Annons

D70 på service!

Produkter
(logga in för att koppla)
var på fotouppdrag att fota Uppsalaspex igår, och vid ett tillfälle hände det att det inte gick att exponera, trots att AF-en fokuserat klart och att fokus-punkten lyste. testade igen, samma sak. Stängde av kameran, och testade igen, samma sak. Stängde av och tog av objektivet (Sigma APO-II macro 70-300) och satte på det igen och testade - då fungerade det.

Någon som vet varför? tillfälligt glapp i kontakteringen eller välkänt problem på D70..?
 
Kostnad av service??

Halloj!!

Tänkte bara höra vad det kostar med service? Mitt 18-70 behövs in på en liten justering då det är lite glappt (täcks av garanti) och jag tänkte då skicka med kameran för en genomgång..

Ha det!!
 
Daniel: Fick den "gamla" firmwaren: A:1.01 B:1.03

Örjan: Har inte den blekaste vad en service skulle kosta, eftersom hela rasket gick på garantin =)

Erik: Antalet exponeringar syns på filnamnet, ex. _DSC2548.JPG betyder att det är den 2548:e bilden (förutsatt att du inte passerat 10000, då är det den 12548:e bilden) eller så laddar du ner något program som läser EXIF datan i bilden, och talar om vilken exponering det är.
 
Updatering: Autofokus numera MITT i prick!

Nu efter några dagar kan jag konstatera att AF:n _definitivt_ har förbättrats!

(Se t.ex mitt Katt-album för skarpa och lurviga exempel...främst "Jägaren"!)

Upplever att AF:n träffar helt rätt i nästan alla fall nu, mot kanske 70-80% förut.

Visst, det var ingen jätte-backfokus, men kolla t.ex på min bild "Varg?" så kan man se att fokus egentligen ligger mitt på huvudet, några centimeter bakom det närmsta ögat. Detta gör en rätt stor skillnad i många fall...så, mitt råd till er med D70 som inte tycker ni får helt perfekt fokus i många fall (självklart träffar man inte _alltid_ rätt); ta in kameran till Nikon i Upplands Väsby och "gnäll" lite =)

En eloge till Nikon!

// En nu VÄLDIGT glad D70-ägare!
 
ska man behöva service på en ny Nikon, har en 15 år gammal Eos som har inte varit på service sedan jag fick den för 10 år sedan.
 
Hej Carl

Har haft exakt samma problem som du - men inte efter att kameran var inne på kontroll. Men jag är inte säker på vad som är orsak och verkan. Hade tidigare ett Sigma 70-200 och fick då rätt ofta just samma problem som du berättar om. Med Nikons motsvarande optik händer det aldrig. Möjligen beror det på att kameran nu är justerad i autofokusen så den hittar rätt omedelbart -- tidigare kunde den leta fram och tillbaka med snabba små rörelser av fokus.

Detta är väl ingen tröst för dig om du ofta har problemet, när jag inte säkert kan spika fast orsaken.
Mvh Fride
 
Joi skrev:
ska man behöva service på en ny Nikon, har en 15 år gammal Eos som har inte varit på service sedan jag fick den för 10 år sedan.
Har en 4 år gammal Nikon Coolpix 995 och en 10 år gammal Nikon F401s. Ingen av de behövde service och båda fungerar perfekt. :) men min hustrus lilla gamla Canon Prima Mini II behövde lite pålimningar av sprucken plast :( fast den skulle fungera kanske idag.
Vi skall inte slåss om vs. eller?
 
Joi skrev:
ska man behöva service på en ny Nikon, har en 15 år gammal Eos som har inte varit på service sedan jag fick den för 10 år sedan.
Har en 4 år gammal Nikon Coolpix 995 och en 10 år gammal Nikon F401s. Ingen av de behövde service och båda fungerar perfekt. :) men min hustrus lilla gamla Canon Prima Mini II behövde lite pålimningar av sprucken plast :( fast den skulle fungera kanske idag.
Men, vi skall inte slåss om vs. eller?
 
de var nu först o fremst SLR och DSLR som jag siftade till inte leksakskameror i fickformat, det tycks vara att Cananon o Nikon DSLR har mer fel en dem film-SLR som de gjorde förr, troligen p.g.a. att dem är med så ny teknik som de inte har testat full ut.ps skulle heller köpa Nikon F5 eller F6 än Canon Eos 1v om jag kunde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.