Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för uppgradering av D70 !?

Produkter
(logga in för att koppla)

Larentius

Medlem
Har haft min D70 i lite över ett 1år, när jag fick nys om nytt firmvare, laddade in enligt instruktion. Efter det blev kameran väldigt seg. Kontaktade Nikon och skickade in kameran.
Nikon återkommer och säger att de måste byta "AE-cellen" och att de kostar 2.300:-! Jag frågar vad kan ha hänt? De svarar ungefär att AE-cellen inte tålde uppgraderingen, och att sådant här får man räkna med på digital SLR's...

Är jag speciell när jag inte håller med? Har någon annan gått på samma mina?

PS.
Den är lite snabbare nu i autofockusen, men det kostade...
DS

Det låter faktiskt smått otroligt att du ska få räkna med att "AE-cellen" inte ska tåla en uppgradering som de själva har konstruerat. Då är det ju fritt fram för dem att släppa felande uppgraderingar som sabbar kameror på löpande band för att sedan dta betalt för reperationer, ok deras rykte skulle nog gå rätt så snabbt, men ändå.

Fick du någon varning om att detta kunde inträffa när du skulle installera den nya firmvaren eller stog det något om det i samband med att du ladade hem den. Om det inte gjorde det och de fortfarande påstår att det är sånt man får räkna med är deras information under all kritik. För är det så att detta var allmänt känt borde man definitivt upplysa om det.

Vet inte vad du har för laglig rätt, jag har dock inte haft några större problem att reklamera varor som varit under två år. Visst en del har klagat när jag gjort det men det har löst sig till slut. I det här fallet är det dock du som har uppdaterat kameran och själv orsakat felet, men Nikon borde på nått sett ha upplyst om att detta kunde hända när de själva vet om det, gör dom inte det tycker jag att de borde ta sitt ansvar. Men nån annan som kan lagen får nog säga sitt.

Hur som hälst, jag lider med dig och hoppas du kan få tillbaks dina pengar.

/Kalle

Jag har nu 2.00 på både "A" och "B" som det står i kameran.

Jag kan inte svara på vad AE-cellen gör, utan den funkar inte kameran...

//Lars

Larentius skrev:
Har haft min D70 i lite över ett 1år, när jag fick nys om nytt firmvare, laddade in enligt instruktion. Efter det blev kameran väldigt seg. Kontaktade Nikon och skickade in kameran.
Nikon återkommer och säger att de måste byta "AE-cellen" och att de kostar 2.300:-! Jag frågar vad kan ha hänt? De svarar ungefär att AE-cellen inte tålde uppgraderingen, och att sådant här får man räkna med på digital SLR's...

PS.
DS

Okej.. vem pratade du med ?

Jag skulle aldrig godtagit detta. Kontakta någon högre upp.

/P.L

Nepp, bara klaga. Du måste pratat med något riktigt stolpskott. Jag vägrar tro att ett modernt företag menar att det ska gå till så här, det låter otroligt osmidigt. Det är nog bara personen du pratat med som är osmidig. Ring någon annan och prata tills du får kameran fixad, grats!

Uppdaterad Nikon D70

Hejsan!

har haft min D70 uppdaterad i 2 - 3 månader nu och den funkar fortfarande helt underbart.
Och som någon skrev här åvanför så borde dom i så fall varna om att cellen kan gå åt skogen. Med tanke på hur nöjda andra Nikon kunder har varit så tycker jag det är högst märkligt att du fick betala för detta.

Larentius skrev:

PS.
DS

Låter som Svenska Nikon i ett nötskal...

Min d70 är oxkså uppdaterad till d70s menyerna och bättre AF.
Inga problem alls. Nikons websida deklarerar att den nya uppdateringen ÄR för D70. eftersom d70s reda har menyerna och bättre af.
Stå på dig!!

Min D70 är uppgraderad i två steg till version 2.0 i A och B. Hittills har jag inte haft några problem (peppar, peppar osv).

Jag tycker inte att du skall acceptera denna kostnad. Det finns ett omfattande nätverk som borde kunna stötta dig med synpunkter om Nikon Sverige vill driva sin linje. Jag fick veta om uppgraderingen via en av de diskussionsgrupper jag är med i (http://groups.yahoo.com/group/Nikon-D70/messages/). Där finns säkert också stöd att få.
/Uffe

Larentius skrev:
Jag har nu 2.00 på både "A" och "B" som det står i kameran.

Jag kan inte svara på vad AE-cellen gör, utan den funkar inte kameran...

//Lars

Om det är en 'cell' är det med 'all säkerhet' mätcellen för ljuset, (AE borde stå för AutoExposure...)

Nu har ju D70 liksom i princip alla kameror en ljusmätare som jobbar med en hel mängd separata mätceller, så det verkar väldigt lurigt att tala om "en AE-cell"...

Uppgraderingen är en mjukvaruförändring och kan inte (borde inte kunna) påverka hårdvaran, verkar helknäppt att koppla ihop ett sånt fel med en uppgradering av mjukvaran...

jolsson skrev:
Licensavtalet
detta är Nikons licensavtal angående mjukvaror. (det man säger ja till när man laddar ner firmware 2.0

Hehe, som vanligt så friskriver dom sig från allt ansvar om så kameran skulle brinna upp verkar det som

"...OM programvaran SKULLE VARA BEHÄFTAD MED FEL SVARAR DU SJÄLV FÖR ALLA KOSTNADER FÖR REPARATION OCH UNDERHÅLL OCH INTE I NÅGOT FALL SKALL NIKON, DESS DOTTERBOLAG ELLER ÅTERFÖRSÄLJARE ELLER AGENTER ANSVARA GENTEMOT DIG FÖR DIREKT SKADA, INDIREKT SKADA, FÖLJDSKADA ELLER TILLFÄLLIG SKADA, FÖRLUST ELLER KOSTNAD, UTEBLIVEN VINST, AVBROTT I VERKSAMHETEN ELLER ANNAN SKADA SOM UPPKOMMER TILL FÖLJD AV programvaran ELLER DESS ANVÄNDNING, OAVSETT VÅLLANDE OCH OAVSETT OM NIKON ELLER DESS REPRESENTANTER ELLER AGENTER UPPMÄRKSAMMATS PÅ RISKEN FÖR SÅDAN SKADA, FÖRLUST ELLER KOSTNAD. DENNA ANSVARSFRISKRIVNING UTGÖR EN VÄSENTLIG DEL AV AVTALET OCH programvaran FÅR ENDAST ANVÄNDAS UNDER FÖRUTSÄTTNING AV DENNA FRISKRIVNING...."

Men ring vidare tills du hittar någon som hjälper dig, även om det verkar kört om man läser avtalet. Svensk lag (konsumentköplagen) står i alla fall över detta avtal så det borde gå att fixa endå tycker man.

Oavsett vad som står i deras standardvilkor kan dessa jämkas om de anses oskäliga enligt Avtalslagens 36 § eller helt bortses från om de står i strid med konsumentköplagen OM du är konsument.Konsumentköplagen är semi-indispositiv, vilket innebär att det endast går att avvika från den till gynnande för konsumenten. Är du företagare har du dock endast 36 § AvtL att hoppas på även om den tillämpas relativt sällan.

En helt annan sak är ju företagets renmé vilken de borde vara rädda om. Tryck på rätt "knappar" och prata med rätt person så löser det sig nog.

Stå på dig och se till att du får pengarna tillbaka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar