Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varma Modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

abatarphoto

Aktiv medlem
Hej
en fråga om det är någon som vet om det är något extra tricks i photoshop, för att få en varmare färgton i modellbilderna. Jag tänker på dessa extra varma färgtoner på bilder fotograferade av Pierre i modellens bildvisningar. Visst finns det tricks vid fotograferingen att använda guldreflexskärm och liknande, men jag tror den varma färgtonen är extra redigerad i PS på något vis, kan någon hjälpa mig med lösningen och svaret?

Mvh / Björn

- Skruva på vitbalansen i PS.

- Varmfilter i PS (CS)

- Öka selektiva färger

- Kurvor för specifika färgkanaler

Detta är några av trixen som jag brukar använda mig av för att uppnå en viss färgton i bilden.

Jag fotar inte digitalt så nu gissar jag, men om du ställer in fel kelvin grader i kameran och förstärker det lite efteråt i PS så borde det väl gå att få en sådan effekt.

Off topic: Jag fotade med Kodak portra i onyktert tillstånd och med en kinesisk Leica kopia utan ljus mätare i glödlampsljus och fick dom färgerna på korten.

Effekten Pierre kör med är samma som att köra el-belysning, med vanlig film.

Dvs Eljuset i kombination med "fel" calvin-grader ger denna röda effekt. Så enkelt är det.Gammal ttrick som Pierre lärde sig av mig via ICQ för flera år sedan (innan jag sa upp bekantskapen med honom).

Ha det toppen ///

NIKLAS

niklas sa

Dvs Eljuset i kombination med "fel" calvin-grader ger denna röda effekt. Så enkelt är det.Gammal ttrick som Pierre lärde sig av mig via ICQ för flera år sedan (innan jag sa upp bekantskapen med honom).

Nu kommer det lite amatörfrågor från mig. Vart kan man ändra calvingraderna då. Och elljuset ändrar man det i kameran.

Har du digitalkamera och kör el-ljusbelysning, så ställer du in vitbalansen på kameran för dagsljus. Kör du analog kamera, så använder du vanlig dagsljusfilm (helst diafilm) i el- ljusbelysning. Det var detta Niklas menade.

Mvh / Björn

ja digitalkamera har jag.
Men vart ställer man in "fel" calvin grader då.
Eller är det som uppstår om man ändrar vitbalansen till dagsljus?

Vitbalans

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Men förresten...
vart ändrar man så man kör el-ljusbelysning.
Jag vet vart man ändrar till dagsljus. Men inte det andra.

allt du behöver göra är att ändra kamerans vitbalans till dagsljus...och fota i vanlig glödlampsbelysning...då blir bilderna "varm/gula"

thats it=)

/Niklas

Jag skulle satsa på att köra med rätt vitbalans och sedan lägga in gultonen i PS (med förslag enligt ovan). Då har du en bra råfil med korrekt vitbalans att arbeta utifrån om/när du väl tröttnar på den gula tonen.

Att köra med filter i PS har också den fördelen att du kan välja att ta bort det i ögonviter osv...så det slipper se ut dom modellen har gulsot. :)

Tycker det kan fungera rätt bra att lägga till ett enfärgat lager i gul/orange och sedan ökar man transpareteten till önska nivå. Detta påverkar naturligtvis hela bilden så det kan behövas tillsammans med lagermask.

/Maverick

Bildexempel

OK guys, igår fotograferade jag en modell i ett grustag. Jag körde vitbalans i kameran efter dagsljus. Resten redigerades i PS för varmare färger.
Jag duplicerade ett nytt lager av bilden. Detta lager fick en färginställning med inställning -variationer. Här lektes det med rött och gult i mellantonerna. Sedan drogs opaciteten ner på detta lager till en behaglig varm ton. Ett justeringslager lades oxå till, för att tona ner lite för varm färg i modellens hud.

Mvh / Björn

Bilagor

• dscf2883_forumbild.jpg
    dscf2883_forumbild.jpg
    44.5 KB · Visningar: 675
Den gula tonen tycker jag ser lagom ut...däremot gillar jag inte varationer i PS eftersom jag alltid försöker jobba med ett "icke förstörande" material - alltså möjlighet att alltid gå tillbaka i bilden och justera igen. Men det är en smaksak.

Använd justeringslager är mitt tips alltså :)

Bilagor

• gul.jpg
    gul.jpg
    46.5 KB · Visningar: 654
Jag har haft det stora nöjet att se på när Pierre redigerade några av mina bilder, och kan berätta att han inte lade till någon gulton i photoshop. Jag anser själv att Pierres styrka är att han är så bra med ljussättningen. Bilderna blir aldrig "platta".

"Skåningen" skrev:

Ha det toppen ///

NIKLAS

Hmmmm

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar