Ehuru Prof. Brüstatyssens föräldrar i exemplet inte är i livet anser jag det vara av stor nytta att frågeställningen uppkom.
Om upphovsrätt till ett fotografi överhuvudtaget ska kunna fastställas så måste ju upphovsrätten till upphovsmannen först vara klarlagd.
Den störstabedrift de flesta av oss gör här i livet är att ge upphov till vår avkomma. Våra barn är de bästa produkter vi någonsin skapat, och är det på något plan upphovsrätten behöver utökas så är det på denna punkten. Bortsett från att ge upphovsmannen rätt till ekonomisk vinning och ett erkännande (d.v.s. ideell upphovsrätt) så hade det också klarlagt några av det samtida samhällets största frågetecken.
DeT som jag främst syftar på, även om det naturligtvis finns andra, är framförallt huruvida enäggstvillingar ska räknas som piratkopiering. Med dagens författning och praxis kan det förvisso hävdas att det faller under paragrafen om "framställning av enskilda exemplar för eget bruk", men vid trilling- och fyrlingsfödslar är det mer tveksamt om det är applicerbart. Genom att upphovsmännen tillerkänns upphovsrätt så skulle detta falla under laglig duplicering av upphovsrättsmannen och denna debatt skulle kunna frigöra utrymme till andra frågor på landsortspressens debattsidor.
Det kan förvisso framföras att vissa individer saknar verkshöjd, men då de flesta av dessa människor antingen blir kommunalpolitiker eller ämbetsmän inom statliga verk är denna fråga enbart av akademisk karaktär och knappast praktiskt applicerbar i realiteten.
Ett reellt problem är dock att avgöra hur stor aktiv del i skapandet respektive föräldrar behöver ha för att anses vara upphovsman. En del flickvänner jag haft genom åren har verkligen inte varit speciellt delaktiga i processen, och frågan är om det enbart räcker att de s.a.s. släppt till. Lyckligtvis har ingen av de processerna resulterat i ett skapat verk, så jag har personligen inte behövt ta ställning i frågan. En synpunkt är att kvinnan ju alltid är delaktig iom graviditeten, men det kan man ju hävda är en förvaltningsfas eller kanske, för att anknyta till fotografiets konst, en framkallningsprocess.