Fredrik AVT
Aktiv medlem
Forst, jag skrev fel ett par ganger ovan. Det ska vara linjepar/mm normerat till hojden pa sensorn, inte linjepar/mm som jag skrev.
Ok, vi blir nog aldrig overens, men jag fragade ju Imatest en enkel fraga. Gar det att jamfora tester mellan linser och specifikt Fujinon 58/1.2 och Nikon 85/1.8G och svaret var ja och han utvecklade:
"If you measure MTF in units of line widths (or pairs) per picture height and if the amount of sharpening is similar, you can compare very different cameras."
Förutsatt att kamerans sensor har samma antal mp dessutom. Sedan tillkommer detta: du kan inte jämföra upplösning mellan en FF kamera och en med mindre sensor med samma mp mängd. Linjedensiteten måste vara lägre på FF testet eftersom vi pratar samma antal linjerpar per bildhöjd. FF sensorn kräver mindre i form av linjepar per mm. Det enda sättet man kan säga att APS-C prestandan blir jämförbar med FF prestandan är om FF kameran har 1,5x högre linjär upplösning än den tänkta APS-C kameran (de har samma pixeldensitet). Med andra ord har FF kameran 2,25x högre antal mp. Detta händer sällan. Sedan under förutsättning att bilden skrivs ut i samma dpi så att FF bilden blir 2,25x större men betraktas på samma avstånd. Då blir prestandan över deras gemensamma yta samma.
Ett sällsynt exempel är att man skulle mer eller mindre kunna säga att en bild med Nikkor 85/1,4 på D500 och D850 tagen på samma avstånd skulle ge samma bild över deras gemensamma utsnitt om båda bilderna betraktas i samma skala 1:1 eller 2,25 gånger större bild med D850.
Därav svårigheterna att jämföra tester mellan olika sensorstorlekar och mp mängd bortsett från skärpning o s v.