Annons

Varför ta betalt?!

Produkter
(logga in för att koppla)

mrberg

Aktiv medlem
Jag förstår att man vill ha betalt för ett jobb man gjort och särskilt då man lagt tid o energi för ett specifikt arbete.. men alla dessa frågor om "vad ska jag fakturera" när det gäller skolmatcher..eller all annan "ideell" verksamhet som inte egentligen hör hemma bland proffesionell fotografering eller alla dessa bildstöldskommentarer där man hittar bilder i annonser o dyl.. vet att många kommer bli arga på mig nu men varför inte ge bort dina bilder eller bara ta det för vad det är..jag skulle aldrig komma på tanken att ta betalt för att jag fotat runt på min sons fotbollsmatch..för att ta ett exempel..
kanske en dum fråga men jag blir så trött på att läsa om alla dessa "fotografer" som så fort dom fångat en bild ska fakturera folk till höger o vänster och ha pengar för en grej som för mig är en självklarhet att ge bort..självklart så ska man inte ge bort sina kunskaper gratis men det finns ju gränser för vad man kan ta betalt för..eller??
varför inte bara ta ett självkostnadspris för bilder/cd och få ut dina bilder till allmänheten så har man ju ändå ut något av det och naturligtvis ha med sitt namn på bilderna klart o tydligt..jag menar att få visa sina alster är väl det viktigaste..

Detta är inget påhopp på er som verkligen ska ha betalt för det ni gör..men tycker ändå det har blivit för mycket fokus runt pengar för saker som inte alltid ska kosta..
 
Hur många tror du det är som verkligen får betalt av alla dessa som i sådant här forum undrar hur mycket de ska debitera sina kunder?
 
mrberg skrev:
Jag förstår att man vill ha betalt för ett jobb man gjort och särskilt då man lagt tid o energi för ett specifikt arbete.. men alla dessa frågor om "vad ska jag fakturera" när det gäller skolmatcher..eller all annan "ideell" verksamhet som inte egentligen hör hemma bland proffesionell fotografering eller alla dessa bildstöldskommentarer där man hittar bilder i annonser o dyl.. vet att många kommer bli arga på mig nu men varför inte ge bort dina bilder eller bara ta det för vad det är..jag skulle aldrig komma på tanken att ta betalt för att jag fotat runt på min sons fotbollsmatch..för att ta ett exempel..
kanske en dum fråga men jag blir så trött på att läsa om alla dessa "fotografer" som så fort dom fångat en bild ska fakturera folk till höger o vänster och ha pengar för en grej som för mig är en självklarhet att ge bort..självklart så ska man inte ge bort sina kunskaper gratis men det finns ju gränser för vad man kan ta betalt för..eller??
varför inte bara ta ett självkostnadspris för bilder/cd och få ut dina bilder till allmänheten så har man ju ändå ut något av det och naturligtvis ha med sitt namn på bilderna klart o tydligt..jag menar att få visa sina alster är väl det viktigaste..

Detta är inget påhopp på er som verkligen ska ha betalt för det ni gör..men tycker ändå det har blivit för mycket fokus runt pengar för saker som inte alltid ska kosta..

Jag kan till stor del förstå var du kommer ifrån.
Speciellt underhållande är alla bildstöld inlägg, ”hittade min bild i en lite grej på en hemsida…, hur mycket skall jag kräva?”. När det enda dom nog egentligen vill säga är, ”titta, titta, någon har använt min bild, min bild är med där, titta”.
Och troligen sitter samma människor med ner tankat Photshop och lyssnar på ner tankade mp3:eek:r, för att sen koppla av med en ner tankad film.

Men i verkligheten är det ändå bra att folk lär sig ta betalt för det dom gör, om inget annat så för att vara solidarisk och inte total dumpa marknaden för dom som satsat enorma summor pengar och lika mycket tid på att faktiskt bli yrkesfotografer.
För finns inte dom möjligheterna kvar, att leva på det, så kommer det ganska fort att bli ett rätt uselt bild utbud i allt vi ser och läser.



/Magnus
 
Re: Re: Varför ta betalt?!

Ibanez Magnus skrev:

...snippp...

För finns inte dom möjligheterna kvar, att leva på det, så kommer det ganska fort att bli ett rätt uselt bild utbud i allt vi ser och läser.

/Magnus

Jag tror nog att marknaden är ganska självreglerande. I takt med att bildutbudet blir sämre så kan köparna tänka sig att betala mer för en bättre bild. Annars skulle väl varenda människa åka runt i gamla Lador som kostat tji och ingening...
 
Re: Re: Varför ta betalt?!

Ibanez Magnus skrev:
Och troligen sitter samma människor med ner tankat Photshop och lyssnar på ner tankade mp3:eek:r, för att sen koppla av med en ner tankad film.
Moraliskt sätt är det inte rätt, men trots det bör jag inte vara rättslös juridiskt sett - Arvssynd bör inte tillämpas. :)

Men i verkligheten är det ändå bra att folk lär sig ta betalt för det dom gör, om inget annat så för att vara solidarisk och inte total dumpa marknaden för dom som satsat enorma summor pengar och lika mycket tid på att faktiskt bli yrkesfotografer.
Ett mycket bra argument där jag håller med fullständigt

Sen tar trådskaparen upp stulna bilder, vilket troligtvis inte är riktigt samma sak som att säljer bilder till korplaget. Om någon bryter mot upphovsrätten och publicerar min bild i en annons, då är den ju bra nog för offentlig visning och då bör man få betala därefter också.
 
Jo, jag håller med dig. Just exemplet med ungdomsmatcher i fotboll är ganska talande. Jag blev tillfrågad om att fotografera en ungdomscup i fotboll här hemma (som arrangerades av en annan förening än "min"). Mitt arvode: att vårt lag fick låna föreningens anläggning en gång samt att det (givetvis) skulle framgå att det var jag som hade fotograferat.

Eftersom alla andra ställer upp och jobbar ideellt för denna cup så är det ganska självklart att jag får lov att acceptera de förutsättningarna.

Men det är klart, om det rör sig om en kommersiell tillställning, då ändras ju även mina förutsättningar även om jag bara är en glad amatör.

--jalle
 
mrberg skrev:
Jag förstår att man vill ha betalt för ett jobb man gjort och särskilt då man lagt tid o energi för ett specifikt arbete.. men alla dessa frågor om "vad ska jag fakturera" när det gäller skolmatcher..eller all annan "ideell" verksamhet som inte egentligen hör hemma bland proffesionell fotografering eller alla dessa bildstöldskommentarer där man hittar bilder i annonser o dyl.. vet att många kommer bli arga på mig nu men varför inte ge bort dina bilder eller bara ta det för vad det är..jag skulle aldrig komma på tanken att ta betalt för att jag fotat runt på min sons fotbollsmatch..för att ta ett exempel..
kanske en dum fråga men jag blir så trött på att läsa om alla dessa "fotografer" som så fort dom fångat en bild ska fakturera folk till höger o vänster och ha pengar för en grej som för mig är en självklarhet att ge bort..självklart så ska man inte ge bort sina kunskaper gratis men det finns ju gränser för vad man kan ta betalt för..eller??
varför inte bara ta ett självkostnadspris för bilder/cd och få ut dina bilder till allmänheten så har man ju ändå ut något av det och naturligtvis ha med sitt namn på bilderna klart o tydligt..jag menar att få visa sina alster är väl det viktigaste..

Detta är inget påhopp på er som verkligen ska ha betalt för det ni gör..men tycker ändå det har blivit för mycket fokus runt pengar för saker som inte alltid ska kosta..

Apropå bildstöld:
Så om du bodde granne med mig, och jag såg att du inte använder någon grej i trädgården, är det alltså OK för mig att hämta utan att fråga?

Kanske inte klockren analogi, men det finns något som heter hyfs. Det är när man FRÅGAR innan man TAR, har min mamma lärt mig. Jag blir förbannad när folk är ohyfsade.



Huruvida man ska ta betalt för en fotografering på isstadion eller inte beror lite på.
Vill man ha argument FÖR det, så är det att man ändå behöver få lite pengar i retur för sin kamerautrustning. Hobby kostar lite, och att få någon symbolisk summa då och då.
 
Håller med om att man fotograferar ganska ofta gratis oxå! Jag plåtar en del bröllop men till vänner blir det oftast en symbolisk summa för materialet. Om jag hjälper min kompis med hans bil eller hans hus så är det en självklarhet att man gör det som kompis och vän och då tar man inte betalt. Så fungerar det i Skåne i alla fall!
 
Håller med trådskaparen, jag har också stört mig på alla dessa faktureringsglada typer. Med största sannolikhet är det dessutom det ideela jobbet som bäddar för dig att en gång kunna bli proffesionell på riktigt. Och nej, jag tar inte heller betalt om jag mekar bil, snickrar, målar eller hjälper mina vänner eller föreningar jag är med i heller. Självkostnadstäckning är ju iof en helt annan fråga...
Sen bor jag ju också i Skåne ;-)
 
Allt hänger på vem det är, vad saken gäller, i vilket sammanhang!

Med risk för att klassas som gniden

Men det är skillnad på vem som fotar. På de tillställningar jag ofta befinner mig på. Finns mängder med "fotografer" med pocketkameror som mer än gärna delar med sig av sina bilder. För dem handlar det om att ta dessa 100 bilder och tanka dem direkt från kameran till en webbsite eller dyligt. Tiden och engagemanget är inte överdrivet.

När jag själv fotar, slänger jag inte bara av en bild då och då, utan jobbar en del med min kamera för att skapa något. När jag kommer hem har jag några timmar med att bearbeta bilderna en del för att anpassa dem för andamålet. För mig är det på dyrbar fritid eller på arbetstid. Vad är det som gör det så fult att ta betalt?

För alternativet finns för bildintresserade att få gratis bilder, eller att betala lite för den tid jag lagt ner?

I flera år har jag gjort det utan kostnad, med resultatet att plötsligt har ingen kamera med sig utan räknar med att "barnen" kommer med på bild ändå. I och med det har jag plötsligt kravet på mig att få med vartenda unge. Med timmar av mailande hit och dit med bilder. Tyvärr funkar inte det i längden fast jag många gånger så gärna skulle vilja.

/Marie
 
Visserligen kan jag hålla med om det där att det lätt förvandlas till ganska höga förväntningar på en. Och det är ju ett problem som jag tycker ligger på omgivningen. Men jag tror inte lösningen är att ta betalt. I dessa lägen har jag helt enkelt gjort en fuling och inte tagit med kamera ett par gånger för att skaka om dom lite.
Men ändå, du säger att du lägger många timmar på att rensa/redigera etc. Det gör jag också. Men det är ju ändå för min egen skull i de flesta sammanhang. (Om det nu inte är en nära vän som bett mig, och då är det för dennes skull.)
 
Re: Re: Varför ta betalt?!

zoki skrev:
Apropå bildstöld:
Så om du bodde granne med mig, och jag såg att du inte använder någon grej i trädgården, är det alltså OK för mig att hämta utan att fråga?

Självklart så får du låna grejor utan att fråga om lov.. du är ju en så bra granne :)

Nej det är inte okej att bara ta utan att fråga o det har jag aldrig sagt heller..
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Håller med om att man fotograferar ganska ofta gratis oxå! Jag plåtar en del bröllop men till vänner blir det oftast en symbolisk summa för materialet. Om jag hjälper min kompis med hans bil eller hans hus så är det en självklarhet att man gör det som kompis och vän och då tar man inte betalt. Så fungerar det i Skåne i alla fall!

Ni skåningar är allt ett trevligt o hjälpsamt folk :)
 
casting skrev:
Med största sannolikhet är det dessutom det ideela jobbet som bäddar för dig att en gång kunna bli proffesionell på riktigt.

Precis så tänker jag också.. sen är det naturligtvis bra att få betalt för det man gör om det går ..men det är inte alltid som man "måste" ha betalt för något man tycker är roligt o har som hobby..
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Så fungerar det i Skåne i alla fall!

Men sedan så är ju inte du hela Skåne heller, och en person kan knappast vara representativ för ett helt landskap med ett par miljoner invånare...

Skulle nog tro att det finns snälla och hjälpsamma människor i alla landskap i vårt avlånga land, likaväl som att det finns en hel del snikna och giriga människor även i Skåne...
 
Förstår trådskaparens reaktion, jag har också stört mig på dessa trådar. Men om man ser dem med lite distans är de faktiskt jäkligt underhållande. Det finns några riktigt schyssat gobitar på det här forumet, skapade av personer med lite för lite självdistans, och de har fått mig att skratta gott många gånger. Det är nästa så att de borde fakturera för denna service. ;)

/Micke
 
Re: Re: Re: Varför ta betalt?!

Walle skrev:
Jag tror nog att marknaden är ganska självreglerande. I takt med att bildutbudet blir sämre så kan köparna tänka sig att betala mer för en bättre bild. Annars skulle väl varenda människa åka runt i gamla Lador som kostat tji och ingening...

Håller med om att marknaden är självreglerande men inte om att bildutbudet skulle bli sämre, tvärtom, det blir fler bättre bilder och naturligtvis fler lite mindre bra bilder, mer av allt alltså! Därmed så analyserar jag läget så att priserna stadigt kommer att pressas... om ett par år när en begagnad Canon 5D kostar ca 10000:- och kompaktkameror har 12MP varför skulle bilderna fortfarande ligga på samma pris som idag? Bara för dem som kan fakturera arbetstid, inte per bild kan priserna hålla samma nivå tippar jag.
 
Håller med trådskaparen och flera andra här, har funderat länge på denna faktureringshysteri för att föräldrar till barnens kompisars frågar om dom kan få en bild från tex em fotbollsmatch.

Tänker dessa personer överhuvudtaget på vad andra människor lägger ned i gratistid för deras unge?

Det finns föräldrar som kör barnen till matcher, tränare, någon snäll mamma som bakar bullar till årsmötet etc. Jag tror ingen annan av dessa tar betalt för sina gratis tjänster.

Nästa kategori som ska fakturera typ 8000kr för att Nisse har snott en bild på sin egen bil när han ska sälja den på blocket, som person X tagit på en utställning. Samma person viftade säkert med kameran vid entren till utställningen och ville komma in gratis för att han är "fotograf" lösningen är väl helt enkelt att dessa personer som visar upp sina bilar för allmänhetens beskådan börjar ta betalt 8000 för fotografering om man har en systemkamera :)

Slutsatsen är att man måste dra gränsen någonstans, om någon ber en om ett uppdrag att fotografera så kan man ta betalt, men om man fotograferar ideelt så får man nog finna sig i att som alla andra som jobbar ideelt inte får betalt med än känslan av att man gjort något gott.

En smart person bifogar en presentation av sig själv och sina fotograferings tjänster på varje bild cd, jag kan nästa garantera att bland alla ideela föräldrar så finns yrkesarbetande människor som i sitt arbete någon gång behöver en fotograf och som möjligvis då tänker på just dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.