Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad går gränsen för off-topic i forumet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Där fick jag svar från er när han härjade som värst att tozz är sådan inget att bry sig om. Risedal har skrivit här väldigt länge o har skrivit över 13000 inlägg så han har knappast särkilt många inlägg som inte är ok enligt era regler.
Som jag sa, det rör inte den där bilden egentligen. Ni, som inte administrerar sajten, kan aldrig ha hela bilder av vad som händer bakom kulisserna, och hur många varningar folk fått, vilka mailkonversationer vi för med dem, hur många inlägg vi fått moderera etc - och vi tycker inte heller detta är något som skall diskuteras offentligt.

Detta hade dock inte lett till avstängning - bara en liten tillsägelse om olämpligheten i detta - om det nu inte var för att personen som gjorde det dragit på sig en mängd klagomål under åren och fått flera varningar av oss tidigare för sitt uppträdande i forumet mot andra medlemmar. Droppen som fick bägaren att rinna över kan man säga.

För att slippa diskussioner om att någon har blivit hårdare behandlat efter klagomål än någon annan, så vore det nog bra att formalisera sanktionssystemet. Nåt slags poängsystem som gör att efter tillräckligt många poäng så blir man automatiskt avstängd en viss tid. Eller nåt sånt.

Vi har ett sådant system. Vi reggar varningar etc. Och efter flera tillsägelser och varningar så tar vi ett möte där vi diskuterar åtgärd. Sen får man ha i åtanke att sånt här händer sällan.

Har för mig att det finns någon mening. Dock har alla som blivit spärrade fått ett antal skriftliga varningar (förutom kinerserna som spamar forumet, de spärrar vi direkt).

Ang regeldokumenten så tog vi ut utskrifter i veckan och skall jobba igenom. Nu är det minst tre olika dokument med delvis överlappande info.

Det är nog bra att revidera reglerna då och då.

Vad jag är ute efter när det gäller dokumenterade regler är förutsägbarhet. Det är väldigt bra om man vet i förväg vad som gäller. Jag inser att det med rimlig arbetsinsats inte går att skriva heltäckande regler, men man kommer rätt långt med att helt enkelt skriva ner den praxis som har etablerats.

Det är som du säger mycket svårt med ett så detaljerat regelverk att man direkt kan utläsa vad som är tillåtet och inte, och vad det ger för "straff" - det är ju ofta en bedömningsfråga, t.ex. ett personangrepp kan vara allt från rätt milt, som ger en liten tillsägelse, till t.o.m. så grovt att det är straffbart enligt svensk lagstiftning.

Våra vanliga lagar i samhället inte så detaljerade heller och det går inte heller att utläsa vad för straff man får för olika brott (bara maxstraff), det avgör ju en domstol - ofta baserat på tidigare prejudikat, personens tidigare förseelser etc.

Som David sa så finns det en funktion i forumet för att skicka och registrera en varning, och ser vi efter ännu en varning att en person dragit på sig en mängd anmärkningar tidigare utan att skärpa sig kan vi kika på dem tillsammans och göra en bedömning utifrån det.

I det där varningssystemet så finns det också ett poängsystem som automatisk skall kunna spärra medlemmar temporärt om man kommer över en viss nivå. Det där använder vi oss dock inte av, jag tycker inte man skall försöka automatisera sådant här, man skulle i så fall försöka ta fram en detaljerad straffskala också.

Dock kan det vara så att det där med straffpoäng ändå omnämns i breven som skickas ut, vi skall ta och kika på det så det blir tydligare.

Bra skrivet, jag tycker ni gör jobbet mkt bra. Har själv modererat/administrerat och vet hur mycket tid och framförallt energi det tar.

Det ryktas att den temporära avstängningen nu har blivit permanent. Stämer det, och i så fall varför?

Jag tror inte att man går ut med det eftersom personen är namngiven. Fast saken skulle väl kunna komma i annan dager om den permanentavstängde själv önskade det. I vissa lägen är det bättre med en öppen information och dialog där den avstängde får komma till tals om han/hon så önskar, anser jag.

Annars befarar jag jag att det blir en massa konstiga spekulationer där FS-medlemmarna drar egna slutsatser som kan dra iväg ordentligt.

En bekräftelse på att NN är avstängd permanent skulle räcka långt. Alla detaljer om varför är jag inte så jätteintresserad av, men en liten förklaring skulle jag uppskatta. Framförallt är jag nyfiken på hur det eskalerade från en månads avstängning till permanent avstängning.

Vet du om ryktet stämmer? Är det NN själv som har berättat?

Vi vill inte diskutera andra medlemmar och vad dom gjort i forumet såhär utan deras tillstånd, så vi får ta och fråga personen först då om det är OK.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar