Det var du som tog upp "släppen" och för mig är teorin som förklarar skillnaden i högsta grad oklar vid som i detta fall samma DR.
Skärpesläpp har inte med DR att göra. Det är bara två av varandra oberoende saker som bägge påverkas av sensorytan.
För att sammanfatta funderingarna: Blir det verkligen bättre släpp med GFX50R jämfört med D850?
Är det inte t o m så att en FF 85:a 1.4 ger bättre släpp?
Än vad då?
Skärpesläpp är, och jag tror det är typ tredje gången jag skriver det nu, hur övergången mellan skärpa och oskärpa ser ut. Vilket som sagt inte har med DR att göra. Sedan påverkas det förstås också av objektiven, faktorer som hur bra skärpan i skärpeplanet är och hur mycket oskärpa objektivet kan ge påverkar det hela.
Men skärpesläpp blir generellt snyggare ju större sensorn är. Ett sätt att beskriva effekten är att man får mer av en djupupplevelse, att motivet ser mer tredimensionellt ut. Som jag skrev i förra svaret har jag inte teorin bakom det här klart för mig, men skillnaden finns. Det är för övrigt en av de saker som brukar uppskattas i storformatsbilder som ju har ännu mer av det än mellanformat.