Annons

Varför vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Simon Tirkel skrev:
Är inte vikten bra? Eftersom den ger extra stadga?

Det finns två sidor av myntet. visst ger vikten stadga men när man går runt med en kamera hela dagarna eller är ute och vandrar vill man kanske slippa onödig vikt.

Jag tycker greppet till 10D är utmärkt, avtryckaren och ratten på greppet funkar finfint. Med 2 batterier så är det inga problem att fylla microdriven heller. Vikten ger stadga.
Förstår inte hur man kan vilja vara utan det.

När jag då och då handhåller mitt 300 blir jag snabbt trött i armarna av tyngden och börjar darra bara därför. Det väger dock inte extremt mycket (1.3 kg) Med vertikalgrepp skulle det bli det ännu tyngre.

/"Klena Janne"

Haha janne, då får du allt köpa dig ett par hantlar ;)
Nää då jag vet vad du menar, det blir tungt efter en stund, men för oss svaga har de uppfunnit en bra funktion - IS, kanske skaffar mig ett sånt en dag när ekonomin tillåter..

Du får köpa dig större o tyngre objektiv, Janne!
Slå två flugor å få lite styrketräning samtidigt som du plåtar vetja! Va´ stark du ska bli sen, så mycket som du fotar! (C;

En ljusstark 5-600 sisådär, handhållen då förstås och en 2x tc för rätta hävstångseffekten borde göra sitt för triceps, biceps och pecs - Men då måste du nog ha batterigreppet i alla fall! (C; JANNE

Det fina med kameror av typen 10D jämfört med proffskameror är att batterihållaren går att montera bort.

Små smidiga gluggar = vertikalgrepp av
Stora tunga grejer = vertikalgrepp på.

Jämför med: vinter = rattmuff på, sommar = rattmuff av.

Personligen så struntar jag i om man måste vara akrediterad för att använda dylika anordningar. Tycker man att ett vertikalgrepp ger ökad självsäkerhet så ska man använda ett sådant. Detta gör ju faktiskt skillnad på bilderna.

ZoMbiE skrev:
Haha janne, då får du allt köpa dig ett par hantlar ;)
Nää då jag vet vad du menar, det blir tungt efter en stund, men för oss svaga har de uppfunnit en bra funktion - IS, kanske skaffar mig ett sånt en dag när ekonomin tillåter..

IS känner jag inte till, men VR vet jag vad det är ;) *skojjar*

Nej allvarligt talat har jag oftast mitt stativ, så det känns inte motiverat för mig.

cw-op skrev:
Du får köpa dig större o tyngre objektiv, Janne!
Slå två flugor å få lite styrketräning samtidigt som du plåtar vetja! Va´ stark du ska bli sen, så mycket som du fotar! (C;

En ljusstark 5-600 sisådär, handhållen då förstås och en 2x tc för rätta hävstångseffekten borde göra sitt för triceps, biceps och pecs - Men då måste du nog ha batterigreppet i alla fall! (C; JANNE

Jag hoppas mitt släpande på stativ och sju gluggar ger träning nog ;)

Till min gamla Pentax Z1p finns inget vertikalgrepp (något jag retade mig oerhört i början :) Men det finns ett grepp som förlänger kameran nedåt och som har en rundad undersida. Greppet innehåller inga batterier och är därför mycket lätt, det tllför nästan ingen vikt men ger ändå en skön stabilitet till kamerahuset. Man kan också montera en handrem som spänner över handen, något jag tycker är oerhört praktiskt och skönt.

Fördelarna med detta är bättre och stabilare grepp utan en massa onödig vikt. Väldigt bra faktiskt om man inte har behov av vertikalgrepp men ändå vill få en stabilare kamerakropp.

Har inte de andra kameratillverkarna något liknande??

/Joakim

Liax skrev:

Har inte de andra kameratillverkarna något liknande??

/Joakim

Jodå. Canon har flera grepp som förlänger det befintliga handgreppet. Finns till Eos 300/500-serierna bland annat. Till 600/650/620 byter man ut hela handgreppet mot ett större vilket är ännu bättre (skönare).

Jag har nog en handgreppsförlängning till Eos 300/500 liggande om nån är intresserad. Man kan ha fyra AA-batterier i också har jag för mig. Jag fick med handgreppet när jag köpte en 500N till mamma, men hon ville inte ha extragreppet.

Vill man bara ha en förlängning så är det väl inte svårare än att slöjda till ett grepp av trä? Funderar på att göra det till min D70. Slöjdar man i asp så går det nog rätt fort eftersom det är mjukt att tälja i och dessutom lätt.Fäster det på kameran gör man i stativgängan med matchande bult. Blir det av så postar jag en bild, jag lovar. Jag tror det var nån annan här som hade snidat till något dylikt.

Ludwig skrev:
Vill man bara ha en förlängning så är det väl inte svårare än att slöjda till ett grepp av trä? Funderar på att göra det till min D70. Slöjdar man i asp så går det nog rätt fort eftersom det är mjukt att tälja i och dessutom lätt.Fäster det på kameran gör man i stativgängan med matchande bult. Blir det av så postar jag en bild, jag lovar. Jag tror det var nån annan här som hade snidat till något dylikt.

Gör det i röd cellplast (markskiva) med ett lager tunn glasfiberväv/epoxy-armering så är det lättare att forma. Om man använder tvåkomponents epoxylim går det fort också. Jag byggde rätt mycket grejer på det sättet när jag höll på med radiostyrda prylar. Cellplasten är riktigt kul att forma. Skruvhålet fixar man med ett lämpligt rör som man limmar dit.

Det låter canon men ska du inte slå på stort å' slöjda i ebenholtz istället? Svart, elegant & tungt! Asp låter lite "darrigt" till den fina kameran väl? Risken blir väl oxo att den blir förväxlad med en Pentax 67a - Dom hade väl trähandtag som option vill jag minnas? Skall du fästag stativgängan så finns det ju färdiga hane/honabrickor så att du kan använda stativ som vanligt. Nyfiken på resultatet - Lycka till! JANNE

cw-op skrev:
Det låter canon men ska du inte slå på stort å' slöjda i ebenholtz istället? Svart, elegant & tungt! Asp låter lite "darrigt" till den fina kameran väl? Risken blir väl oxo att den blir förväxlad med en Pentax 67a - Dom hade väl trähandtag som option vill jag minnas? Skall du fästag stativgängan så finns det ju färdiga hane/honabrickor så att du kan använda stativ som vanligt. Nyfiken på resultatet - Lycka till! JANNE

Ebenholtz! Den var bra.

:D

Såg en genialisk lösning för tunga kameror med telen. "Photosniper" hette den, nån gamma KGB pryl som ser ut som en gevärskolv. Verkar inte helt fel för actionfoto. Kanske inte så bra att ha med sig på t.ex statsbesök dock, då det med kamera monterat lätt kan tas för ett gevär vid kort anblick...

Hög humor härunder;)

IS hjälper inte den som är svag utan den som är stark nog.

IS fungerar som en effektiv hjälp med kameran på stativ, tro det eller ej!

IS och rörliga motiv tror många är oförenligt men det är det Ej!

Drar mer ström gör det men knappt märkbart eftersom linserna är "nya",,,

Mvh Niclas, som använder IS och ofta stativ mot desutom rörliga motiv,,,

Senast ändrad:
Har inte...

heller förstått vitsen med vertikalgrepp riktigt, när jag fotar vertikalt vänder jag kameran än åt ena hållet än åt andra lite beroende på... kör jag med blixt blir det ännu viktigare att kunna vända för att få ljuset från rätt håll beroende på motivet. Med vertikalgrepp måste jag dessutom byta grepp, vilket jag tycker tar tid.

Re: Hög humor härunder;)

Niclasfoto skrev:
IS hjälper inte den som är svag utan den som är stark nog.

IS fungerar som en effektiv hjälp med kameran på stativ, tro det eller ej!

IS och rörliga motiv tror många är oförenligt men det är det Ej!

Drar mer ström gör det men knappt märkbart eftersom linserna är "nya",,,

Mvh Niclas, som använder IS och ofta stativ mot desutom rörliga motiv,,,

Men ändå så vet jag inte vad IS är för något :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar