Som Kent Bergström skrev; Trådar om Daniels affärer är väl inte mer brottsliga än all
Det är just detta jag menar!
Antingen får man peka ut personen som rent kriminell, alternativt varna för att göra affärer med honom. Ett annat alternativ är att låta saken vara tills dess att man är säker.
Sedan förhåller det ju sig så att om man namnger en person och säger att denne är kriminell, då har man ju - trots en god avsikt - själv gjort sig skyldig till ett brott, nämligen förtal.
Och det är väl närmast det jag tänker på när vi nämner Daniel Andersson.
Jag tog ett litet kort utdrag i Brottsbalken och det lyder enl nedan
5 kap. Om ärekränkning
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
Därför bör vi kanske vara lite mer försiktiga i våra uttalanden. Jag stöder inte killen ifråga om någon nu tror detta, utan inlägget är enbart till för att skydda oss själva!