Annons

Vem kan man lita på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det lönar sig att bråka. Jag skickade in en returanmälan via dustins websida och så skickade jag länken till den här diskutionen till [email protected]. Här nedan följer svaret som jag fick av dustin:

Hej!

Jag skickar en adresslapp till dig för retur av kameran till oss för utbyte. Minolta tar hand om alla garantiärenden direkt, i detta fall har du dock blivit hänvisad fram och tillbaka vilket inte är korrekt, något som både vi och Minolta beklagar.
Generellt finns det ingen s k DOA på digitalkameror, i princip alla märken repareras från första dagen och det är tillverkarna som står för reparationen då Dustin AB inte har någon serviceverkstad för kameror eller annan utrustning.

All information om de olika tillverkarnas DOA- och garantivillkor kommer successivt att läggas ut i samband med produktinformationen i vår webbshop, det finns redan för t ex datorer, skrivare och scanners.

Kameran skall insändas till oss komplett med originalförpackning och samtliga medföljande tillbehör. Var noga med att förpacka den väl, varor som inkommer till oss bristfälligt emballerade returneras till kund utan åtgärd.

Med vänlig hälsning,

Mikael Carinci

Dustin AB
Kundservice


Så nu är vi glada här! Men jag törs nog inte ropa hej riktigt förrän jag står här med en fungerande A1a i näven.. Men det ser ju ljusare ut än i går kväll.
 
jnz skrev:
Du måste nog ha haft oturen att få prata med fel personer. Dustin ska ta hand om din DOA (Dead On Arival) direkt och det vet dom, du kan göra en returförfrågan här: http://www.dustin.se/menyer/kundtjanst/retur/d_returf.htm
Glöm inte nämna att det är DOA i fältat "Orsak till retur"

Tro mig, jag gör detta varje dag :)


Håller med. Det brukar aldrig vara problem hos Dustin. Jag tycker det funkar bra där.
Bra att det löste sig med kameran.
/struts
 
Nu sitter man själv i samma sits

Jag fick min A1:a i tisdags och den var defekt, ibland stängs kameran av och så står det "Err" i displayen. Jag kontaktade minolta som hänvisade till återförsäljaren Dustin. Jag förklarade för Dustin att jag inte kunde vara utan kameran i upp till en månad och frågade om jag inte kunde få returnera kameran och få en ny i vändande post, men det verkar vara helt omöjligt.

-Skickar du in kameran så returnerar vi den till dig eftersom den är defekt, hävde hon ur sig.

Jag har nu skickat ett mail till Dustin och hänvisat till konsumentköplagen och detta forum och hoppas att dom tar sitt förnuft till fånga. Intressant hur ett så pass stort företag skiter i sina kunder.
 
Jag lider med dig!

Hoppas du får dom att ändra sig! Hänvisa till den här tråden. Det funkade tydligen för mig. (Törs inte säga för mycket innan jag har en fungerande A1:a i näven) :-/
 
Vad händer om du returnerar utan att säga att den är defekt... har du köpt den som privatperson har du väl ångervecka har jag för mej... sen beställer du en ny från nån som har den på hyllan...
 
Jag föreslår att fotosidan startar en svarta lista på företag som inte sköter sig. Det skulle vara bra om man kunde kolla att dom man köper av inte står med där. Då skulle vi kanske också kunna påverka företag som dustin som missköter sig. Slår man mot plånboken så brukar det ta skruv.
 
Patrik:
Ja, det hoppas jag med, jag skickade ju med en länk till detta forum, så vi får väl se. Ingen dum ide om en svartlista. Sen är det ju så att man kan ha otur med en återförsäljare, men om inte annat så kan man ju se om många har haft samma problem plus att en "svartlistning" kanske kan få ett företag att skärpa sig en aning och återgå till en "kunden har alltid rätt"-mentalitet som jag tycker saknas rätt mycket idag.

KG:
Troligen skulle det inte hända nå´t. Såvida dom inte antecknat att jag ringt och sagt att den är defekt. Jag hänvisade ju till ångerveckan när jag ringde men det var ju då dom sa att dom skulle skicka tillbaka den om jag skickade in den.
 
pzackes skrev:
Jag föreslår att fotosidan startar en svarta lista på företag som inte sköter sig. Det skulle vara bra om man kunde kolla att dom man köper av inte står med där. Då skulle vi kanske också kunna påverka företag som dustin som missköter sig. Slår man mot plånboken så brukar det ta skruv.

Tror inte din idé om svartalistan skulle funka tyvär. Har varit uppe ett otal gånger på andra forum som jag frekventerar och varje gång har skutsattsen blivit den samma. Problemet är att vi här (oftast) endast få höra ena sidan av historien och den kan ha misstolkats av den "svikne" kunden. Nästa problem ligger i bedömningen om när ett företag ska placeras på svartalistan, får de tabba sig en gång? två gånger? eller kanske till och med tio gånger? Ett företag som Dustin skulle jag ha svårt att motivera en svartlistning av efter en felaktigt behandlad kund med tanke på hur många kunder de har medans "Nisses bluff och båg" som har totalt hundra kunder kanske skulle vara motiverat att svartlista efter en tabbe. Nånstans måste man vara konskvent i bedömningen av företaget ifråga men hur skall ramarna för det se ut? Sak man gå efter antal kunder? Omsättning? eller vad skall man gå efter?

Om man kan svara på dessa frågor och skriva ner en policy där det ingår att alla företag som kan tänkas vara aktuella för svartalistan kontaktas FÖRE publiceringen för att ges en chans att bemöta kritiken och rätta till problemet så kanske det skulle funka men personligen tycker jag att det är för svårt att sätta ramar som är rättvisa för det är de fula fiskarna man vill åt och inte de som begår misstag.
 
pzackes skrev:
Jag föreslår att fotosidan startar en svarta lista på företag som inte sköter sig. Det skulle vara bra om man kunde kolla att dom man köper av inte står med där. Då skulle vi kanske också kunna påverka företag som dustin som missköter sig. Slår man mot plånboken så brukar det ta skruv.

Borde inte Fotosidan ha en recensionssida för handlare precis som hos Photo.net ???

Vore skitbra!
 
barret skrev:
Borde inte Fotosidan ha en recensionssida för handlare precis som hos Photo.net ???

Vore skitbra!

Det vore som sagt skitbra! Då kan man kolla andras erfarenheter av olika handlare innan man köper. Sen är det ju lätt att skicka ett mail till berörda företag så dom får tillfälle att bemöta kritiken.
 
Efter lite strul med posten (som la retursedeln i fel fack) så har jag skickat tillbaka A1:an till Dustin. Dom fick den i onsdags och på fredag ska dom leverera den nya enligt tjejen på kundtjänst. (Hoppas, hoppas, hoppas...)
 
KGS skrev:
Vad händer om du returnerar utan att säga att den är defekt... har du köpt den som privatperson har du väl ångervecka har jag för mej... sen beställer du en ny från nån som har den på hyllan...

Hrm...Gjorde jag med en blixt från Cyber****o (totalt värdelös, felaktigt impulsköp) =)

Funkade alldeles utmärkt!
 
Yes!!!

Nu har jag fått en fungerande (Än så länge) A1:a. Nu är jag glad fast fortfarande väldigt besviken på dustin. Nu ska jag sätta mig ner och skriva ett elakt brev till dom och säga precis vad jag tycker om dom. Vi kommer bara att köpa saker av dom om vi inte kan lösa det på annat sätt. För min del så har dom gjort i det blåa skåpet rejält!

Men men... Nu ska det bli kul att börja fota lite...
 
Grattis!! Hoppas du får stort nöje med kameran.
Men vad finns att klaga på? Ny kamera på 7 dagar. Även om du fick ligga i lite.
Som sagt, jag har aldrig haft problem med Dustin.
 
Det hade fixat sig på 3 dagar om viljan hos dustin hade funnits. Och så tog det 11 dagar från första leverans tills idag. Och som dom skrev i brevet till mig så har dom inte DOA på digitalkameror utan allt ska gå direkt till tillverkaren.

Citat: Generellt finns det ingen s k DOA på digitalkameror, i princip alla märken repareras från första dagen och det är tillverkarna som står för reparationen då Dustin AB inte har någon serviceverkstad för kameror eller annan utrustning.

Det tycker jag är helt fel. Köpet är inte avslutat förrän kunden står med en fungerande vara i handen. Så länge kunden inte har det dom har beställt i fullt fungerande skick så är inte köpet genomfört. Och så länge köpet inte är genomfört så är det återförsäljarens ansvar att fixa fram en felfri produkt utan att knorra på snabbast möjliga sätt. Sen bara en sån sak som sättet man blir bemött på...
 
Anmäl dom till konsumentverket om dom inte fixar det. Du kanske inte får kameran snabbare men det kommer nog att kännas skönt när dom får på pälsen.
 
Har nu pratat med Dustin igen som säger att om man köpt något från dom så har man godkänt köpavtalet där det står: "Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare, Dustin AB lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade."

Det känns väl säkert!

Dustin hänvisade som vanligt till Minoltas support som jag ringde upp. Dom säger att detta gäller garantier men att en "Dead on arrival" inte borde räknas som ett godkänt köp och alltså borde hanteras av Dustin.

Jag pratade även med konsumentrådgivaren i min kommun som säger att en återförsäljare inte kan strunta i hantering av garantier och alltid är skyldig att hantera dessa.

Ska bli intressant att se hur Dustin och Minolta hanterar detta. Monilta skulle i alla fall kontakta Dustin, det är skönt att i alla fall någon bryr sig. Synd bara att jag sitter emellan utan fullt fungerande kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.