Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi Pentaxianer får hjälpa varandra..

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj då, så jag fick mitt före? Ja, jag klagar inte :)

Mitt gick visst från Danmark och har aldrig passerat Belgien. Vad blev slutsumman för dig, blev den samma som jag fick betala?
Min går genom Postdanmark men står som "GRIMBERGEN Arrival Scan". Vad valde du för frakt? Jag valde standard istället för den något långsammare "Free", ironiskt?
Jag tror det var samma summa som du betalade.
 
Jag tror att ditt också kan ha kommit kommit. Gå till postens sida och klistra in det långa Tracking Number som du fick via Amasonz sida på postens spårtjänst. Jag inväntade aldrig avin utan åkte direkt till posten när jag såg att det var framme. Du får säkert avin imorgon.

Men ta som sagt och kolla på postens hemsida först. Har det kommit kan du åka och hämta det så snart som de öppnar :)

http://www.posten.se/sv/Kundservice/Sidor/Sok-brev-paket.aspx?search=
 
Jag tror att ditt också kan ha kommit kommit. Gå till postens sida och klistra in det långa Tracking Number som du fick via Amasonz sida på postens spårtjänst. Jag inväntade aldrig avin utan åkte direkt till posten när jag såg att det var framme. Du får säkert avin imorgon.

Men ta som sagt och kolla på postens hemsida först. Har det kommit kan du åka och hämta det så snart som de öppnar :)

http://www.posten.se/sv/Kundservice/Sidor/Sok-brev-paket.aspx?search=
Tack för tipset! Den åker tydligen från Malmö nu. Konstigt att alla olika sidor säger olika (amazon, Danmarkpost och posten), bra synkat! Enligt posten har den gått usprungligen från Danmark men både Amazon och Danmarkpost så kommer den från och är kvar i Belgien.
 
Pentax Q

Har varit sugen på att testa lite macro och telefoto med Pentax Q-seriens sjukt lilla sensor tillsammans med PK/PQ konverter men har tvekat då jag tyckt att nya Q 10 blir lite för dyr för experimentet. Men idag hittade jag Q med 8,5mm (47mm) för 2395:- vilket ju är i princip gratis när det kommer till fotoutrustning så då kunde jag inte låta bli, även om jag har svårt att köpa "gammal" utrustning..

http://shop.ernstsonfoto.se/product.php?id_product=269

(Finns även K-01 för 3695:- med antingen 40XS eller 18-55 under utförsäljning. Rätt okej pris det också.)
 
Har varit sugen på att testa lite macro och telefoto med Pentax Q-seriens sjukt lilla sensor tillsammans med PK/PQ konverter men har tvekat då jag tyckt att nya Q 10 blir lite för dyr för experimentet. Men idag hittade jag Q med 8,5mm (47mm) för 2395:- vilket ju är i princip gratis när det kommer till fotoutrustning så då kunde jag inte låta bli, även om jag har svårt att köpa "gammal" utrustning..

http://shop.ernstsonfoto.se/product.php?id_product=269

(Finns även K-01 för 3695:- med antingen 40XS eller 18-55 under utförsäljning. Rätt okej pris det också.)

Om du uppdaterar den med senaste firwaren blir det nästan en Q10. Enligt Pentaxforums.
 
Om du uppdaterar den med senaste firwaren blir det nästan en Q10. Enligt Pentaxforums.
Det verkar skilja en yttepytte del i processeringen av rådatan men den största skillnaden verkar vara att buffringen är betydligt bättre. Annars är jag väldigt glad att jag köpte den gamla, enligt mig, betydligt snyggare och häftigare modellen.
 
Har mitt nu men tyvärr har mitt ett märke på bakre linsen som liknar en skada. Lite skit runt kanten av frontlinsen också. Inte så kul nej och min känsla är att den varit öppnad förut. Själv har jag bara kollat lite genom linserna och inte ens monterat på kameran i och med detta.
 
Har mitt nu men tyvärr har mitt ett märke på bakre linsen som liknar en skada. Lite skit runt kanten av frontlinsen också. Inte så kul nej och min känsla är att den varit öppnad förut. Själv har jag bara kollat lite genom linserna och inte ens monterat på kameran i och med detta.
Verkligen tråkigt att du hade sådan otur. Bara att packa ner det igen samt returnera till Amazon.
 
Verkligen tråkigt att du hade sådan otur. Bara att packa ner det igen samt returnera till Amazon.
Speciellt när man väntat såpass länge. "Replaced within 30 days" och att de inte verkar ersätta över strax över £8 i fraktkostnad kör det hela ännu värre. Så som jag kan se kommer det kosta minst 250kr för mig att frakta som postpaket.
 
Speciellt när man väntat såpass länge. "Replaced within 30 days" och att de inte verkar ersätta över strax över £8 i fraktkostnad kör det hela ännu värre. Så som jag kan se kommer det kosta minst 250kr för mig att frakta som postpaket.
Hoppas att du då kan få ett nytt objektiv och inte pengarna tillbaks, du kan ju knappast ha oturen att få ännu ett dåligt objektiv.
 
Låter lovande!
"Hello,

I'm sorry to hear about the problem you've had with your Pentax smc DA 300mm f/4.0 ED (IF) SDM Lens.

I've placed a new order, for the same item and it'll be sent as soon as possible to the same address.

We'll let you know by e-mail when the order is sent out to confirm the date, contents and method of delivery.

Your replacement order is scheduled for dispatch on November 02, 2012 for estimated delivery between November 07, 2012 - November 12, 2012."
 
Håller tummarna för att allt går bra

Undrar hur de lyckats med att skada den bakre linsen? Man är ju knappast in där och gör något, en tanke är att någon kanske försökt använda Pentax Rear Converter-A 1.4x-L som kanske kunnat skada den?
 
Håller tummarna för att allt går bra

Undrar hur de lyckats med att skada den bakre linsen? Man är ju knappast in där och gör något, en tanke är att någon kanske försökt använda Pentax Rear Converter-A 1.4x-L som kanske kunnat skada den?
Vetetusan vad som hänt då linsen som du säger sitter väldigt svåråkomligt till. Det ser nästan ut som om linsen skadats bortmonterad från själva objektivet. Att objektivet också var lite väl smutsigt verkar skumt.
 
Ny har jag fått ett nytt exemplar av DA*300 och det var en rejäl skillnad i skicket. Dessutom var den packad annorlunda mot det första exemplaret så det hade hade garanterat varit ur lådan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.