Annons

Vad går gränsen för off-topic i forumet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gjorde en snabb sökning på Fotosidan och fick upp ett stort antal nakna kvinnor i olika positioner ,fåtal män, många vackra bilder, en var döpt till rygg, en vacker siluettbild , samtidigt finner jag denna bild , konstnärligt värde? Cafe eller Lektyrbild? http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2521680.htm?set=lp

Lotta

Varken eller! Snarare medicinsk bild. Tycker kvinnan på bilden snarast borde uppsöka en gynekolog för att få remiss till ett forskningssjukhus. Växer det bär kring genitalia och patienten försöker bota sig med gräddliknande salva på eget bevåg kan det sluta illa:)

Skämt åsido. Denna bild skulle förmodligen många ta anstöt av. Skulle den vara upphängd på ett café skulle jag knappast beställa en gräddbakelse.

Å andra sidan är jag vad gäller fotografi för frihet för fotografer att skapa de bilder de vill. Lev och låt leva.
Oavsett vad jag tycker om bilderna, förutom att just denna inte var så tekniskt bra.

Den bortplockade "huvudbilden" var betydligt skickligare rent tekniskt.

//Lennart
 
Varken eller! Snarare medicinsk bild. Tycker kvinnan på bilden snarast borde uppsöka en gynekolog för att få remiss till ett forskningssjukhus. Växer det bär kring genitalia och patienten försöker bota sig med gräddliknande salva på eget bevåg kan det sluta illa:)

Skämt åsido. Denna bild skulle förmodligen många ta anstöt av. Skulle den vara upphängd på ett café skulle jag knappast beställa en gräddbakelse.

Å andra sidan är jag vad gäller fotografi för frihet för fotografer att skapa de bilder de vill. Lev och låt leva.
Oavsett vad jag tycker om bilderna, förutom att just denna inte var så tekniskt bra.

Den bortplockade "huvudbilden" var betydligt skickligare rent tekniskt.

Jag tar inte det minsta anstöt av gräddtårtan, och heller inte av bilder av huvuden. (Har jobbat som polisfotograf ...) Däremot tycker jag inte att det är så lämpligt att lägga in bilder av huvuden som inte hänger ihop med vare sig kroppar eller den tråd man postar i bara för att skoja till det lite. Det är långt från alla som gillar medicinska bilder (oavsett om det är huvuden eller gräddtårtor). Den tekniska kvaliteten på bilden har inte ett smack med saken att göra i det här fallet.

Om man kombinerar huvuden, tidigare varningar och ifrågasättande av modereringen av huvudet i forumtråden, så är det kanske inte helt konstigt att moderatorerna sätter stopp. I det här fallet så är flera av följdinläggen i tråden borttagna, vilket gör att det inte går att se hela den diskussion som försigick efter att bilden tagits bort.

Jag tycker inte att Fotosidan ska censurera bilder rent generellt, men det är heller inte ok att publicera bilder som kan verka stötande i en tråd som handlar om kameror. Döda kossor, huvuden, bajs och könsorgan är ok i egna album, i pooler där de passar eller i forumtrådar som avhandlar dylika ämnen, men inte lösryckt inslängda på andra ställen. Bajset i toastolen var nog inte tänkt att den skulle hamna på startsidan, och dessutom råka publiceras där just under en mässa, men "shit happens" :)
 
Tack, det är väldigt grabbigt här. Är det någon som vet hur fördelningen ser ut mellan män/kvinnor på fotosidan.
mvh
Lotta

Nej! Jag vet dock att det finns många kvinnor/tjejer som är medlemmar på FS och håller själv mailkontakt med några. Men de är helt klart underrepresenterade i forumtrådarna. Där är de flesta gubbjävlar (oavsett ålder) Min fru tycker om bilder (fotograferade, tecknade eller målade) men plåtar inte så mycket.

//Lennart
 
Nej! Jag vet dock att det finns många kvinnor/tjejer som är medlemmar på FS och håller själv mailkontakt med några. Men de är helt klart underrepresenterade i forumtrådarna. Där är de flesta gubbjävlar (oavsett ålder) Min fru tycker om bilder (fotograferade, tecknade eller målade) men plåtar inte så mycket.

//Lennart

Det här tycker jag är ett ganska bra exempel på hur en tråd kan spåra ur, och jag har inte rapporterat inlägget. Det du skriver kan mycket väl mynna ut i en intressant diskussion, men har inte så mycket med trådens ämne att göra, och den här tråden har väl inte direkt stagnerat ännu så att den skulle "behöva" fyllas på med OT-inlägg?
 
Jag tar inte det minsta anstöt av gräddtårtan, och heller inte av bilder av huvuden. (Har jobbat som polisfotograf ...) Däremot tycker jag inte att det är så lämpligt att lägga in bilder av huvuden som inte hänger ihop med vare sig kroppar eller den tråd man postar i bara för att skoja till det lite. Det är långt från alla som gillar medicinska bilder (oavsett om det är huvuden eller gräddtårtor). Den tekniska kvaliteten på bilden har inte ett smack med saken att göra i det här fallet.

Jag tar inte heller anstöt av gräddtårta, medicinska bilder etc. Även som pressfotograf har jag tagit fler olycks/katastrofbilder än jag kan och vill minnas. I stundens brådska att hitta "bra" bildvinklar tänkte jag inte så mycket under tiden jag befann mig bland likdelar på en olycksplats.

Reaktionen kom efteråt då jag tänkte på allt lidande som följde för efterlevande. Ibland kände man sig som en profitör på andras olyckor (jag hade ju betalt och fast månadslön för att bl a plåta dessa tragiska händelser). "Straffet" blev för min egen del att jag under många herrans år blev dödsorolig så snart min fru och barn befann sig på vägarna. Var de bara lite grann försenade så satte ångesten in.
Det botades med "grabbig cynism" på jobbet.

Nattchefen: -Fasiken, inget bra på ettan. Aspman, kan du inte ta en dunk bensin och ut och tända på någon gammmal bygdegård och plåta när brasan tagit sig ordentligt. Skulle någon politiker stryka med blir det bonus.

Jo, det är ju ett sätt att skydda sig. Jag tog bara det mildaste av exempel. Alla ni som jobbat på en redaktion vet säkert hur det kan låta (från både manligt och kvinnligt håll)

Icke desto mindre läggs det in bilder i trådar "för att skoja till det" som du skriver. Och det är ju fullt tillåtet och i de flesta fall roligt för majoriteten. Men vad som är helt oskyldigt och harmlöst för den ene kan kännas kränkande för den andra. Så en medicinsk dokumentärbild kan upplevas kränkande för vissa, andra kan anstöt av mer alldagliga motiv.

Vem och vilken moderator besitter sådan insikt vad som är kränkande eller sorgeframkallande så att han/hon kan sätta sig till doms över vad som ska få finnas i trådarna? Jag såg en pappa bryta ihop på en fotoutställning när han såg en bild av en gammal eka i en vik med näckrosor. Hans äldsta barn hade lekt i en sådan och drunknat.

Jag tror att alla bilder som läggs in i en tråd ändå bör accepteras eftersom den som lagt in bilden sannolikt inte har något ont uppsåt med bilden vad den än föreställer utan för "att skoja lite" eller påvisa något annat som han/hon vill delge.

Jag vill helt enkelt inte tro att någon lägger in bilder för att kränka. Och jag är hellre en smula naiv än tror min nästa om något ont. Livet kan ge en svåra törnar, vilket jag och sannolikt alla människor kan vittna om, men livet blir mycket svårare om man inte i första läget kan tro sina medmänniskor om gott.

//Lennart
 
Det här tycker jag är ett ganska bra exempel på hur en tråd kan spåra ur, och jag har inte rapporterat inlägget. Det du skriver kan mycket väl mynna ut i en intressant diskussion, men har inte så mycket med trådens ämne att göra, och den här tråden har väl inte direkt stagnerat ännu så att den skulle "behöva" fyllas på med OT-inlägg?

Om jag besvarar en fråga en annan deltagare ställt på tråden som heter "Var går gränsen för off-topic i forumet?" om könsfördelningen på FS anser jag inte att mitt svar är OT.

Möjligtvis skulle den kunna bli inledningen till ett OT, men antag att den hamnade så att diskussionen ett tag gled in på huruvida det ena könet håller sig mer on-topic än det andra. Man kan teoretisera mer om det. Det skulle kunna bli en ren könsdebatt.

Jag tror inte inlägget är ett fall för en anmälan heller.

Slutligen det viktigaste: Om du anser att detta var ett exempel på hur en tråd kan spåra ur så säger min logik mig att då har vi ju hittat svaret på frågan som trådrubriken gäller. Eller hur?

//Lennart
 
Jag får nog säga att jag tycker att det var lite att ta i med en avstängning på 30 dagar för inlägget av den aktuella bilden. Vad jag har förstått av den här tråden är att det tydligen var något som fick bägaren att rinna över. Om det sen var en korrekt bedömning eller inte kan jag inte uttala mig om.
Jag såg den aktuella bilden och började istället fundera över motivet som sådant. Varför snitten låg som de gjorde o.s.v. (jag är väl lite tokig kanske, men medicinskt intresserad). Jag var på vippen att skriva en fråga om det som ett inlägg, men avstod eftersom jag tyckte det var OT. Det var väl tur att jag gjorde det... ;-)

Jag anser också att ett visst mått av OT får man tolerera. Framförallt i långa trådar av den aktuella typen. Så länge tråden styrs upp på spåret igen efter några få inlägg så fungerar det bra. Och det är just det som brukar hända.
Dessutom tror jag att det är omöjligt att på ett tydligt sätt formulera gränser för just OT.

Moderering behövs i forum.
Moderering är svårt.

Alla forumdeltagare har inte förmågan att ta till sig det regelverk som satts upp av forumägaren/ägarna. Det är oerhört svårt att skriva tydliga regler, med minimala tolkningsmöjligheter, som täcker allt.
Får man en varning av en moderator så får man ta till sig det. Tycker man det är helt galet så får man väl ta upp en diskussion med moderatorn för att ventilera sina åsikter och eventuella tolkningar av regelverket. Svårare behöver det egentligen inte vara.
 
bilden lades upp efter kl 24 o togs bort på en gång av fs. Har inte hört att det rapporterats något dödsfall av chocken som bilden skapade. Men fs tycker tydligen 30 dagars avstängning är rimligt o vad än värre är att om risedal lägger upp en liknande bild så är det på livstid.
Frågan är varför?
dessutom risedal är en av dom som har byggt upp fs forum så det har blivit ett levande forum visserligen ibland rätt hårt men oftast när det varit någon märkestaliban som vägrar förstå att sin kamera inte är (bäst längre.
Om man tar tex Joakim suede som dränker detta forum med kunskap som kör åttor runt eran redaktör Magnus i det han om någon borde få lön för det han gör, ni ska ta mig f..a n vara tacksamma att personer som risedal,Joakim,Iboat,Lennart o inte förglömma sändaren väljer att skriva här på fs annars hade ni inte någon fet check att hämta ut den dan ni sajten. Jag kan ta fram mer betydligt mer chockande bilder på fs sida så vad är den verkliga orsaken?
 
Att man är kunnig inom ett ämne innebär inte med automatik att måste använda en hård ton i forumen eller käfta emot moderatorerna. Lte allmän hyfs tycker jag alla kan visa av respekt för andra medlemmar och sajtens ägare.
 
Jag tror alla som läser forumet värdesätter inlägg från kunniga personer.

Att däremot dessa personer skulle kräva någon form av specialregler och större svängrum än andra kan jag inte förstå. Varför skulle det vara så? Varför skulle dessa - uppenbarligen intelligenta personer - inte kunna hålla sig till samma enkla grundregler som alla andra "okunniga"?

Är det så att kunniga personer avstår att göra relevanta inlägg på fotosidan för att moderingen är för hård?? Det tror inte jag.

Jag tror det omvända är mer sannolikt. Om trådar är fulla av personangrepp, svordomar och alltför ofta går off-topic, ja då tror jag risken ökar för att de med kunskaper lämnar fotosidan.
 
Ett litet skämt eller hyfsat relevant utvikelse mitt i en tråd gör knappast något, men när en tråd byter skepnad till att handla om något helt annat - förvisso intressant så är det bättre den får leva sitt eget liv, där den kan locka fler deltagare etc

Det tror jag att många håller med om.

Det vore väldigt trevligt om det fanns ett enkelt sätt att låta en kommentar starta en egen tråd. Gärna med en länk till den nya tråden i den ursprungliga tråden.

T.ex. en knapp bredvid "Besvara med citat" som kan få heta "Bevara med citat i ny tråd".
 
Det tror jag att många håller med om.

Det vore väldigt trevligt om det fanns ett enkelt sätt att låta en kommentar starta en egen tråd. Gärna med en länk till den nya tråden i den ursprungliga tråden.

T.ex. en knapp bredvid "Besvara med citat" som kan få heta "Bevara med citat i ny tråd".

Bra idé tycker jag!
 
Han är inte längre medlem, men om han har blivit utkastad eller om han har utträtt på egen hand vet jag inte.
 
Ove beskriver i tråden en annan person som tydligen har varit mycket otrevlig mot andra medlemmar här på fotosidan, är han avstängd?

Mvh
Lotta

Jag menade inte det här fallet specifikt, utan rent generellt. Om du, jag (eller vilken annan medlem som helst) får ett knippe varningar i e-posten så tydet det nog på att andra medlemmar stör sig på det som skrivits. Då är det nog inte läge att ifrågasätta moderatorerna ;)
 
Ove beskriver i tråden en annan person som tydligen har varit mycket otrevlig mot andra medlemmar här på fotosidan, är han avstängd?
Temporärt, efter en mängd tidigare varningar.

Men avstängningen kan bli permanent om han tex reggar ett till medlemskap och skriver under ett annat namn... Där är våra regler supertydliga, kör man fejkat konto blir man avstängd direkt.
 
Temporärt, efter en mängd tidigare varningar.

Men avstängningen kan bli permanent om han tex reggar ett till medlemskap och skriver under ett annat namn... Där är våra regler supertydliga, kör man fejkat konto blir man avstängd direkt.

vem menar du? jag menar tozz o han är inte på fs längre. Där fick jag svar från er när han härjade som värst att tozz är sådan inget att bry sig om. Risedal har skrivit här väldigt länge o har skrivit över 13000 inlägg så han har knappast särkilt många inlägg som inte är ok enligt era regler. Hur vore det om ni erkänner att ni har gjort fel o att avstängningen beror på annat än bilden för det finns mängder med värre bilder än den på fs samt du kan se det dagligen på tv.
 
Skrev du fel länk eller är tråden raderad?
Bloggaren som tog personen i försvar har raderat sitt inlägg nu, jag hade skrivit det som en kommentar där.

Det jag skrev var i korthet att det rörde sig om en osmaklig obduktionsbild, inkastad helt utan sammanhang, uppenbart provocerande. Detta hade dock inte lett till avstängning - bara en liten tillsägelse om olämpligheten i detta - om det nu inte var för att personen som gjorde det dragit på sig en mängd klagomål under åren och fått flera varningar av oss tidigare för sitt uppträdande i forumet mot andra medlemmar. Droppen som fick bägaren att rinna över kan man säga.

Avstängningen är dock temporär, skrivförbud i forumet en månad, men i övrigt fri att vara på sajten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.