 IS för jag kommer i första hand att använda 7D2 som natur och fågelkamera.
Jag har inte upptäckt någon fram- el bakfokus men tycker ändå inte att AF är lika träffsäker som hos 5D Mark III som fungerar suveränt bra.

Det blir inga fågelbilder att visa idag. De har börjat lugna ner sig och ligger väl i skymundan och ruvar på sina ägg.

Men jag visar en närbild på min akustiska Fender för jag tycker att bilden blev ganska snygg:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/366851/3327308.htm
50 mm på cropkamera är mycket trevligt.

Och så en annan bild på guran fast med mycket påtaglig purple och green fringing:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366851/3327309.htm?_p=3327308
Visst ser strängarna roliga ut som spretande kvastar åt bägge håll?
Per el. Lennart kanske kan förklara vad det är för optiskt fenomen som ligger bakom strängarnas utseende.
Purple fringing är de rosa färgskiftningarna framför fokus och green fringing de gröna skiftningarna bakom fokus. Ses tydligt i konturerna.
Skärpedjupet vid f 2.0 är precis så det täcker ena bandstaven (ca 2mm)

Nu har jag till slut bestämt för och även beställt ett Sigma 50/1,4 Art. Om ett objektiv har riktigt hög ljusstyrka så ska man ta mej f*n också kunna använda det på full öppning.
 
Ser bra ut! Kan inte förklara fenomenet direkt, men har teorier. Själv har jag 2 Fendergitarrer (2 elektriska Stratocaster fast med olika greppbrädor och olika mikrofonuppsättningar samt olika färg på kroppen).

Jag får inte det här fenomenet i dagsljusbelysning. Nu kan jag misstänka att strängarna på en akustisk gitarr är kopparbaserade istället för rostfritt stål. Men det borde inte betyda något. Det var bara en tanke. Ta ut gitarren och plåta i dagsljus och se vad som händer.

Det lustiga är att jag får samma fenomen som du på min Gibson SG som har cherryfärgad transparent lack över mahognykroppen och rosewoodhalsen.

Jag vet inte var jag har dessa bilder just nu. Annars hade jag lagt upp dem. Men det finns skillnader mellan objektiv. Mitt Nikon 60/2.8 macro ger lättare samma tendens som du visar i dina exempel, men det gör inte mitt Sigma 35/1.4 DG HSM Art även om man kan ana svagare tendenser.

Sigmagluggen är för övrigt underbar och mer funktionell på full öppning än någon annan glugg jag äger förutom ett Zeiss 55/1.8 ZE som är dedicerat för Sonys FF-serie (A7R som är spegellös).

Du blir garanterat nöjd med ett Sigma 50/1.4 ur Artserien.

//Lennart
 
Pga. en envis förkylning som har däckat mig så har jag stannat hemma från kneget några dagar.
Som plåster på såren så kan jag testa och provskjuta 7D2.
Något som jag upptäckt är att med Kenkos extender 300 PRO 1,4X DGX och 300/2,8 IS så överexponerar 7D2 ett steg. Jag får alltså konsekvent kompensera -1 steg.

Jag har tagit några serier på stativ med Kenko 1,4X och EF 1,4 X2 III och 300/2,8 IS, 7D Mark II.
Bilderna blir ofta felfokuserade men jag hittar ingen speciell fram el. bakfokus.
Träffsäkerheten är för dålig och mycket sämre än med 5D Mark III. Uppskattningsvis så missar över hälften av bilderna fokus.
Det märks också när jag tar vanliga handhållna bilder ute i trädgården.

En stare. Skärpan och kvaliteten finns onekligen där, när AF träffar rätt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366851/3327970.htm

Hur det fungerar med flygande fågel och följande fokus återstår att se.
 
Samma här!

Pga. en envis förkylning som har däckat mig så har jag stannat hemma från kneget några dagar.
Som plåster på såren så kan jag testa och provskjuta 7D2.
Något som jag upptäckt är att med Kenkos extender 300 PRO 1,4X DGX och 300/2,8 IS så överexponerar 7D2 ett steg. Jag får alltså konsekvent kompensera -1 steg.

Jag har tagit några serier på stativ med Kenko 1,4X och EF 1,4 X2 III och 300/2,8 IS, 7D Mark II.
Bilderna blir ofta felfokuserade men jag hittar ingen speciell fram el. bakfokus.
Träffsäkerheten är för dålig och mycket sämre än med 5D Mark III. Uppskattningsvis så missar över hälften av bilderna fokus.
Det märks också när jag tar vanliga handhållna bilder ute i trädgården.

En stare. Skärpan och kvaliteten finns onekligen där, när AF träffar rätt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366851/3327970.htm

Hur det fungerar med flygande fågel och följande fokus återstår att se.

Jag har fått samma fenomen med överexponering med Kenkokonvertern. Inget problem för min del då jag kör 95% o M-läge. Tror det är Canon som jävlas bara för att Kenkoanvändarna tvingade fram en firmwareuppdatering på 5DIII ;) Inte så konstigt iofs då man vill sälja mer av egna extendrar. Tror att det i framtiden blir vanligare med sådana här trix gentemot Kenko, Sigma, Tamron m.fl.
 
Idag tror jag de skickade tillbaka mitt objektiv :) (70-200 L f4 IS) och tydligen var det fel på det.


Det står följande:

"Status: UTLÄMNAD FRÅN VERKSTAD

Utfört arbete: Finjustering autofokus

Pris: 0 kr"
 
fortsättning på följetongen.

Efter det att min nya 7D Mark II fortfarande levererar oskarpa bilder efter två verkstadsbesök tröttnade jag. Jag lämnade den till Mediamarkt och ville häva köpet. De skickade då kameran till samma verkstad Assist för att få felet verifierat.
Idag har jag fått besked från Assist att man byter ut kameran och ska leverera en ny från Canon.

Hur går det för dig Johnny?
 
Efter det att min nya 7D Mark II fortfarande levererar oskarpa bilder efter två verkstadsbesök tröttnade jag. Jag lämnade den till Mediamarkt och ville häva köpet. De skickade då kameran till samma verkstad Assist för att få felet verifierat.
Idag har jag fått besked från Assist att man byter ut kameran och ska leverera en ny från Canon.

Hur går det för dig Johnny?

Tråkigt med problem, men bra att du får en ny kamera iaf :)

Jodå, fick tillbaka mitt objektiv igår, får nu mer många fler bilder med perfekt fokus på :) så jag är nöjd, dock kan det bli någon enstaka gång att den framfokuserar som innan, men tror inte det beror på objektivet, tänkte om det är möjligt om fokus kan balla ur om man fokuserar på något som inte är kontrast rikt eller om det är för mörkt.
Att det är de som ställer till det emellanåt.

Samt att jag även fotar på f4 så kanske hinner flytta mig en bit så fokus kanske ändras lite också. Mycket som kan spela in.
 
Det brukar vara så att fokus-"punkterna" inte riktigt överensstämmer med de röda rutorna i sökaren. Ibland täcker fokussensorn mer än den röda rutan och då kan man missa fokus fastän man tror att man har siktat rätt.
 
Det brukar vara så att fokus-"punkterna" inte riktigt överensstämmer med de röda rutorna i sökaren. Ibland täcker fokussensorn mer än den röda rutan och då kan man missa fokus fastän man tror att man har siktat rätt.

Okej, ja så nog är objektivet bra inställt nu, stor skillnad iaf mot tidigare innan dom justerade det. Förr fick jag kanske 10 bilder bra mot 100, nu är det typ tvärtom.
 
Okej, ja så nog är objektivet bra inställt nu, stor skillnad iaf mot tidigare innan dom justerade det. Förr fick jag kanske 10 bilder bra mot 100, nu är det typ tvärtom.


Hoppas du blir nöjd med din telezoom.

Kamerahusets prestanda spelar också roll. T.ex skillnad i precision mellan 5D Mark II och Mark III är betydande. Om Mark III missar för mig så handlar det om handhavandet.
 
Det var ju skönt att höra, Jan-Olof, att Canon ger dig ett nytt ex av 7DMkII. Felet var sannolikt av den arten att det inte gick att justera utan att byta en del besvärliga detaljer som är för kostnadskrävande eller tidskrävande. Eventuellt hela processorpaketet med kretskort o dyl.

Oavsett vilket felet nu var/år så hoppas jag att din nya kamera fungerar bra.

//Lennart
 
Fotat mer idag, men vettetusan om det blev bättre, tyckte det först, men idag blev det många bilder som blev såhär:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/367754/3333982.htm

Oftast blir det, tror jag, om jag står i jämnhöjd med det jag fotograferar och det är gräs sådär framför, något måste va i förgrunden för att det ska kunna bli såhär tror jag.

Syns tydligt att gräset framför är skarpt men inte kattens ansikte som jag fokuserade på.

Suck.
 
Fotat mer idag, men vettetusan om det blev bättre, tyckte det först, men idag blev det många bilder som blev såhär:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/367754/3333982.htm

Oftast blir det, tror jag, om jag står i jämnhöjd med det jag fotograferar och det är gräs sådär framför, något måste va i förgrunden för att det ska kunna bli såhär tror jag.

Syns tydligt att gräset framför är skarpt men inte kattens ansikte som jag fokuserade på.

Suck.

Det ser inte bra ut. Jag utgår från att du är säker på att fokuspunkterna fäster på kattens huvud så att inget gräs också hamnar inom fokuspunkternas område.
Man kan kolla bilderna i DPP (medföljande program) för att se hur fokus punkterna träffar.

Jag tycker att du ska kontakta Assist för att höra med dem hur du ska gå vidare.
Förmodligen behöver de få in både hus och objektiv.

Här är en skärmdump från DPP, "AF points" är förbockad:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366851/3314060.htm?set=mp
 
Det var ju skönt att höra, Jan-Olof, att Canon ger dig ett nytt ex av 7DMkII. Felet var sannolikt av den arten att det inte gick att justera utan att byta en del besvärliga detaljer som är för kostnadskrävande eller tidskrävande. Eventuellt hela processorpaketet med kretskort o dyl.

Oavsett vilket felet nu var/år så hoppas jag att din nya kamera fungerar bra.

//Lennart

Tack Lennart.
Jag tänker inte forska mer i detalj fn. varför kameran bytes ut. Det räcker med beskedet att det blir så. Hoppas också att följetongen tar slut där.

Är det bara jag som tycker att det finns för många medlemmar som är missnöjda med sina kameror och objektiv som ger oskarpa bilder? Det dyker ofta upp nya trådar och inlägg om felfokus och oskarpa bilder. Saknas det seriösa artiklar om det hela? Det verkar ibland som att problemen viftas bort och förklaras med handhavande som orsak vilket i så fall inte är bra för den som drabbas.
 
Det ser inte bra ut. Jag utgår från att du är säker på att fokuspunkterna fäster på kattens huvud så att inget gräs också hamnar inom fokuspunkternas område.
Man kan kolla bilderna i DPP (medföljande program) för att se hur fokus punkterna träffar.

Jag tycker att du ska kontakta Assist för att höra med dem hur du ska gå vidare.
Förmodligen behöver de få in både hus och objektiv.

Här är en skärmdump från DPP, "AF points" är förbockad:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366851/3314060.htm?set=mp

Kollade där och här ser man hur jag fokuserade:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/367754/3334005.htm

Men ändå är gräset skarpt. Men får ändå rätt ofta perfekt fokus, men det blir såhär emellanåt. kan ju vara kameran med. Grejen är det att jag snart köper ny kamera (6D) och om jag ska vänta tills dess. Har ju fortfarande garanti på objektivet då. Eller så är det jag? Ingen aning.
 
Är det bara jag som tycker att det finns för många medlemmar som är missnöjda med sina kameror och objektiv som ger oskarpa bilder? Det dyker ofta upp nya trådar och inlägg om felfokus och oskarpa bilder. Saknas det seriösa artiklar om det hela? Det verkar ibland som att problemen viftas bort och förklaras med handhavande som orsak vilket i så fall inte är bra för den som drabbas.
Jag tror att det är svårt att dra några slutsatser om den saken av trådar här på Fotosidan. Det säljs ju rätt många kameror och de flesta tycks inte klaga.

Vad jag skulle önska är att kameratillverkarna och -försäljarna var lite bättre på att helt enkelt byta ut en felaktig produkt istället för att man ska behöva traggla med reparation ett antal gånger och sen få den utbytt. Möjligen skulle ett reparationsförsök vara acceptabelt, men inte flera.
 
Kollade där och här ser man hur jag fokuserade:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/367754/3334005.htm

Men ändå är gräset skarpt. Men får ändå rätt ofta perfekt fokus, men det blir såhär emellanåt. kan ju vara kameran med. Grejen är det att jag snart köper ny kamera (6D) och om jag ska vänta tills dess. Har ju fortfarande garanti på objektivet då. Eller så är det jag? Ingen aning.

Du vill väl inte vara utan kamera några veckor antar jag.
Jag skulle vänta tills 6D tar över spelplanen.
Det är nog inte dig och ditt handhavande som det handlar om.

Om katten rör på sig så använder jag följande fokus "servo". Bara om den är still använder jag "one shot". Följande fokus kan ha svårt att hänga med vid plötsliga rörelser mot kameran. Vanligtvis brukar fokus hamna bakom motivet då kameran försöker beräkna rörelsen men inte riktigt hinner med.
 
Du vill väl inte vara utan kamera några veckor antar jag.
Jag skulle vänta tills 6D tar över spelplanen.
Det är nog inte dig och ditt handhavande som det handlar om.

Om katten rör på sig så använder jag följande fokus "servo". Bara om den är still använder jag "one shot". Följande fokus kan ha svårt att hänga med vid plötsliga rörelser mot kameran. Vanligtvis brukar fokus hamna bakom motivet då kameran försöker beräkna rörelsen men inte riktigt hinner med.

Idag fota jag mer, och är nu övertygad om att det inte blev bättre överhuvudtaget.

Väntar och ser med min nya kamera senare, kommer ju fortfarande ha garanti kvar på objektivet när jag köper ny kamera, och om det inte blir bra med nya kameran och jag ber dom justera det igen, antingen med nya kameran eller utan, så borde det väl gå på garantin, fast det gått så lång tid och man vetat om problemet? Och att den varit inlämnad en gång tidigare.

Menar, att dom kanske vill ha in den så fort som möjligt om man vet att något är fel, och inte väntar, så kanske dom begär pengar för det senare?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.