Annons

Vem behöver en DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Det har kommit upp en del trådar om systemkameror för nybörjare och förslagen brukar vanligtvis vara Canon eller Nikons instegsmodeller för att snabbt handla om dyrare modeller med fler funktioner. Men vem behöver egentligen en DSLR idag?

Det finns spegellösa systemkameror från exempelvis Fuji, Sony, Olympus, Panasonic som kan göras mindre än traditionella DSLR. Snart kommer även Sony med en spegellös fullformatskamera. Olympus kommer med sensorbaserad PDAF.

Men det finns även entusiastkameror med fast optik som levererar resultat som få kameror utom de absolut bästa DSLR kan leverera, exempelvis Sigma DP Merrill, Sony RX1 etc. Det finns de som börjar förorda den här modellen med fast optik optimerad efter sensorn. Tex Diglloyd: http://diglloyd.com/blog/2013/20130924_1-ultimate-camera-for-most-uses.html

Spegelreflex i en modern högupplöst kamera skapar nästan fler problem än den löser. Vibrationer som tvingar en använda spegellåsning, liveview eller fördröjd slutare. Problem med precision i autofokus. Svårt för att inte säga omöjligt att manuellt fokusera i sökaren. Vad är det för problem en spegel egentligen löser som inte går att göra på annat sätt?

Kort sagt: Vem behöver en DSLR?
 
Som djur-/fågelfotograf behöver jag en spegelreflex. Jag kan också tänka mig sportfotografer, jag har fuskat litet själv. Där hänger elektroniska sökare helt enkelt inte med och att titta på skärmen och försöka sätta skärpan på rätt ställe? Nja... Jag har en liten spegellös systemkamera där fördröjning mm gör att bilden är borta för länge sedan när något händer.

Jag rekommenderar nästan alltid kompakt- eller spegellös systemkamera till nybörjare, jag har hört för många som säger att det blir för jobbigt att byta objektiv eller att kamera och objektiv blir för tungt att bära.

Jag kan nog än så länge bara drömma om att få en liten lätt kamera med ljusstarka teleobjektiv motsvarande 300-600mm, jag tror det finns goda skäl att jag och många andra släpar runt på en ryggsäck som väger 15-20kg.

/Frode
 
Under två, tre år använde jag Panasonic GF1 och sedan GX1. Trevliga kameror, men alldeles för många kompromisser. Det blev en D800 och den är extremt svårslagen på i princip allt, för mina behov alltså.

Elektroniska sökare tror jag kommer mer och mer, även på stora systemkameror.
 
spegel vs spegellös kan bli en för vid jämförelsekriterie.... det är väl ca 20 000:- (eller så) mellan en D800 och en GF1:a, eller?
 
Det har kommit upp en del trådar om systemkameror för nybörjare och förslagen brukar vanligtvis vara Canon eller Nikons instegsmodeller för att snabbt handla om dyrare modeller med fler funktioner. Men vem behöver egentligen en DSLR idag?

Det finns spegellösa systemkameror från exempelvis Fuji, Sony, Olympus, Panasonic som kan göras mindre än traditionella DSLR. Snart kommer även Sony med en spegellös fullformatskamera. Olympus kommer med sensorbaserad PDAF.

Men det finns även entusiastkameror med fast optik som levererar resultat som få kameror utom de absolut bästa DSLR kan leverera, exempelvis Sigma DP Merrill, Sony RX1 etc. Det finns de som börjar förorda den här modellen med fast optik optimerad efter sensorn. Tex Diglloyd: http://diglloyd.com/blog/2013/20130924_1-ultimate-camera-for-most-uses.html

Spegelreflex i en modern högupplöst kamera skapar nästan fler problem än den löser. Vibrationer som tvingar en använda spegellåsning, liveview eller fördröjd slutare. Problem med precision i autofokus. Svårt för att inte säga omöjligt att manuellt fokusera i sökaren. Vad är det för problem en spegel egentligen löser som inte går att göra på annat sätt?

Kort sagt: Vem behöver en DSLR?

Fotografer, natur eller motiv med snabba rörelser, behöver en ordentlig sökare, för att kunna följa motivet, OVF är ännu så länge överlägset bäst.
I övriga fall, bland hobbyfotografer, där kommer vikten att spela den största rollen, samt det praktiska, att ha så få objektiv som möjligt, - en fast liten zoom alt. en fast brännvidd i en kompakt kamera, blir säkert det som tar över marknaden.
 
Tja, vem behöver en DSLR;)
.För viss typ av fotografering är en DSLR fortfarande det helt överlägsna alternativet. Besök ett olympiska spelen och gör en research vetja;)

/Stephan
 
Tja, vem behöver en DSLR;)
.För viss typ av fotografering är en DSLR fortfarande det helt överlägsna alternativet. Besök ett olympiska spelen och gör en research vetja;)

/Stephan

Besök Olympiska spelen om säg 8 år och gör en research vettja... ;)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
 
Det handlar väl om spegel vs ingen spegel.
Det handlar om kamera som fyller handen vs inte gör det.
Det handlar om många vs få knappar för direktfunktioner.
Det handlar om stort system vs litet med bara några få objektiv.

Jag tror inte att det handlar om bildkvalitet, primärt.

Per.
 
Det handlar väl om spegel vs ingen spegel.
Det handlar om kamera som fyller handen vs inte gör det.
Det handlar om många vs få knappar för direktfunktioner.
Det handlar om stort system vs litet med bara några få objektiv.

Jag tror inte att det handlar om bildkvalitet, primärt.

Per.

Precis så tanker jag med, + att jag tror att det rent praktiskt krävs att man har kontakt med objektet där man har den kortaste reaktionstiden och det är vid ögat.
En jägare skulle aldrig flytta snabba skott från ögat till höften..
/Niclas
 
Vad som framkommit hittils i tråden så är det främst fågel och sportfotografer som behöver snabb fokus och optisk sökare. Verkligen, ingen annan?

Det enda som krävs av en elektronisk sökare är då en snabb uppdateringsfrekvens och kort delay. Det känns inte som något svårt problem att lösa, kanske har man bara inte satsat på den typen av fotografering hittils på de spegellösa?

Man behöver ingen spegel för att göra en stor kamera med alla knappar som kan behövas. En spegellös kamera kan redan idag använda samtliga objektiv på marknaden med en adapter, behöver ingen spegel för att använda gamla objektiv.

OS nämndes. Thom Hogan förutspår att nästa D5 ~2015 lagom till OS 2016 är spegellös. http://www.dslrbodies.com/newsviews/whither-nikon.html

När jag letade upp den länken såg jag att han nyss skrivit om exakt det här ämnet http://www.dslrbodies.com/newsviews/dslr-versus-mirrorless.html där han förutspår en D3xxx utan spegel. Sony har redan en sån, A3000.
 
Allt som rör sig och vill ha så stor utdelning av skarpa bilder som möjligt.
De som gillar ljudet av spegeln ät en kategori också.
 
Manuell fokusering är värdelös på min X100 i jämförelse med 5D och fokusskiva för just manuell fokusering. Man kan zooma in digitalt och vrida fokusringen tills tummen går av.
Autofokus kvällstid är heller ingen höjdare med X100 jämfört med valfri DSLR.
X100 har däremot en annan typ av slutare som gör att man inte behöver highspeed sync, men eftersom jag inte har en kompatibel radiosändare tjänar jag inte på det ändå.
 
En spegellös liten kamera kan idag ta bilder i 15 fps. Vore väl en smal sak att välja ut den skarpaste av dem? Borde gå att automatisera rent av. Jag gillar en diskret kamera. Att höra klonket från spegeln är som att höra hur bilderna blir oskarpa (ren inbillning kanske men jag använder oftast delay eller liveview).

Manuell fokusering är värdelöst på min D800E. En gammal filmkamera är betydligt enklare att fokusera manuellt. Ska man verkligen behöva modifiera en ny kamera för att få den att funka för manuell fokusering? Tydligen är mattskivan så stor på D800 att det är svårt att hitta lämplig donator, jag vet inte hur sånt funkar men andra som tidigare haft D700 med moddad mattskiva har tydligen gett upp (www.mingthein.com).

Autofokus kvällstid är ju svårt. Problemet för mig är att fasfokusen går inte att lita på. Jag fotar en del natt och långa slutartider. Kontrastfokusen går att lita på när den låser, tex på en gatlampa, stark stjärna eller liknande. Men ofta fokuserar man manuellt med LiveView. Spegeln är bara ett hinder att överkomma.
 
Vilken liten spegellös kamera kan få lika många keepers på snabbt rörliga föremål som en d4 och en 1dx?
De som rasslar iväg med många b/s låser oftast AF.
 
Ok, 7D, 60D, 70D, 5D etc som alla stoltserar med snabb AF och b/s.
Hur många har spegellösa systemkameror som klarar 15b/s och fortsätter mäta fokus exakt?
 
Visst Stefan, sport och fågelfoto, det har vi nämnt. Där har vi en klar fördel, idag.

Edit: Ska vi rabbla saker som är små, rörliga objekt så kan vi hålla på hela natten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.