Annons

Varför ta betalt?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Även jag har med köpt min fotoutrustning för att jag tycker det är kul att fotografera. Jag tar inte 200 bilder av 3000 utan över hälften av bilderna jag tar tar jag för försäljning (även om en del blir så dåliga att de bara är å kasta). Om man jämför den med en bil. En bil är inte sämre om tre år om den bara står men den sjunker i värde (men inte lika fort som en kamera...)

Om jag skjutsar polare eller så så tar jag självklart inte betalt, inte heller om han vill ha hjälp med något som jag kan göra. Jag ser dock inte alla som jag fotar som så bra vänner, bara för att jag på något sätt är relaterade till de, t.ex. att min son spelar i samma ishockeylag som hans son. Skulle flera föräldrar till de komma och låna min bil t.ex och betala bensinkostnaderna så skulle jag inte heller tycka att det är okej, däremot lånar jag gärna ut bilen till en polare.

Det jag också har sagt och står fast vid är att var och en gör som de vill men jag förstår inte varför folk har problem med det. Kommer det någon och fotar en motortävling som jag också är på och skänker bort bilderna så visst, fine för honom. Kommer det någon och tar 300:- st. för en 20x30 kopia så får det stå för honom.

Om nu pappan på ishockeyn (t.ex) är intresserad av att ha en bild på sin son så har han två alternativ. 1: låtsas om som om ingen var där och fota och fota själv nästa gång eller 2: Köpa en bild av killen som har varit där och fotat.

Och som sagt, är jag så bra vänner med de att jag sitter på verandan och dricker grogg med så bjuder jag mer än gärna på grogg och dessutom lånar ut en jacka. Kan självklart bjuda honom på några bilder med, även på papper men är det en människa som jag säger hej till när jag kör min son på ishockeyträning så ser jag ingen anledning att jobba gratis för honom.

- Johan

muster skrev:
Johan, jag förstår vad du menar men är inte överens med dig.

Jag har köpt min utrustning för att jag tycker om att fotografera. Att påstå att andra ska vara med att finansiera den för att jag på ett år tar kanske 200 bilder åt andra människor, av sammanlagt 3000 bilder tycker jag är konstigt.
Ditt värde på kameran kanske sjunker, rent prismässigt, men kvalitén på bilderna kommer inte vara sämre om 5 år än vad den är idag.

Tvingar du folk att betala bensin- och förslitningskostnader på din bil om du skjutsar dem 1 km?
Hyr du ut en tröja om ni sitter på din veranda och dricker grogg, och någon fryser?

(jag drar saker till sin spets för att göra en poäng, inte för att jag är dum i huvudet =)

Nä, jag tycker man får se saker för vad de är. En digital bild kostar inga pengar att framställa (*). Det gör däremot en utskrift, och vill du ha in de pengarna, så är det helt rätt att begära 3.75:- för papper och bläck...

Jag delar Anders uppfattning fullständigt, så tycker jag också det ska gå till.

*, (Alltså att trycka på knappen. Däremot kan det finnas kostnader för transport, utrustning, arbetstid osv osv.)
 
Håller med dig fullständigt, Johan! Bra skrivet.

Vi diskuterade webbilder innan, är det ok att hinta om att jag precis gjort en tråd där amerikanska priser på webbilder diskuteras? (Oseriös fototävling) Jag hade gärna tagit 150 dollar för en webbild ;)

Mvh Cissi
 
Förtydligar, då jag inte skrivit om enskilda föräldrar (vill ju uppfattas rätt)

Om jag fotograferat en händelse i en förening så skänker jag gärna bilden till föreningen så den får använda bilden. Det var mer så jag tänkte när jag skrev att föreningar gärna får tjäna på mina bilder om jag känner att föreningen är viktig för mig.
Jag är medlem i en rikstäckande handikappsförening som har en tidning. De får bilder utan kostnad till tidningen och sånt användande.
Jag har byggt hemsida åt alla de föreningar jag engager mig i (som inte haft någon annars,) där jag eller mitt barn är medlem och tycker att jag kan bjuda dem på det. Det är för klubbarnas/föreningarnas skull. Sammanslaget på en termin ägnar jag ändå mest tid åt annat i föreningen och att leda grupper så det jag bjudit på i sånt jag arbetar med annars är en baggis mot resten av tiden jag ägnar..

Sen om det hade handlat om bilder på enskilda barn hade jag antagligen skänkt bilderna till klubben/föreningen så de kunde sälja dem för en liten summa eller så hade jag kanske sålt till föräldern för självkostnadspris om det bara handlade om någon enda.
Någon gång räknar jag med att den föräldern gör något annat för klubben/föreningen som jag eller mitt barn har nytta eller nöje av i stället.

Det jag snackar om är föreningar/klubbar där jag eller mitt barn är medlem alltså, inte om jag går på en hockeymatch och plåtar lite vid en klubb jag inte känner för några mil härifrån..
 
Senast ändrad:
Jag har inget emot att ge bort några bilder gratis ibland, men det jag retar mig på är att många förväntar sig det. Att de inte ens har tänkt tanken att foto kan kosta penger.
 
johannaj78 skrev:
Jag har inget emot att ge bort några bilder gratis ibland, men det jag retar mig på är att många förväntar sig det. Att de inte ens har tänkt tanken att foto kan kosta penger.

Precis. Har gett bort bilder och inte hört ett pip från den som fick bilden. Man kunde kanske förvänta sig ett kort tack så man vet att mailet eller brevet kommit fram åtminstone. Det är sånt som gör att man tappar intresset att vara bussig.
 
Gud va skönt att någon sa det! Tack OP

CissiNyblom skrev:
Jag blir rätt irriterad när jag läser många av inläggen... Har frilansat som journalist/fotograf i ca 10 år, de senaste två åren på heltid. Med andra ord - det jag får in på detta ska räcka till hyra, räkningar, studielån, mat och andra löpande kostnader men givetvis också för inköp av utrustning.
Jo, fast rimligtvis är det ju kvaliten på bilderna som ska avgöra priset, inte fotografens ev. studielån och dyra utrustning.

Att folk förväntar sig att det ska vara gratis är ju trist, men det är ju ingen som tvingar en. Och i slutändan är det ju väldigt självreglerande, folk betalar för sånt som de tycker är värt att betala för, och det behöver egentligen inte ha något med kvaliten på produkten att göra.
 
Ingen som tänkt på att en förälder med kamera på sonens match kanske även är en yrkesfotograf???

Visst är det kul med beröm och beröm kan man leva länge på men...._

Ingen tar för givet att hela fotbollslaget kan äta gratis på Kalles pappas restaurang varje vecka bara för att han är så duktigt på_
att laga mat! Inte heller kräver man att få äta till inköpspris.

Kanske är det så att andra föräldrar känner till den här fotograferande förälderns bilder genom att den skänkt bort bilder till klubbens tidning eller webbsite. Med andra ord man kanske inte är gniden men det finns en gräns för hur frikostig man kan vara!

Skulle aldrig drömma om att ta betalt för fotografering på släkt och vänner. Men någon stans måste gränsen för frikostighet gå.

Är det inte så att de som främst frispråkar gratis jobb är de som alltid tar det för givet av andra?
 
M.H.L skrev:
Ingen som tänkt på att en förälder med kamera på sonens match kanske även är en yrkesfotograf???

Visst är det kul med beröm och beröm kan man leva länge på men...._

Ingen tar för givet att hela fotbollslaget kan äta gratis på Kalles pappas restaurang varje vecka bara för att han är så duktigt på_
att laga mat! Inte heller kräver man att få äta till inköpspris.

Kanske är det så att andra föräldrar känner till den här fotograferande förälderns bilder genom att den skänkt bort bilder till klubbens tidning eller webbsite. Med andra ord man kanske inte är gniden men det finns en gräns för hur frikostig man kan vara!

Skulle aldrig drömma om att ta betalt för fotografering på släkt och vänner. Men någon stans måste gränsen för frikostighet gå.

Är det inte så att de som främst frispråkar gratis jobb är de som alltid tar det för givet av andra?
Jag lever på heltid på mitt företag där fotografering är en del, och jag skänker som sagt gärna bilder och sånt jag kan till de föreningar där jag är aktiv (dock inte till enskilda föräldrar jag bara hejar på på Ica utan till föreningen.)
Apropå Ica förresten, pappan som äger butiken här sponsrar med 1000-tals bullar, godispåsar, festis och kaffe till avslutningar och familjen med bygghandeln sponsrar klubbkläder..

Visst ska gränsen gå någonstans, men fanns inte såna som ställer upp både ekonomiskt och med sin tid i föreningar skulle inte mycket föreningsverksamhet finnas alls (och vad skulle då våra barn syssla med?)

Jag tar dock rätt bra betalt för att fotografera samma föräldrars barn utanför föreningsvrksamheten eller för att fotografera (eller syssla med andra tjänster) åt aktiva i förengen som har företag eller behöver tjänsterna utanför föreningsverksamheten av andra skäl.
 
Jag håller med om att man helt klart ska/kan/vill skänka bilder till föreningen som ens son spelar hockey i, men kanske inte till alla föräldrarna.

Jag har t.ex. skänkt bilder till tidningen och skrivit gratis text bara för att folk ska få upp ögonen för en av de saker jag är intresserad av. Hjälper även polare med gratisbilder och så men säljer också en hel del till folk som jag har tävlat mot och vet vilka det är men som jag inte ser som bästa vänner för det.

- Johan

lottae skrev:
Jag lever på heltid på mitt företag där fotografering är en del, och jag skänker som sagt gärna bilder och sånt jag kan till de föreningar där jag är aktiv (dock inte till enskilda föräldrar jag bara hejar på på Ica utan till föreningen.)
Apropå Ica förresten, pappan som äger butiken här sponsrar med 1000-tals bullar, godispåsar, festis och kaffe till avslutningar och familjen med bygghandeln sponsrar klubbkläder..

Visst ska gränsen gå någonstans, men fanns inte såna som ställer upp både ekonomiskt och med sin tid i föreningar skulle inte mycket föreningsverksamhet finnas alls (och vad skulle då våra barn syssla med?)

Jag tar dock rätt bra betalt för att fotografera samma föräldrars barn utanför föreningsvrksamheten eller för att fotografera (eller syssla med andra tjänster) åt aktiva i förengen som har företag eller behöver tjänsterna utanför föreningsverksamheten av andra skäl.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.