Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart köper man de billigaste minneskorten, och vilka märken rekommenderar du?

Produkter
(logga in för att koppla)
2gb kör man slut på snabbt med D200... Tog bilder å fåglar i går, med ett gb minne. 5 bilder / sek i några sek. Sen var fan minnet slut. :)

johan_w skrev:
2gb kör man slut på snabbt med D200... Tog bilder å fåglar i går, med ett gb minne. 5 bilder / sek i några sek. Sen var fan minnet slut. :)

!!!!!Då måste du haft värsta inställningarna på?
Jag har fotat enbart med minsta storlek och fine, för jag har bara ett 32mb kort att använda just nu :-(
Sen i måndags då jag va i butik och köpte den så har jag bara kunnat hålla mig runt hemmet så jag kan springa in och tömma korten till datorn sen ut igen...hahaha...2gig duger nog bra ett tag.
Så mycket annat man måste bekosta så här i början.
Har ju inte haft system innan att kompletera med.

HockePocke skrev:
!!!!!Då måste du haft värsta inställningarna på?
Jag har fotat enbart med minsta storlek och fine, för jag har bara ett 32mb kort att använda just nu :-(
Sen i måndags då jag va i butik och köpte den så har jag bara kunnat hålla mig runt hemmet så jag kan springa in och tömma korten till datorn sen ut igen...hahaha...2gig duger nog bra ett tag.
Så mycket annat man måste bekosta så här i början.
Har ju inte haft system innan att kompletera med.

Farligt med lite minne, tro mig! Men är sugen på 2GB själv pga priset.

Jag kör med kingston pro, endast tre st 1Gb-kort, till min 300D vid Raw-bilder. Vill inte ha större kort då det skulle slöa ner mitt sorteringsarbete. Har alltid gillat kingston då jag tycker de ger bra prestanda / pris.. Men med alla SanDisk,s kampanjer så..??

/jens...

köpte 2st 2gb dels föratt det var lite billigare änn ett 4 men främst för att jag hällre byter kort oftare då jag personligen tycker att det går smidigare att lägga över bilder från många kort istället för ett stort. kan ta ett väldans tag om man har otur.

Har själv Sandisk Ultra II och ExtremeIII. Båda 1 GB storlek. Enligt mig är det ingen större upplevd skillnad mellan dessa i överföringshastighet på datorn. Jag är klart nöjd med Sandisk.

Om jag varit utan minneskort så hade jag kanske satsat på det prisvärda Sandisk 4 GB kortet för 1799:- hos http://kaffebrus.com.

Stämmer bra! Tog förgivet att detta var ett Ultra II, så var det ju då inte.

Om jag får revidera min rekommendation hade jag istället valt SanDisk Ultra II från TBH ;o)
http://www.tbh.se/index.asp?id=7&kat_id=1025&prod_id=8005

När man väljer RAW formatet fylls de små korten lite väl snabbt ibland, framförallt om man är lite trigger-happy.. å det är man ju. Så större än 1 GB hade jag valt å Sandisk är ett märke som hamnar högt i tester.

nzo skrev:
Har själv Sandisk Ultra II och ExtremeIII. Båda 1 GB storlek. Enligt mig är det ingen större upplevd skillnad mellan dessa i överföringshastighet på datorn. Jag är klart nöjd med Sandisk.

http://kaffebrus.com.

Jag valde ExtremeIII 2g pga att kunna ta 5 b/s
med högre upplösning längre tid.
20mb/s är väl sparhastigheten när du fotar???
10mb/s är det på ExtremeII, måste ju va skillnad!!

Min uppfattning om detta är att antalet bilder du kan ta per sekund är beroende av kamerans kapacitet att lagra bilden till kamerans cacheminne. Du kan se detta genom att trycka av en serie bilder. När du är färdig så kommer kameran fortsätta jobba med att spara ner bilderna på CF-kortet (på 350D blinkar den röda lampan).

Mig veterligen finns det idag ingen digital systemkamera som har stöd för snabbare lagring (dvs 20mb/s) mot CF-kort.

Så enda fördelen att använda ExtremeIII och 20MB/s kommer du känna av vid överföring till din dator, men bara om du använder USB2 eller FireWire gränssnitt mellan kortläsare och moderkort.

Senast ändrad:
nzo skrev:
Min uppfattning om detta är att antalet bilder du kan ta per sekund är beroende av kamerans kapacitet att lagra bilden till kamerans cacheminne. Du kan se detta genom att trycka av en serie bilder. När du är färdig så kommer kameran fortsätta jobba med att spara ner bilderna på CF-kortet (på 350D blinkar den röda lampan).

Mig veterligen finns det idag ingen digital systemkamera som har stöd för snabbare lagring (dvs 20mb/s) mot CF-kort.

Så enda fördelen att använda ExtremeIII och 20MB/s kommer du känna av vid överföring till din dator, men bara om du använder USB2 eller FireWire gränssnitt mellan kortläsare och moderkort.

Okey!!
Detta visste jag inte. Hörde bara av någon att ju snabbare minneskort man har desto snabbare blir överföringen mellan cache och kort.
För blir det "kö" till kortet från cache så blir ju cache fullt och seriebildtagningen avbryts.

Men om cache har en begränsad överföringshastighet så hjälper ju inte ett snabbare kort som du menar.

Kan man läsa sig till hur snabbt cacheminnet är i överföringshastighet? (D200 i detta fallet)

Senast ändrad:
Skall inköpas D90 nu nästa vecka men undrar vilket minneskort som fungerar bra/bäst. Jag kommer dock att alltid bära med mig två styck, varav ett i reserv. Troligtvis kommer det fotas mest i 6 megapixel, ytterst lite filmning.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto