Annons

Varning för skum säljare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)

LeffeHP

Aktiv medlem
Hade idag kontakt med en tjej "Lina" som sålde en EOS 40D + EF-S 17-55 IS USM 4 månader gammalt för 6800 kr. Ett för bra pris för att vara sant.
Annonsen numera borttagen, men det finns en liknande nu från "Lina" på en EOS 50D + EF-S17-85 IS USM för 9000 kr.
http://www.blocket.se/vi/20216856.htm?ca=7_s

Det var snabba pengar som gällde. Hon kunde tänka sig att få hälften av pengarna på kontot o sen skicka för att sedan få resten efter att jag som köpare fått paketet.
Säkra betalningar såsom internetgirot tog alldeles för lång tid.

Fick hennes bankkonto i Swedbank. Ringde internetbanken (har samma bank) o bad dem kolla upp kontonumret. De hänvisar till banksekretessen, men uppgav att kontot var spärrat för överföringar, så jag klarade mig denna gång.

"Lina" heter Daniella [personuppgift raderar av forumvärd] när hon mailar o finns i Kronoberg.
Hittade henne inte på eniro och hon hänvisade då till sin killa i Torpsbruk. Annonsen som jag nappade på var från Ljungby, den jag länkar till ovan är från Uppvidinge, så hon kör med olika orter tydligen.

Jag kan givetvis inte bekräfta att hon bluffar, men jag rekommenderar affär öga mot öga iaf.

Jag har mer info angående hennes mobilnr o påstådda adress i Torpsbruk, ifall någon är intresserad.
/L
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag är ganska så säker på att det är samma människa som jag var i kontakt med. Hon är redan polisanmäld av ett dussintal personer.
Hon har legat i ett tag och "sålt" flera kameror och datorer. Enligt polisen är de nära ett tillslag. Läskigt att hon fortfarande håller på. Får hoppas att polisen får något gjort mot henne.

Det är tråkigt att det inte går att lita på folk. Håll er definitivt undan denna "Lina" eller "Linda".

Kontakta gärna polisen i Kronoberg med din information, Leif. De lär inte behöva mer att gå på men ju fler som reagerar mot henne, desto snabbare kanske ett tillslag kan komma.
 
Visst är det väl ett lockande pris..
Förmodligen vill han ha handpenning snabbt som ögat.

Bra att ha koll på rävarna! Glöm inte att det finns skurkar på köpsidan också. Tex "Nigerianerna" som snor både kameror och mobiltelefoner. Tro inte på deras sk bankinsättningar eller checker (utan täckning).
 
Bra att ha koll på rävarna! Glöm inte att det finns skurkar på köpsidan också. Tex "Nigerianerna" som snor både kameror och mobiltelefoner. Tro inte på deras sk bankinsättningar eller checker (utan täckning).

Det finns även en kille i Göteborg,som utger sig att vara säkerhetsexpert.Enligt Bussgodsterminalen där hämtar han aldrig ut sina efterkravförsändelser.Har själv råkat ut för honom. [personuppgift raderad] kallar han sig.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har nog varit i kontakt med samma människa i början av januari.
Då gällde det en Canon EOS 40D och människan fanns i Alvesta, jag ville komma och titta på kameran och göra affär, ringde och pratade med henne ett par gånger, men sedan fick jag aldrig tag på henne igen och annonsen försvann. Idag hade Polisen i Kronoberg spårat upp mig och ringde och frågade om jag gjorde någon affär eller försök till någon affär, men jag sa att det runnit ut i sanden, så dom strök mig som målsägare/vittne whatever.

Hur som helst, dom verkar va något på spåret, för dom hade både SMS och mail från mig som dom läste upp.

Var försiktiga, själv handlade jag en 40D från en kille här på fotosidan som hade varit medlem länge och som hade haft många annonser här. Det kändes bra trots förskottsbetalning.

/Peter
 
Ganska billigt! Om du säljer 18-200 får du en kamera för 1000 kr...

Har fått kontakt via mail ! Ett riktigt namn som stämmer med den fysiska adressen ! men inte samma mobilnummer, som han gav till mig !

Imorgon vet jag om han är seriös eller Ej ! å andra sidan, finns det en riktigt övertro, på vad deras utrustning är värd !
 
Detta låter precis som det jag själv blev utsatt för i januari. Var en Canon 40D inkl. ngn glugg för 6300:-, naiv som jag var (efter 100 lyckade internetaffärer innan) slängde jag över pengarna i tro om att det sklulle komma ngn kamera. Det kom dock aldrig. Där kallade sig tjejen både Elin och Sara dock, förmodligen Sara [NN]. Hon sa att hon sålde den å hennes pojkvänns vägnar vars namn är [NN NN] från just Torpsbruk. Har fullständia adress/personuppgifter och gud vete allt! Hoppas verkligen polisen lyckas få tag på kräken! Om någon vill ha mer komplett info för polisanmälan eller liknande är det bara att pma, ju fler desto bättre..
 
Senast redigerad av en moderator:
Kollade idag 12 feb.

Annonsen är bortplockad...
Det är jättebra att lägga ut varningar för luringar här på Fotosidan. Med tanke på antalet medlemmar vi är och vilken köpkraft! vi står för så borde det nästan finnas en länk benämnd "VARNING?" direkt på förstasidan. Då blir det snabbt lättare att gå in på forumet för de som inte är vana vid detta. För oss andra blir det en påminnelse om att det än idag finns en ulv i fårakläder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.