Annons

Vem bestämmer hur bra dina bilder blir?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ger mig in i diskussionen :)
Hög-ISO-prestanda är absolut enormt jätteviktigt då jag oftast fotar i befintligt ljus. Är väldigt tacksam över att min kamera levererar alldeles utomordentliga bilder ända upp till 6400.
Mindre kul är det dock när inte ens det i kombination med bländare under 2 räcker till, så jag längtar verkligen tills ett par generationer kameror till har släppts med ännu mindre brus på 12800 :)
 
Så det säger du....intressant åsikt.

Mvh

Japp det gör jag :)

Jag vet att många inte håller med mig, men jag kan inte tänka mig en bild som skulle bli bättre av mer brus.

Obs! Brusfri är inte lika med brusreducerad och överskarpt till brusfrihet. Brusreducering kan vara lika fult som brus om det inte är välgjort och i lagom mängd.
 
Jag vill också tillägga en sak.

En bra bild för mig är skarp och brusfri. En bild som inte är skarp och brusfri ÄR inte en bra bild oavsett vad den föreställer.

Att jag skulle ta en bild utan att göra allt jag kan för att undvika brus och oskärpa är helt otänkbart.

Brus KAN inte vara snyggt. Punkt

:)

Jag har inte så sträng syn på brus. Ofta tycker jag att bilden är bättre med brus än med brusreducerad. Inte så att jag är ute efter att ha snygg brus, men i BILDEN brus bara en av olika faktorer, och jag känner inte brusskäck.
Bilden är som den är, och om bruset syns enbart vid 100% förstoring -- tja, då låt bli att förstora till 100%

Det finns tillfälle, man måste använda blixt, och det finns tillfälle då bilden blir bättre med blixt, men dessa tillfällen är ganska få, och även då bara oftast med indirekt blixt.

Och bilderna med den inbyggda blixten -- tja, inte det jag är ute efter...
Så grundregeln -- kan jag fota utan blixt så fotar jag utan blixt. Skruvar jag hellre upp ISO, om det behövs. Bruset får jag acceptera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.