ANNONS
Annons

Vart går gränsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Vad kan jag kalla för fotorgafi efter en digital omarbetning av en bild? Några säger att ett fotografi skal ligga som grund, men då kan man även kalla renderade bilder för fotografier då dessa ofta använder fotografiska bilder som texture.
Se även på denna:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=194860
Kan man räkna bilden till vänster för ett fotografi? Orginalet är till höger om ni undrar.

Nekomy skrev:
Vad kan jag kalla för fotorgafi efter en digital omarbetning av en bild? Några säger att ett fotografi skal ligga som grund, men då kan man även kalla renderade bilder för fotografier då dessa ofta använder fotografiska bilder som texture.
Se även på denna:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=194860
Kan man räkna bilden till vänster för ett fotografi? Orginalet är till höger om ni undrar.

Jag tycker bilden till vänster ser ut som en teckning, varför inte kalla den en teckning, på samma sätt som det blir om man tecknar av ett fotografi.

Jag vill inte kalla vänstra bilden för fotografi, men det är folk som sänt upp bilder som man knappast kan uttyda att det är eller har vert ett fotografi och när man vart kritisk har man fått mail som förkunnar att det är ett foto och att man skall ge "fan i att klaga på andras konst!".

Men som exempel på vad jag menar. Jag lägger dessa båda bilder över varandar, hur mycket måste jag då tona ner ena bilden innan jag når den gräns som skiljer datorgrafik och fotografi. Finns det några regler för vad som är ett digitat fotografi och vad man menar med detta.

Jag undrar vad gränser går och vad man kan göra utan att själva ordet fotografi tappar sin betydelse.

Ur juridisk mening är troligen även den vänstra bilden ett fotografi och du innehar fotografirätten. Om det inte skulle bedömas vara ett fotografi har du ändå rätten till en avritning/teckning av den ursprungliga bilden. Om avritningen avviker från fotografiet når man så småningom en punkt där kopplingen mellan fotografiet och teckningen upphör att existera. Var denna punkt finns är omöjligt att säga. Det kanske är när >50 % avviker men tvister om sådant måste avgöras i domstol…
/Harald

En gång i tiden hette det fotografik och när jag gick kurs, tidigt 80-tal, kallades det dekorativ fotografi. Jag talar om expriment i mörkrummet för att få fram solarisations effekter m.m. Bl.a. med hjälp av halvtonsfilm. Det kunde ta en dag för att få fram effekten men ett lyckat resultat var något utöver det vanliga. I det digitala mörkrummet går det betydligt fortare. Bilden till vänster är ett tydligt exempel på "dekorativ fotografi". Varför inte fortsätta att kalla det "dekorativ fotografi".

Jag kan inte kalla det för det då jag lika väl skulle kunna sitta ner och måla av samma bild för hand och resultatet hade då blivigt likt nuvarande bild. Dvs att då jag målar av ett fotografi så kallas det inte för fotografi men om jag låter en dator göra nått som kan liknas vid att måla av så är det en fotografisk bild?

Jag gillar konstfoto, men någonstans måste en gräns finnas, den kan vara otydlig men den borde finnas.

Inte ens lagstiftaren har gett sig in i någon närmare diskussion om hur den fotografiska bilden används. Där slås fast att med fotografisk bild, kallat fotografi, menas bild, som har uppkommit genom inverkan av ljus på därför känsliga ämnen. Röntgen eller annan strålning innefattas och lagring på elektroniska medier innefattas. Reproduktionsfotografering t ex fotostatkopiering tillerkänns inget rättsligt skydd eftersom detta förfarande inte skapar någon ny bild. Även mikrofotografering är skyddad.

Fotografen har uteslutande rätt att inte bara genom kopiering mångfaldiga bilden utan även uteslutande rätt att genom andra förfaranden, t ex tryck eller teckning, framställa nya exemplar… Det finns vissa inskränkningar t ex att det står var och en fritt att framställa enstaka exemplar för enskilt bruk, man får ”låna” bilder t ex i nyhetssammanhang eller i uppslagsböcker och i vetenskapligt intresse…

Som jag skrev i tidigare inlägg så tappar en avvikande avritning/teckning förr eller senare sin koppling till fotografiet. Var den gränsen går är en värdering som ytterst måste fastställas i domstol. Det finns ju vissa prejudikat t ex en teckning av en flygande berguv som i sin disposition väl överensstämde med ett fotografi taget av en känd fotograf.

Jag kan inte tänka mej att man skulle orka namnge processresultaten efter behandling t ex i olika Photoshop filtervarianter. Räcker det inte med att lagstiftaren har gett dej rätten till bilden inklusive avritning av bilden? Varför måste du måla in dej i ett hörn?
/Harald

ANNONS