Annons

Vem får kalla sig för fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ice_Sun

Avslutat medlemskap
Rubriken är precis det jag undrar över.
Om man fotograferar och säljer sina bilder, är man fotograf då? Eller vad är det som avgör om man kan bära titeln eller inte?

Om man kallar sig för fotograf, kan man få någon sorts av tillsägelse eller liknande för att man inte får bära titeln?

Hur är det som?
 
Det finns vissa titlar man inte får svänga sig med utan att ha genomfört vissa utbildningar osv. Läkare, advokat...

Fotograf är man så fort man trycker på knappen, vissa väljer att specificera det närmare genom att kalla sig yrkesfotograf eller amatörfotograf. Men fotografer är vi allihop.
 
Pressfotograf, vimmelfotograf, några till kanske?
Så fort man trycker på knappen så kan man kalla sig för fotograf som Bengt skrev.
 
Grönbeck skrev:
Det finns vissa titlar man inte får svänga sig med utan att ha genomfört vissa utbildningar osv. Läkare, advokat...

Fotograf är man så fort man trycker på knappen, vissa väljer att specificera det närmare genom att kalla sig yrkesfotograf eller amatörfotograf. Men fotografer är vi allihop.

Javist Bengt!
Precis som att jag får kalla mig kock när jag lagar mat, frisör när jag klipper hår eller snickare när jag sågar brädor. Men när jag säger att jag är kock, frisör eller snickare kommer folk att förutsätta att jag är en yrkesman. Av samma anledning kommer det också vara vilseledande när du presenterar dig som fotograf.
 
Prebbe skrev:
Javist Bengt!
Precis som att jag får kalla mig kock när jag lagar mat, frisör när jag klipper hår eller snickare när jag sågar brädor. Men när jag säger att jag är kock, frisör eller snickare kommer folk att förutsätta att jag är en yrkesman. Av samma anledning kommer det också vara vilseledande när du presenterar dig som fotograf.

Det här är en slamkrypare och definitivt ett problem. Det är inte alls så enkelt som att säja att så fort man knäppt en bild är man fotograf. Semantiskt är detta klart luddigt.

Jag tycker du har en poäng. Om någon jag inte har en relation till presenterar sig som fotograf, utgår i alla fall jag från att han/hon är yrkesfotograf och ser sig som en sådan.

Men om någon säjer:"fotograf är Hans Persson", så skulle i alla fall inte jag utgå från att han nödvändigtvis är professionell och lever på sitt knäppande. Det kan bara vara prisutdelning i amatörfotografernas vårtävling i Målilla.

Är det på ett bröllop är det väl inte alla som tycker sig ha råd med en inhyrd fotograf utan tar hjälp av någon duktig amatör/entusiast i bekantskapskretsen. Han blir inte "underförstått bröllopsfotograf" för det, utan nån som förevigar bröllopet åt brudparet i mina ögon. Men det finns säkert de som ser annorlunda på det här än du och jag.

Jag är inte yrkesfotograf men förstår behovet att upprätthålla nån form av yrkeskänsla och yrkesgemenskap inom er kår. Att vara yrkesfotograf innefattar en massa som skiljer er från de som inte är det, även om det säkert blir allt svårare att hålla på de gränserna och inte nödvändigtvis syns i kvaliteten (hur den nu ska definieras) på era bilder.
 
Att säga "jag är fotograf" är ungefär som att säga "jag är konstnär" eller "jag är poet". Det handlar mer om att identifiera en självuppfattning än en yrkesroll.

Å andra sidan är var och en som tagit en bild fotograf. Fotograf kan alltså betyda helt olika saker i olika sammanhang och behöver inte ha något med kompetens att göra.
 
ErlandH skrev:
Att säga "jag är fotograf" är ungefär som att säga "jag är konstnär" eller "jag är poet". Det handlar mer om att identifiera en självuppfattning än en yrkesroll.

Å andra sidan är var och en som tagit en bild fotograf. Fotograf kan alltså betyda helt olika saker i olika sammanhang och behöver inte ha något med kompetens att göra.

Är det likja illa som "jag är konstnär" eller "jag är poet", så är "fotograf" som yrkestitel bortom all räddning :).
 
Peter !
Skicklig PR!
Erland !Du skriver:
"Det handlar mer om att identifiera en självuppfattning än en yrkesroll"
Jag vet inte om du lever av att fotografera? Om du inte gör det så utgår jag ifrån att du har ett annat yrke. Jag utgår då också ifrån att du har ditt yrke endast från att "identifiera en självuppfattning" och inte så mycket en yrkesroll.
Trågit att du har en så låg syn på fotografer !
 
När man klarar att sätta svart och vitpunkt, färgkorrigera, vet vad de vanligaste färgprofilerna heter och kan använda dessa korrekt, vet vad "kalibrera" innebär..

Dessutom måste du veta hur du läser av och använder histogrammet i kameran och i datorn.

Då kan man få en nivå på sina bilder som är ett minimum för att få kalla sig fotograf.
 
Som amatörfotograf skulle jag aldrig få för mig att kalla mig själv för fotograf.
För min del går gränsen vid om man livnär sig på sitt fotograferande helt eller delvis.
 
Danlo skrev:
När man klarar att sätta svart och vitpunkt, färgkorrigera, vet vad de vanligaste färgprofilerna heter och kan använda dessa korrekt, vet vad "kalibrera" innebär..

Dessutom måste du veta hur du läser av och använder histogrammet i kameran och i datorn.

Då kan man få en nivå på sina bilder som är ett minimum för att få kalla sig fotograf.

Då skulle ju nästan jag kunna kalla mig fotograf, och det gör jag inte.

Allt detta kan man ju låta någon annan fixa efteråt. Men man skulle fortfarande kunna vara och arbeta som fotograf. Den som kan det du beskriver skulle väl lika bra kunna arbeta med tryck eller dylikt ... och inte alls kunna fotografera?
 
Danlo skrev:
När man klarar att sätta svart och vitpunkt, färgkorrigera, vet vad de vanligaste färgprofilerna heter och kan använda dessa korrekt, vet vad "kalibrera" innebär..

Dessutom måste du veta hur du läser av och använder histogrammet i kameran och i datorn.

Då kan man få en nivå på sina bilder som är ett minimum för att få kalla sig fotograf.

Tja, det förutsätter ju att man fotograferar digitalt. Man kan ju vara en makalöst duktig yrkes- eller amatörfotograf som jobbar analogt. Inga histogram i kameran där inte... Dessutom krävs det väl lite bildseende och kreativitet för att ta bra bilder - inte bara tekniskt kunnande. ;-)
 
Danlo skrev:
När man klarar att sätta svart och vitpunkt, färgkorrigera, vet vad de vanligaste färgprofilerna heter och kan använda dessa korrekt, vet vad "kalibrera" innebär..

Dessutom måste du veta hur du läser av och använder histogrammet i kameran och i datorn.

Då kan man få en nivå på sina bilder som är ett minimum för att få kalla sig fotograf.

Det verkar som om du lärt dig detta :). men det handlar nog inte alls om fotografiska färdigheter för att få kalla sig fotograf. Då hamnar vi snart i mästarbrev och fotografskrå och jakt på bönhasar som konkurrerar på olika villkor med dumpade priser på tjänster och produkter. Känns inte det som väl medeltid för en digitalfotograf? Sen undrar man ju om du glömt bort de fotografer som fortfarande jobbar analogt. Var har dom sitt histogram tro? Dom måste helt klart "pjattas" till lite för som det nu är är de bortom all räddning!
 
Danlo skrev:
När man klarar att sätta svart och vitpunkt, färgkorrigera, vet vad de vanligaste färgprofilerna heter och kan använda dessa korrekt, vet vad "kalibrera" innebär..
Dessutom måste du veta hur du läser av och använder histogrammet i kameran och i datorn.
Då kan man få en nivå på sina bilder som är ett minimum för att få kalla sig fotograf.
Med all respekt för dig så tycker jag nog att du gör fotograferandet till teknik. Men så har det blivit för den grupp som fotograferar enbart digitalt.Fotografi handlar om bild känsla,budskap m.m. Det är trågigt att bilden skall "räddas" i datorn.
 
:D stor humor :)

Danlo skrev:
När man klarar att sätta svart och vitpunkt, färgkorrigera, vet vad de vanligaste färgprofilerna heter och kan använda dessa korrekt, vet vad "kalibrera" innebär..

Dessutom måste du veta hur du läser av och använder histogrammet i kameran och i datorn.

Då kan man få en nivå på sina bilder som är ett minimum för att få kalla sig fotograf.
 
Oavsett hur det är med juridiken så känns det för mig som att "fotograf" är en yrkestitel som implicerar ett visst kunnande och att man arbetar med fotografi för sin inkomst.

Att vem som helst med en kamera får kalla sig fotograf är en annan sak och jag har inget emot om andra hobbyister vill kalla sig det. Jag tror det beror lite på vad var och en lägger i begreppet från fall till fall - allt från att bara ha en kamera i handen på festen till fullt ut yrkesverksam. Jag presenterar mig dock inte som fotograf, lika lite som jag kallar mig musiker när jag är ute och spelar med hobbybandet.

Spelar det för övrigt någon roll, är det viktigt med en titel?
 
millhouse skrev:
Peter !
Skicklig PR!
Erland !Du skriver:
"Det handlar mer om att identifiera en självuppfattning än en yrkesroll"
Jag vet inte om du lever av att fotografera? Om du inte gör det så utgår jag ifrån att du har ett annat yrke. Jag utgår då också ifrån att du har ditt yrke endast från att "identifiera en självuppfattning" och inte så mycket en yrkesroll.
Trågit att du har en så låg syn på fotografer !

Tycker du är lite hård här i din bedömmning.

Ett yrke pluggar man till antingen i skola eller som lärling.
Jag behöver inte gå längre än till mig själv mitt yrke är styr och regler tekniker men jag har aldrig utövat detta yrke. Då jag fick möjlighet att tjäna mitt uppehälle genom att utöva min hobby. Jag jobbar som mjukvaru utvecklare och har pysslat med sådant sedan jag var 11 år det gör mig inte till utbildad data nisse för jag har inga fina papper dock har jag samma kunskaper som de som belånat sig över öronen för ett fint A4 med en stämpel. Viktigt att understryka är att det kommer alltid att finnas bra och dåliga utövare av alla yrken oavsett om de livnärsig på det eller ej.
Oftast är en hobby utövare mera nogran än en sk. ykesman ta dig en promenad och titta på trädgårdarna i ditt område jämför dem med de som kommunens trägårdsmästare har hand om som är yrkesman så skall du se att många hemmapulare gör bättre ifrånsig än ett sk proffs.


ps detta är inte ment att retaupp någon utan mera som en tankeställare yrkes eller inte yrkes vad spelar det för roll vi vill alla ha ett bra resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.