Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite OT, men ändå inte: Visste inte förrän nu att kameran har någon form av gyroskop i sig.

Plötsligt (när jag filmade) kunde jag se grafiskt på skärmen om jag lutade kameran åt sidan eller framåt/bakåt. Kul detalj, Canon!

/ Kiwi

Finns även att slå på i view findern om du inte vill använda live view...

Hehe, jo, jag visste förstås. :)

Tja, säg vad ni vill ha för någonting. Är säkert fler som ställer upp. Jag kan lägga upp raw-filer också om det skulle vara av intresse.

Idag hann jag inte ta mer än en bild på min dotter, men det har å andra sidan varit rätt dimmigt i centrala Helsingborg. Känns väldigt San Francisco när man hör mistlurarna ute på sundet hela dagen igenom.

Märkligt nog var det även dimma första dagen jag var ute och filmade med min 5D Mark II. Gjorde en liten filmsnutt. Mer än tre år sedan... Wow. Tiden går fort när man har korta slutartider.

/ Kiwi

Jag satt precis och skulle köra in lite bilder tagna för att göra HDR av i Photomatix men resultatet blev inte riktigt som jag hade tänkt mig... :D
Photomatix klarar av att läsa filerna utmärkt... Färgerna lämnar dock lite att önska..
Den röda kanalen vinner vart enda race.. *skrattar*
Photomatix är lite lätt inkompatibel med 3:an uppenbarligen..

Fick bygga ihop den i photoshop..
resultat blev sådär men det beror på att jag inte brukar mixa dom
med HDR merge funktionen i Photoshop..
OCh jag har inte haft tid att handblanda den så ni får ta den för vad det är..

Bilagor

• Untitled_HDR2 (Small).jpg
    Untitled_HDR2 (Small).jpg
    18.9 KB · Visningar: 392
Du skriver själv att du inte använder Canon mellanringar..
En gissning från min sida är då för att du anser att en ev skillnad är så liten att
det inte motiverar prisskillnaden?
Nej, det var faktiskt måtten. Dessutom en så liten grej att jag kan slänga dem om det visar sig att de inte överför signalerna perfekt. För det är ju nästan det enda de kan ställa till med. Dessutom är inte makro motiv (som regel) lika flyktiga som en situation ute i skogen.

Då så... var en trea uthämtad hos den lokale Ica-handlaren. Bild på skapelsen.

Kassörskan trodde först att det var någonting fel. "Men... här står det att du ska betala... 32.000 kr..!" (Jag köpte mot postförskott.)

"Ojdå," sade jag, "är du säker på att det inte är en nolla för mycket?"

Kassörskan blev väldigt tveksam, tittade noga på paketet och i sin dator flera gånger, tills jag sade "Nejdå, det är rätt."

Lite skoj får man ha. Och nu blir det ännu mer skoj i helgen! :D

/ Kiwi
Det där fotot bevisar bara att Du fått tag på en låda. :)

Pratade återigen med Dustin - i deras interna system står det nu status "Leverans obestämd", den statusen var uppdaterad idag kl 12.37 så det verkar som om de inte har fått något alls och heller inte vet något om när de skall få.

Verkar ha satsat på fel häst den här gången. :(
Ska Du vara "först i den övergripande kön" får Du inte satsa på Dustin. De är inte en prioriterad leverantör hos Canon tyvärr.

Hade en lång diskusion med Canon på mässan. Då gälde det om man skulle kunna köpa en Prixma Pro-1 genom Dustin. Då bedömde de att Dustin inte var tillräckligt mycket "foto" för att få sälja den. Den skulle bara få säljas genom "fotohandlare". Mitt svar var att då kunde inte jag bli kund på skrivare hos Canon eftersom jag inte bor i närheten av någon fotoaffär. Allt handlar om fjärrleverans. Dessutom frågade jag om man hade behov av att bo nära ett serviceställe för att köpa Canonskrivare. Nästa vardag meddelade Dustin att nu fick de sälja den. :)
Dessvärre har den inte kommit ännu men det tror jag mig veta att det beror på översvämningarna i Vietnam.

Ska Du vara "först i den övergripande kön" får Du inte satsa på Dustin. De är inte en prioriterad leverantör hos Canon tyvärr.

Säkert är det så att Dustin inte är prio ett.

Jag tyckte dock att när de angav olika leveransdagar för hus och kit så kändes det i alla fall som det låg någon form av fakta bakom detta och inte bara var en gissning.

Jag måste tillstå att hela den här logistiken runt kameraleveranserna känns en aning märklig. Jag kan förstå att produktionen kan vara lite ryckigt, komponenter tar slut, underleverantörer strular, kvalitetsproblem etc.

Men , jag antar att leveranserna till Europa komme med container, dvs att det är ca 4 veckors framförhållning. I dagens datoriserade värld borde det då vara enkelt att i god tid fördela ut hur många som skall gå till respektive marknad och sedan hur många som går till respektive distributör. Alla inblandade borde i god tid ha besked om hur många enheter som dyker upp när.

Nåväl, jag överlever.

Säkert är det så att Dustin inte är prio ett.

Jag tyckte dock att när de angav olika leveransdagar för hus och kit så kändes det i alla fall som det låg någon form av fakta bakom detta och inte bara var en gissning.

Jag måste tillstå att hela den här logistiken runt kameraleveranserna känns en aning märklig. Jag kan förstå att produktionen kan vara lite ryckigt, komponenter tar slut, underleverantörer strular, kvalitetsproblem etc.

Men , jag antar att leveranserna till Europa komme med container, dvs att det är ca 4 veckors framförhållning. I dagens datoriserade värld borde det då vara enkelt att i god tid fördela ut hur många som skall gå till respektive marknad och sedan hur många som går till respektive distributör. Alla inblandade borde i god tid ha besked om hur många enheter som dyker upp när.

Nåväl, jag överlever.
Nej, det är bara att luta sig tillbaka och studera när de "testosteronstinna unghannarna" stångar sig blodiga för ett magert resultat några dagar extra med kameran. På nästa sändning är flera barnsjukdommar åtgärdade. :)

Nej, det är bara att luta sig tillbaka och studera när de "testosteronstinna unghannarna" stångar sig blodiga för ett magert resultat några dagar extra med kameran. På nästa sändning är flera barnsjukdommar åtgärdade. :)

Hi hi, jag minns hur det var för ett par år sedan när 7D kom. Jag beställde en, fick ett bra pris via kontakter på en återförsäljare (som normalt inte sålde kameror utan annan Canon utrustning). Han var dock extremt lågt prioriterad så efter några dagar blev köplusten för stor och jag handlade över disk på Japanphoto till "ordinarie" pris! :)

Den här gången skall jag känna lugnet - tror jag... :)

Avbokade min beställning på Dustin idag.

Besviken på att de inte kan ge något leveransbesked. Dessutom börjar jag tvivla på om det verkligen är rätt kamera för mig...

Avbokade min beställning på Dustin idag.

Besviken på att de inte kan ge något leveransbesked. Dessutom börjar jag tvivla på om det verkligen är rätt kamera för mig...

Vad har fått dig att tvivla på att det är rätt kamera? Priset?

/Stefan

Vad har fått dig att tvivla på att det är rätt kamera? Priset?

/Stefan

Nu kanske vi går lite OT men för mig känns det som om en 5D faktiskt inte tillför mig så mycket mer än vad jag har i min 7D.

Jag måste tillstå att efter att ha sett olika bilder på nätet från D800 så känns det som den kameran faktiskt ger någon helt annat än det jag har idag. Hemska tanke.... ;)

Priset gör ju att ekonomiskt är det samma sak att köpa D800 och behålla 7D som att köpa 5DmkIII och sälja 7D. Det känns ju som att kombon D800 + 7D är rätt överlägsen 5DmkIII enbart.
Jag måste ju köpa en ny normalzoom vilket jag än väljer.

Men jag ogillar verkligen tanken på två system.

Får väl plocka fram 135/2 och 70-200/4 L IS och se om det kan leda mig på bättre tankar! :)

Vet någon här om det är möjligt att i ett annat land(Thailand) betala för att få Garanti i Sverige. Alltså någon form av laglig straffavgift som löser gråimport?

(Lite OT kanske men jag har beställt 5d3 och fått lite ont om tid)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar