Annons

vettigt sätt att dölja regplåten på när man fotar bil/hoj.

Produkter
(logga in för att koppla)

jimslim84

Aktiv medlem
Hej.

Är ganska nyinvigd på detta med att fota bilar. Eller jag väl snarare nyinvigd när det gäller att fota i allmänhet. Tänkte höra om någon har något tips på hur man ska dölja regplåten på bilar på ett snyggt och inte för utstickande sätt. Anledningen varför jag frågar är pga att jag fick ett klagomål på denna bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=215935

Föresten finns det någon lag som säger att man inte får lägga ut bilder på andras bilar med regplåten synlig?

Mvh
 
Kanonsnygg bild! När det gäller bilar måste det väl vara så att om ägaren väljer att ta ut sin vagn i offenligt miljö, gator och vägar, får han eller hon räkna med att bli fotograferad. Man å andra sidan kan jag ha en viss förståelse med tanke på att det tar en minut att via bilregistret få fram en intressant bils hemort för kriminella och andra nyfikna. Om det handlar om street racing eller liknande aktiviteter är det närmast givet att maskera skylten. Hur? Ja, som du gjort själv funkar väl. Än en gång: en läcker bild, skulle platsa i en påkostad bilbroscyr...
 
Det är en bild av ett föremål och den som kör syns inte på bilden. Bilens ägare kan klaga, men knappast med framgång i domstol.
 
Håller med tobias...markera regplåten och lägg en ansenlig mängd gaussian blur på den. Borde bli betydligt snyggare än virveln.
 
Kom just på hur fruktansvärt dumt det var av mig att använda twirl effekten (eller vad den nu heter?). Det är ju bara att öppna bilden och köra twirl effekten fast åt motsatt håll då blir ju nummerålten synlig igen. =) haha. Nåväl, smartats kanske är att bara göra den oskarp som ni säger. Nåväl, ägaren till bilen är en kompis. I med att jag inte har frågat om lov om jag fick lägga ut bilden kändes det bäst att dölja nummerplåten.

Tack för responsen på bilden!

Mvh

Jimmy.
 
jimslim84 skrev:

Föresten finns det någon lag som säger att man inte får lägga ut bilder på andras bilar med regplåten synlig?

Du får inte lägga ut personuppgifter på nätet enligt PUL - personuppgiftslagen. Regnummer är antagligen en personuppgift.

Men du kommer inte att få nått straff i domstol (med största sannolikhet) därför att brottet är för ringa. I det enda prejudikat som finns var brottet allvarligare, men ändå inte tillräckligt för att ens utdömma böter.
 
Att fota bilar är kul. Är det så att bilen är i rörelse så är det enklast att köra med blur i PS. Annars kan man använda klonstämpeln. Min favorit då jag vill ha bort den helt. Avskyr reggplåtar.

När det kommer till stillastående bilar, kan man i det läge be kompisen ta bort plåten helt.
 
Om man vill kan man ju sudda plåten och skriva dit något i stället, i det här fallet "AUDI" kanske?

Mvh Jörgen
 
PUL

Han får lägga ut bilden på bilen med plåtar synligt och allt om hans vän tillåter han till det (skriftligt om man vill vara pedantiskt nogrann), det är likadant med foton, address, telefonnummer eller personnummer.
 
Jag ringde nyss datainspektionen för att kolla med dom och den mycket trevlige (som alltid när man ringer dit) tjänstemannen ansåg att en bild tagen i trafikmiljö där bilar brukar finnas inte behöver retuscheras. Ett exempel på när bilder blir olagliga enligt PUL är om man fotograferar alla polska bilar på en färjeterminal och sen publicerar bildserien.

Jag tycker att man av hänsyn till ägaren ska retuschera regnummer om man tror att denne vill det. Folk med finare bilar kan bli nedringda av spekulanter om deras bil syns i bild nånstans. Inte så kul antar jag. Igår när vi la ut 50 bilder från USA-bilscruisingen här på midsommardagen så tog vi bort regnumren på alla bilar. Om nån har personliga nummerplåtar tycker jag inte man ska bry sig om att sudda för då har dom betalt för att synas extra och får stå ut med det.

Nu är väl problemet inte så stort här på jobbet då vi har ansvarig utgivare och inte kan granskas av datainspektionen enligt PUL vilket gör att den som känner sig kränkt måste anmäla själv. Det resar åtminstone bort de värsta tokarna. Det ställer givetvis också krav på oss som jobbar här.

Vårt lokala missnöjesparti har anmält kommunens webkamera för att man kan identifiera bilar och personer. Att personerna måste vara byggda som King-Kong och att nummerplåtarna inte på några villkor går att se tyckers inte vara så noga enligt honom :)
 
Att lägga på en mosaik eller likande ger en association till negativa sammanhang (bilder på olyckor, kriminalitet, o.s.v.).

Kanske är det bästa att försöka modifiera numret så det blir uppenbart fel men inte ser ut som man försökt dölja det?
 
Walle skrev:
Håller med tobias...markera regplåten och lägg en ansenlig mängd gaussian blur på den. Borde bli betydligt snyggare än virveln.


Jag tycker inte heller att det blir nån trevlig bild med en suddig nummerplåt, irriterar mig på såna bilder.
Bättre att göra nummerplåten helt vit med klonstämpeln eller skriva nåt helt ovettigt.
 
Testat lite nu. Provade skriva dit 1,8 T S Det blev fruktansvärt fult, tycker jag iafall. Haha... Skiter nog ner den idéen.
 
Nu har jag provat trixa om bokstäverna samt gjort egna bokstäver... Det vart ganska fult tycker jag(vad tycker ni?), är inte så händig med clonebrush som jag skulle vilja vara.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.