Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Pratade just med Dustin och de hade ännu inga inleverade i sitt system men dagens dataum kvarstod som beräknad leveransdag, ser inte alltför ljust ut...

Senast ändrad:
Så kom då det efterlängtade samtalet :) SP-Stockholm hade fått sin pall med godis (som varit på avvägar?) och jag får leka med min nya mk3 i helgen.

Precis tillbaka efter att ha hämtat upp min på Japanphoto...

SP ringde faktiskt när jag var på väg dit och sa att dom hade lyckats skaka fram en till mig
men jag tackade nej eftersom Japanphoto lyckades få fram en...

satan vad nice den är.. :)
(Svårt att tycka annat när man "fått" en ny leksak för 32k)

Dock kan jag meddela att de piratbatterier ni har sen tidigare kan ni langa..
Kameran visar inte hur mycket det är kvar samt langar upp ett felmeddelande varje gång
man slår på den...

Precis tillbaka efter att ha hämtat upp min på Japanphoto...

SP ringde faktiskt när jag var på väg dit och sa att dom hade lyckats skaka fram en till mig
men jag tackade nej eftersom Japanphoto lyckades få fram en...

satan vad nice den är.. :)
(Svårt att tycka annat när man "fått" en ny leksak för 32k)

Dock kan jag meddela att de piratbatterier ni har sen tidigare kan ni langa..
Kameran visar inte hur mycket det är kvar samt langar upp ett felmeddelande varje gång
man slår på den...

Varför köper man piratbatterier när man köper en kamera för 32 lax?

Det gör man inte... Man har hållit på med fotograferande liiiite längre än sen kl 10 idag och har ett gäng liggande hemma som suttit i den gamla kameran och var det jag fick tag på imorse när jag rykte ett för att leka med medans original batteriet sitter på laddning.. :p

Sen kan jag ju tycka att man inte behöver köpa original batterier lika lite som man måste köra med bara Canon gluggar..

Man kan ju verkligen undra? :)
Jag började fotografera 1961 och då var ju "top of end" systemkameror extremt dyra jämfört med de inkomster man då hade. Då fanns verkligen anledning att leta billiga prylar men jag kan ju inte påstå att det var särskilt lyckat.
Idag köper jag uteslutande Canon prylar, frånsett mellanringar, och tycker jag kommit till "himlen" allt fungerar perfekt ihop, är av hög kvalitet och har bara en att kontakta den dagen något inte fungerar. (Hade jag valt Nikon hade det blivit uteslutande Nikon prylar.) Att blanda prylar innebär ju att man använder system där ingen garanterar att de fungerar optimalt tillsammans. Då blir alla tekniska diskusioner på FS lite smått fåniga. En systemkamera är just det, ett system.

Hämtar min idag också.

Jag tänker använda en piratrem, originalet skaver i nacken, hoppas kameran inte tar skada av det!

Canon har låst ute piratbatterierna med den där löjliga funktionen att kameran ska hålla reda på laddningen i batterierna. På BP-511 tiden körde jag piratbatterier men nu är det bara original.

Man kan ju verkligen undra? :)
Jag började fotografera 1961 och då var ju "top of end" systemkameror extremt dyra jämfört med de inkomster man då hade. Då fanns verkligen anledning att leta billiga prylar men jag kan ju inte påstå att det var särskilt lyckat.
Idag köper jag uteslutande Canon prylar, frånsett mellanringar, och tycker jag kommit till "himlen" allt fungerar perfekt ihop, är av hög kvalitet och har bara en att kontakta den dagen något inte fungerar. (Hade jag valt Nikon hade det blivit uteslutande Nikon prylar.) Att blanda prylar innebär ju att man använder system där ingen garanterar att de fungerar optimalt tillsammans. Då blir alla tekniska diskusioner på FS lite smått fåniga. En systemkamera är just det, ett system.

Jo absolut är det garanterat att fungera men samtidigt så pratar vi batterier..
Det är ingen större skillnad på dom bortsett från priset och påverkar funktionen minimalt..

Det är ju jättebra att du har råd att köra bara canon och det fungerar säkerligen bättre än Sigma objektiv t.ex. men priskillnaden kan göra en priskänslig konsument som jag själv, när man står i valet mellan t.ex. en 70-200 från Sigma och Canon, att man väljer Sigma när priserna är som nedan.
Sigma 9800:-
Canon 17600:-
Du skriver själv att du inte använder Canon mellanringar..
En gissning från min sida är då för att du anser att en ev skillnad är så liten att
det inte motiverar prisskillnaden?

Men mitt inlägg om batterier var mer ett konstaterande att pirat inte fungerar för att Canon har
satt in ett intelligenschip i dem.. Sen kan vi lägga ner diskussionen om huruvida man ska köra kopior eller original för den leder sällan någonstans..

Jag vägrar köra pirat efter jag satt skräckexempel på vad piratbatterierna kan göra.
Har fått in två fall där kunder fått sina batterier att fastna i huset pga de sväller, det gör inte canons. 7D och en 5D Mark II.

De må vara dyra, men seriöst. 2st ger dig över 2000 exponeringar. Tar inga risker på en sådan dyr kamera.
Det är bara korkat.

Kör pirat på mina billiga hus dock, 550D för 3400kr och Panasonic GH1.

Jag vägrar köra pirat efter jag satt skräckexempel på vad piratbatterierna kan göra.
Har fått in två fall där kunder fått sina batterier att fastna i huset pga de sväller, det gör inte canons. 7D och en 5D Mark II.

De må vara dyra, men seriöst. 2st ger dig över 2000 exponeringar. Tar inga risker på en sådan dyr kamera.
Det är bara korkat.

Kör pirat på mina billiga hus dock, 550D för 3400kr och Panasonic GH1.

Ja nu funkar dom ju inte ens så nu har jag inte ens valet.. *skrattar*
Dom kommer från min 60D så dem får fortsätta i den kameran helt enkelt... :D

Pratade återigen med Dustin - i deras interna system står det nu status "Leverans obestämd", den statusen var uppdaterad idag kl 12.37 så det verkar som om de inte har fått något alls och heller inte vet något om när de skall få.

Verkar ha satsat på fel häst den här gången. :(

Då så... var en trea uthämtad hos den lokale Ica-handlaren. Bild på skapelsen.

Kassörskan trodde först att det var någonting fel. "Men... här står det att du ska betala... 32.000 kr..!" (Jag köpte mot postförskott.)

"Ojdå," sade jag, "är du säker på att det inte är en nolla för mycket?"

Kassörskan blev väldigt tveksam, tittade noga på paketet och i sin dator flera gånger, tills jag sade "Nejdå, det är rätt."

Lite skoj får man ha. Och nu blir det ännu mer skoj i helgen! :D

/ Kiwi

Pratade återigen med Dustin - i deras interna system står det nu status "Leverans obestämd", den statusen var uppdaterad idag kl 12.37 så det verkar som om de inte har fått något alls och heller inte vet något om när de skall få.

Verkar ha satsat på fel häst den här gången. :(

Jag vet var det kan finnas en idag om du är intresserad.

.

Äntligen hemma med ögonstenen. Får nog ragga upp någon modell i morgon och köra en liten test:) Har ni andra några bilder att visa upp än?

Jag vet var det kan finnas en idag om du är intresserad.

Tack, min första tanke var "Härligt, maila mig omgående", men sedan inser jag "Det är ju för tusan bara en kamera!" - jag kan nog vänta någon vecka till, såå bråttom är det ju faktiskt inte.

Lite OT, men ändå inte: Visste inte förrän nu att kameran har någon form av gyroskop i sig.

Plötsligt (när jag filmade) kunde jag se grafiskt på skärmen om jag lutade kameran åt sidan eller framåt/bakåt. Kul detalj, Canon!

/ Kiwi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar