mannbro
Aktiv medlem
Jag tycker att staten borde införa en bildskatt. Alla som äger en kamera, eller har fotografiskt minne, beläggs med en schablonskatt. Om man äger fler än ett av ovan nämnda, eller en kamera som kan väcka avundsjuka, så indexregleras skatten uppåt.
Jag håller förvisso med dig om att staten är den enda instans som på ett effektivt och rättvist sätt kan lösa detta problemet, men jag tror att det behövs en lite mer sofistikerad lösning än en schablonskatt. En schablonskatt skulle ju, t.ex. även tas ut även av landskapsfotografer som inte har en enda människa med i bilden.
Med dagens teknik är det möjligt att förse alla kameror med 3G-kort som, i realtid, laddar upp alla bilder till ett nytt statligt verk, (BildLeverantörernas Upphovsrättsverk i Fotografiska Frågor, BLUFF). En lag som tvingar alla som äger en kamera att registrera kameran skulle garantera att inga oregistrerade bilder tas. BLUFF kan sedan, med hjälp av passregister och ansiktsigenkänningsprogramvara identifiera personerna på bilden, påföra kameraägaren en avgift för varje bild och betala ut det som blir över efter administrativa kostnader och spritfester till de fotograferade.
En sådana databas skulle också vara mycket värdefull för polisiära och militära myndigheter, så genom att även skicka kopior till FRA så kan vi göra två flugor på smällen genom att samtidigt göra vårt land tryggt mot terrorism, organiserad brottslighet och ungdomsfylla.