Det är en fysisk omöjlighet att hålla sig till ett specifikt ämne - ta ett exempel: Nikon D800 - under en period då det finns många frågetecken om det mesta ämnet "står för".
Till exempel kan det komma upp frågor om "för många pixlar", "batterigrepp", "varför dessa minneskort", "Nikons prissättningsstrategi" - i oändlighet. Var och en av dessa sidospår kan faktiskt FÅ FÖRTJÄNA sin plats i en så svepande trådstart som t.ex "Kameran blahblah kommer snart!"
Var och en av dessa stickspår ställer nya frågor, som man ju inte gärna kan bryta ut ur huvudtråden utan att förlora översikten. Om något enskilt spår är så intressant att en egen tråd öppnas är detta ju jättebra - det betyder att något faktiskt var så intressant att detta behov fanns, som en egen fråga i sig själv.
Skulle jag starta en ny tråd varenda gång jag går in och försöker tillföra något (oftast då en teknisk fråga kanske?) som ifrågasätter ett uttalande eller påstående - eller försöker svara på en direkt fråga - så skulle forumet se ut som ett uppslagsverk.
Ska JAG göra detta (vilket jag gör högst frivilligt, därför att det ger mig något annat av mer social natur) tänker jag inte göra det under hårt strukturerade former. Då är det "arbete", inte socialt, inte för skojs skull. Skillnaden mellan de båda är att för det ena kan jag få 200-900kr i timmen, för det andra får jag inte ett smack. (tips - det är inte här jag får betalt!)
Så, den sociala strukturen är viktig.
................................................