mr_rockster
Aktiv medlem
Även jag har med köpt min fotoutrustning för att jag tycker det är kul att fotografera. Jag tar inte 200 bilder av 3000 utan över hälften av bilderna jag tar tar jag för försäljning (även om en del blir så dåliga att de bara är å kasta). Om man jämför den med en bil. En bil är inte sämre om tre år om den bara står men den sjunker i värde (men inte lika fort som en kamera...)
Om jag skjutsar polare eller så så tar jag självklart inte betalt, inte heller om han vill ha hjälp med något som jag kan göra. Jag ser dock inte alla som jag fotar som så bra vänner, bara för att jag på något sätt är relaterade till de, t.ex. att min son spelar i samma ishockeylag som hans son. Skulle flera föräldrar till de komma och låna min bil t.ex och betala bensinkostnaderna så skulle jag inte heller tycka att det är okej, däremot lånar jag gärna ut bilen till en polare.
Det jag också har sagt och står fast vid är att var och en gör som de vill men jag förstår inte varför folk har problem med det. Kommer det någon och fotar en motortävling som jag också är på och skänker bort bilderna så visst, fine för honom. Kommer det någon och tar 300:- st. för en 20x30 kopia så får det stå för honom.
Om nu pappan på ishockeyn (t.ex) är intresserad av att ha en bild på sin son så har han två alternativ. 1: låtsas om som om ingen var där och fota och fota själv nästa gång eller 2: Köpa en bild av killen som har varit där och fotat.
Och som sagt, är jag så bra vänner med de att jag sitter på verandan och dricker grogg med så bjuder jag mer än gärna på grogg och dessutom lånar ut en jacka. Kan självklart bjuda honom på några bilder med, även på papper men är det en människa som jag säger hej till när jag kör min son på ishockeyträning så ser jag ingen anledning att jobba gratis för honom.
- Johan
Om jag skjutsar polare eller så så tar jag självklart inte betalt, inte heller om han vill ha hjälp med något som jag kan göra. Jag ser dock inte alla som jag fotar som så bra vänner, bara för att jag på något sätt är relaterade till de, t.ex. att min son spelar i samma ishockeylag som hans son. Skulle flera föräldrar till de komma och låna min bil t.ex och betala bensinkostnaderna så skulle jag inte heller tycka att det är okej, däremot lånar jag gärna ut bilen till en polare.
Det jag också har sagt och står fast vid är att var och en gör som de vill men jag förstår inte varför folk har problem med det. Kommer det någon och fotar en motortävling som jag också är på och skänker bort bilderna så visst, fine för honom. Kommer det någon och tar 300:- st. för en 20x30 kopia så får det stå för honom.
Om nu pappan på ishockeyn (t.ex) är intresserad av att ha en bild på sin son så har han två alternativ. 1: låtsas om som om ingen var där och fota och fota själv nästa gång eller 2: Köpa en bild av killen som har varit där och fotat.
Och som sagt, är jag så bra vänner med de att jag sitter på verandan och dricker grogg med så bjuder jag mer än gärna på grogg och dessutom lånar ut en jacka. Kan självklart bjuda honom på några bilder med, även på papper men är det en människa som jag säger hej till när jag kör min son på ishockeyträning så ser jag ingen anledning att jobba gratis för honom.
- Johan
muster skrev:
Johan, jag förstår vad du menar men är inte överens med dig.
Jag har köpt min utrustning för att jag tycker om att fotografera. Att påstå att andra ska vara med att finansiera den för att jag på ett år tar kanske 200 bilder åt andra människor, av sammanlagt 3000 bilder tycker jag är konstigt.
Ditt värde på kameran kanske sjunker, rent prismässigt, men kvalitén på bilderna kommer inte vara sämre om 5 år än vad den är idag.
Tvingar du folk att betala bensin- och förslitningskostnader på din bil om du skjutsar dem 1 km?
Hyr du ut en tröja om ni sitter på din veranda och dricker grogg, och någon fryser?
(jag drar saker till sin spets för att göra en poäng, inte för att jag är dum i huvudet =)
Nä, jag tycker man får se saker för vad de är. En digital bild kostar inga pengar att framställa (*). Det gör däremot en utskrift, och vill du ha in de pengarna, så är det helt rätt att begära 3.75:- för papper och bläck...
Jag delar Anders uppfattning fullständigt, så tycker jag också det ska gå till.
*, (Alltså att trycka på knappen. Däremot kan det finnas kostnader för transport, utrustning, arbetstid osv osv.)