Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför små kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför ska alla kameror nuförtiden vara så små som möjligt? Jag tycker det är mycket irriterande med små kameror, jag föredrar de äldre, de större. En liten kamera är väll minst lika bra som de stora?
Jag tycker det är svårt att hålla de små, eftersom de är så små =(

Svaret är mycket enkelt: de tar mindre plats.
Jag vet inte om du syftar på kompaktkameror eller systemkameror, men man vill ju ha med sig kameran. Framför allt människor som inte är ute bara för att fotografera vill nog ha en liten kamera. Jag tycker precis som du att det är skitjobbigt om kameran är för liten. Men ibland får den å andra sidan stanna hemma för att den är för jobbig att släpa på.

Tja..

Det finns även idag olika storlekar på kameror att köpa. Allt är en smaksak. Fast idag så ger även mycket små kameror en bildkvalitet som räcker för dom flesta. Tänk hur det var för 30 års sedan då 110 film formatet var vanligt. Massa suddiga bilder...Brrr..Min andra kamera var en Agfa för 110 film formatet med en engångs kub-blixt....

Många som frågar mig vilken digital system kamera man ska köpa säger jag att det är bättre att köpa en super zoomare istället för det ger mera kamera för pengarna.

// Fredrik

fredrikru skrev:
Tja..

Det finns även idag olika storlekar på kameror att köpa. Allt är en smaksak. Fast idag så ger även mycket små kameror en bildkvalitet som räcker för dom flesta. Tänk hur det var för 30 års sedan då 110 film formatet var vanligt. Massa suddiga bilder...Brrr..Min andra kamera var en Agfa för 110 film formatet med en engångs kub-blixt....

Många som frågar mig vilken digital system kamera man ska köpa säger jag att det är bättre att köpa en super zoomare istället för det ger mera kamera för pengarna.

// Fredrik

I många fall ja. Om man ser till hur en super zoomare eller kompaktkamera klarar sig i generell jämförelse med systemkameror så gör de rätt bra ifrån sig inom 'normal användande'.

Vad menar jag med normal användande? Dagsljus foton, foton som kräver medelsnabb fokuseringshastighet, situationer där man går ifrån fusk macro till jätte zoom gränser..kort och gott klarar sig en kompaktkamera bra inom vissa gränser. Dessa varierar självklart mellan märke och årgång.

Systemkamerorna vinner mark på att de klarar extrema krav, plus normala användandet...men ack ack vilken peng man måste spendera.

Någon gång skulle jag vilja se hur mycket pengar som skulle krävas för att en systemkamera ska klara hela räckvidden som en super zoom gör. Antagligen tre linser, macro / standardzoom / telezoom.

Men nu är jag OT...själv föredrar jag min EOS 30D med batterigrepp just för att den ger bättre plats för fingrarna. Ibland när jag ska packa lätt, då får den inte följa med men vanligtvis så...:)

fredrikru skrev:
Jösses, hur resonerar du då? Hur många "vardagsfotografer" behöver extremt långa teleobjektiv? Jag ser superzoomarna som fotomarknadens största bluff. Tryck in så mycket det bara går av allt i en och samma kamera, och vips har du fått en skitkamera eftersom pengarna inte räckte till allt.
"Mycket zoom" är nog det mest onödiga som finns för de allra flesta, men det begriper de inte.

Lan skrev:
...en super zoom gör. Antagligen tre linser, macro / standardzoom / telezoom.

Men nu är jag OT...själv föredrar jag min EOS 30D med batterigrepp just för att den ger bättre plats för fingrarna. Ibland när jag ska packa lätt, då får den inte följa med men vanligtvis så...:)

*garv* Så fel det kan bli, jag läste ju tidigare tråden om superzoom som en av de nya kompaktkamerorna med extrem zoom. My bad, apologies. :)

Makten skrev:
"Mycket zoom" är nog det mest onödiga som finns för de allra flesta, men det begriper de inte.

Det där tror inte jag ett ögonblick på. Har du varit på en konsert nyligen? Uppsträckta armar ser man inte längre, bara uppsträckta kameror...och självklart vill alla kunna "komma nära".

Likadant även i många andra vardagssituationer. Dessutom passar det den lata fotografen bra, som - utan att flytta sig - kan ta såväl detaljbilder som miljöbilder på semesterresan. Och dessutom zooma in den där snygga topless-bruden på stranden 100 meter bort utan att hon märker det ;-)

Särskillt i kombination med antiskak är långzoomarna mycket användbara för vardagsfotografering.

Vet inte hur många superzoom-kameror du testat, men de jag testat är definitivt inte skitkameror. Visst; de är kompromisser och kan inte prestera lika bra som en systemkamera, men de kan definitivt prestera _tillräckligt_ bra för vardagsfotografen inom hela brännviddsområdet och under ideala förhållanden med bra ljus så presterar de riktigt, riktigt bra.

mannbro skrev:
Det där tror inte jag ett ögonblick på. Har du varit på en konsert nyligen? Uppsträckta armar ser man inte längre, bara uppsträckta kameror...och självklart vill alla kunna "komma nära".
Och hur stor är vitsen om man har en mikroskopisk brusig sensor och kass ljusstyrka? Ingen alls egentligen.

Likadant även i många andra vardagssituationer. Dessutom passar det den lata fotografen bra, som - utan att flytta sig - kan ta såväl detaljbilder som miljöbilder på semesterresan. Och dessutom zooma in den där snygga topless-bruden på stranden 100 meter bort utan att hon märker det ;-)

Särskillt i kombination med antiskak är långzoomarna mycket användbara för vardagsfotografering.

Vet inte hur många superzoom-kameror du testat, men de jag testat är definitivt inte skitkameror. Visst; de är kompromisser och kan inte prestera lika bra som en systemkamera, men de kan definitivt prestera _tillräckligt_ bra för vardagsfotografen inom hela brännviddsområdet och under ideala förhållanden med bra ljus så presterar de riktigt, riktigt bra.
Jag har faktiskt inte testat en enda, men man kan ju kika på bilder och tester. Det finns några som verkar intressanta, men de kostar också ungefär lika mycket som en enkel systemkamera.
De billiga är förstås billigare än en systemkamera, men då sitter man ju där med brusig sensor, ingen vidvinkel, begränsad möjlighet till kort skärpedjup, långsammare kamera, sämre sökare (elektronisk), med mera.
Har man inte sådär jättehöga krav på bilderna så kan man ju lika gärna köpa en kompakt istället. De långa brännvidderna har man inte särskilt stor nytta av med tanke på övriga prestanda.
För övrigt kan man beskära en högupplöst bra bild rätt hårt om man vill "komma närmare".

Kass ljusstyrka...? På långzoom..?

Min Canon S2 IS har 3.5 på 430mm vilket jag i alla fall tycker är en ganska bra ljusstyrka...

Visst, liten censor har den men under bra ljusförhållanden ger den mycket bra bilder, de flesta helt jämförbara med systemkamera. Långzoomare ger dessutom bilder som är betydligt mer "färdiga" och behöver mindre justerande än bilder från systemkameror.

Jo, jag har faktiskt en systemare åxå med objektiv som täcker ett lite större område än långzoomen "S2" så jag kan jämföra...

Visst. sämre vidvinkel har den men man behöver aldrig byta objektiv så rent praktiskt kan de faktiskt vara betydligt snabbare än en 'systemare' även om fokusering är långsammare.

En kompakt med tre-fyra gångers zoom kommer inte i närheten av vad en långzoomare klarar av att prestera... jag vet för min fru har en sådan...

Att 'croppa' en bild för mej är detsamma som att man köpte en något för dyr kamera som man inte riktigt utnyttjar fullt ut.

Makten skrev:
Och hur stor är vitsen om man har en mikroskopisk brusig sensor och kass ljusstyrka? Ingen alls egentligen.

Brusig sensor, visst, men de flesta långzoomar har faktiskt ofta bättre ljusstyrka än motsvarande konsumentzoomobjektiv.

Makten skrev:
Jag har faktiskt inte testat en enda, men man kan ju kika på bilder och tester.

Det du glömmer bort är att svenssonfotografer oftast nöjer sig med att bilden blir hyffsad i normal skärmupplösning på 10x15....och de behöver inte ens vara helt brusfria och skarpa ens då.

Självklart kan du inte applicera dina krav på en kamera gjord för svensson-användning. Det är ungefär som att säga att det är meningslöst att köpa en skoda för att den inte har samma prestanda som en BMW...men för de flesta som inte bryr sig om topprestanda på alla plan duger en Skoda.

Ronnie Sidwall skrev:

Min Canon S2 IS har 3.5 på 430mm vilket jag i alla fall tycker är en ganska bra ljusstyrka...
Det var riktigt bra, ja.

Visst, liten censor har den men under bra ljusförhållanden ger den mycket bra bilder, de flesta helt jämförbara med systemkamera. Långzoomare ger dessutom bilder som är betydligt mer "färdiga" och behöver mindre justerande än bilder från systemkameror.

Jo, jag har faktiskt en systemare åxå med objektiv som täcker ett lite större område än långzoomen "S2" så jag kan jämföra...
När använder du motsvarande 430 mm? Känner du att det är något du behöver i den kameran?
Jag är inte sarkastisk, utan undrar uppriktigt.

Visst. sämre vidvinkel har den men man behöver aldrig byta objektiv så rent praktiskt kan de faktiskt vara betydligt snabbare än en 'systemare' även om fokusering är långsammare.

En kompakt med tre-fyra gångers zoom kommer inte i närheten av vad en långzoomare klarar av att prestera... jag vet för min fru har en sådan...
Du kan ju inte avfärda alla kompakter för att din frus är kass. Det finns ganska proffsiga kompakter, och varför skulle de vara sämre om sensorerna är lika stora? Ju längre zoomomfång, desto mer av en optisk kompromiss är objektivet. Jag ser inte fördelen.

Att 'croppa' en bild för mej är detsamma som att man köpte en något för dyr kamera som man inte riktigt utnyttjar fullt ut.
Det var en väldigt konstig inställning. Kameran blir väl inte dyrare för att man beskär bilderna?

mannbro skrev:
Det du glömmer bort är att svenssonfotografer oftast nöjer sig med att bilden blir hyffsad i normal skärmupplösning på 10x15....och de behöver inte ens vara helt brusfria och skarpa ens då.

Självklart kan du inte applicera dina krav på en kamera gjord för svensson-användning. Det är ungefär som att säga att det är meningslöst att köpa en skoda för att den inte har samma prestanda som en BMW...men för de flesta som inte bryr sig om topprestanda på alla plan duger en Skoda.
Jag har inte så stora krav faktiskt. Det jag inte förstår är mest varför det är så eftertraktat med vansinnesbrännvidder till priset av andra prestanda. "Svenssonfotografen" skulle antagligen har mer nytta och glädje av vidvinkel än tele, men då dessa begrepp inte ens finns i dennes värld så är "mycket zoom" det han vill ha, utan att veta vad det innebär. Det blir ungefär som att vilja ha ett par lätta skor som samtidigt är stabila. Och billiga. Det går inte. Eller varför inte resa till Maldiverna och Grönland, samtidigt? Gärna gratis förstås.

Ronnie Sidwall skrev:

f/3,5 är bara det tal som anger objektivets RELATIVA ”ljusstyrka”, d v s hur stor den ljusinsamlande öppningen är i förhållande till den VERKLIGA brännvidden. Eftersom den VERKLIGA brännvidden på längsta tele INTE är 430 mm utan bara 72 mm så innebär f/3,5 att den ljusinsamlande öppningen är ynkliga 72/3,5= 20,6 mm. Ett småbildstele med 430 mm brännvidd och 20,6 mm öppning har f/21, vilket definitivt inte kan kallas ”ljusstarkt” trots att ett sådant objektivs ljusinsamlande förmåga är exakt lika stor.

Att det överhuvudtaget går att använda i praktiken beror på att sensorer utnyttjar ljuset bättre än film och därför kan ge användbart resultat på betydligt högre ISO-tal/sensoryta. Sensorn i S2 IS ger t ex redan på lägsta inställbara ISO-tal ca 3,2 ”ISO/mm^2” (ISO 80 fördelat på knappt 25 mm^2 sensoryta) vilket motsvarar hela ISO 2800 på en småbildskamera eller ISO 1200 på en vanlig digital systemkamera med APS-C-sensor. Observera att sensorn alltså redan på lägsta ISO-tal är uppseendeväckande "ljuskänslig" i förhållande till sin storlek och brusnivå. Filerna brukar dock vara rätt hårt brusreducerade redan från kameran så det är inte fullt så extremt som det verkar, men helt klart är att det är tack vare de "ljuskänsliga" sensorerna som det går att använda "ljussvaga" objektiv med så liten maxöppning som 20,6 mm maxöppning med 5,7 graders motivvinkel.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Ju längre zoomomfång, desto mer av en optisk kompromiss är objektivet. Jag ser inte fördelen.

Det är inte så konstigt att du inte ser fördelen. Du ingår inte i målgruppen. Så enkelt är det. Andra har inte samma behov som du.

Makten skrev:
Jag har inte så stora krav faktiskt. Det jag inte förstår är mest varför det är så eftertraktat med vansinnesbrännvidder till priset av andra prestanda.

Därför att mycket av det som du inbegriper i "andra prestanda" för många är ointressant eller åtminstonde inte lika viktigt. Bättre skärpa, mindre kromatisk aberration, bättre motljusegenskaper, mindre brus är inte det viktigaste om det enda man vill är att fånga ett motiv som råkar befinna sig lite längre bort med tillräcklig kvalitet för att det ska funka att sätta in i familjealbumet och minnas.

Makten skrev:
"Svenssonfotografen" skulle antagligen har mer nytta och glädje av vidvinkel än tele, men då dessa begrepp inte ens finns i dennes värld så är "mycket zoom" det han vill ha, utan att veta vad det innebär.

Det är möjligt att han skulle ha mer nytta och glädje av mer vidvinkel än de sista millimetrarna på telesidan, men problemet är att det för små sensorer är mycker svårare (läs dyrare) att bygga mer åt vidvinkelhållet än telehållet. Lite mer vidvinkel kostar med andra ord mycket mer än lite extra tele. Allt är en kompromiss, och i slutänden så gäller det ju att hitta en kompromiss som är så bra som möjligt för den tilltänkta målgruppen till ett så attraktivt pris som möjligt. Jag tycker faktiskt att de långzoomar jag testat efter omständigheterna lyckas förvånansvärt väl.

Själv skulle jag nog inte köpa en, men jag är ju inte heller i målgruppen. Hellre då en riktigt kompakt sak som kan följa med i fickan när jag inte orkar ta med DSLR:en. Däremot skulle jag lätt kunna rekommendera en långzoomare till en vän eller släkting som jag vet inte är intresserad av foto, men som är intresserad av att få med sig bilder hem från festen och semestern.

mannbro skrev:
Det är inte så konstigt att du inte ser fördelen. Du ingår inte i målgruppen. Så enkelt är det. Andra har inte samma behov som du.
Det är ju därför jag undrar vad man ska ha dessa brännvidder till! ;-)

Därför att mycket av det som du inbegriper i "andra prestanda" för många är ointressant eller åtminstonde inte lika viktigt. Bättre skärpa, mindre kromatisk aberration, bättre motljusegenskaper, mindre brus är inte det viktigaste om det enda man vill är att fånga ett motiv som råkar befinna sig lite längre bort med tillräcklig kvalitet för att det ska funka att sätta in i familjealbumet och minnas.
Nej, det är klart. Men det borde väl vara ett ganska begränsat fåtal som har just detta fotointresse? Att fotografera avlägsna saker utan några större krav på kvalitet alltså.

Det är möjligt att han skulle ha mer nytta och glädje av mer vidvinkel än de sista millimetrarna på telesidan, men problemet är att det för små sensorer är mycker svårare (läs dyrare) att bygga mer åt vidvinkelhållet än telehållet. Lite mer vidvinkel kostar med andra ord mycket mer än lite extra tele. Allt är en kompromiss, och i slutänden så gäller det ju att hitta en kompromiss som är så bra som möjligt för den tilltänkta målgruppen till ett så attraktivt pris som möjligt. Jag tycker faktiskt att de långzoomar jag testat efter omständigheterna lyckas förvånansvärt väl.
Varför skulle det bli dyrare med vidvinkel? Jag vet inte hur det ligger till, men om man inte har så mycket tele i andra änden så borde det ju inte vara några större problem. Det finns ganska billiga kompakter som har motsvarande 28 mm.

Visst handlar det om vilken målgrupp man har, men jag sätter mina byxor på att de flesta inom målgruppen inte ens VET vad vidvinkel innebär. "Mycket zoom" ekar det där inne i huvudet, för att någon har uppfattat det som ett måste. Jag skriver inte det här för att förödmjuka stackars långzoomsfotografer, utan för att jag tror att väldigt många blir totalt lurade av denna marknadsföring, precis som när det gäller antalet megapixlar. Vad i halva friden ska man med 10 mpix till på en sensor som är så liten att allt ändå bara blir gröt? Ändå har Svensson fullständigt klart för sig att det "måste vara minst 8 mpix". Varför? För att han inte är insatt i de nackdelar som följer med hög upplösning, lika lite som nackdelarna med "mycket zoom". Allt är inte guld som blänker. Det kan vara förgyllt bajs;-)

Själv skulle jag nog inte köpa en, men jag är ju inte heller i målgruppen. Hellre då en riktigt kompakt sak som kan följa med i fickan när jag inte orkar ta med DSLR:en. Däremot skulle jag lätt kunna rekommendera en långzoomare till en vän eller släkting som jag vet inte är intresserad av foto, men som är intresserad av att få med sig bilder hem från festen och semestern.
Jag tänker likadant, men jag skulle rekommendera en kompakt till den ointresserade släktingen istället:-D Om man inte är intresserad så lär man väl heller inte använda annat än motivprogram och hålla kameran med raka armar, så vad ska man då mer ergonomi och inställningsmöjligheter till?

Små kameror är bra för fotografer som har systemkamera, den lilla följer med i böstfickan och finns till hands när man inte har tagit med systemaren. Sen finns det fotografer som tar med sig SLR-kameran så fort dom lämnar lägenheten/villan för att tex gå till tvättstugan eller affär´n, men dom är få ...
En annan nackdel med långzoomare vs DSLR är innomhusbilder, röda ögon eller brus om det inte är ljust innomhus.

Senast ändrad:
Vittsen är väl med små kompakta kameror att dom är små och kompakta, konstigt vore väl annars.

Långzoomare är väll till för dom som inte vill ha en systemkamera, då måste man ju ha allt i ett objektiv. Fast nu verkar det som om dom flesta som ändå kan tänka sig en större kamera köper en systemkamera med nåt enkelt teleobjektiv.

Kompaktkamerorna har blivit mindre när de inte behöver rymma en filmrulle. Användarna vill oftast få ner kameran i fickan.

Systemkamerorna har å andra sidan blivit större jämfört med för 20 år sedan. Användarna önskar fler funktioner och kraftigare greppytor.

/Erik

Tvärtom

eon skrev:
Kompaktkamerorna har blivit mindre när de inte behöver rymma en filmrulle. Användarna vill oftast få ner kameran i fickan.
Systemkamerorna har å andra sidan blivit större jämfört med för 20 år sedan. Användarna önskar fler funktioner och kraftigare greppytor.
/Erik
Eller snarare att dom små digikompakterna motsvarar forna tiders Minox m fl format, dagens digitala 5X7mm och Minox 8X11mm(eller?)kameror har ungefär samma storlek. Det som gör digitalkamerorna stora vs analog är nog mest att dom behöver mycket batterikraft.

eon skrev:

/Erik

Vilka analoga systemkameror för 20 år sedan var det som var mindre än dagens miniatyrkameror, dom har jag missat eller glömt bort ?

Min analoga kamera (Canon F1) är betydligt större och framförallt tyngre än en 400D eller D40, den kamera jag hade på 80 talet var också större (Eos 650)!

/kent

Bokeh skrev:
Vilka analoga systemkameror för 20 år sedan var det som var mindre än dagens miniatyrkameror, dom har jag missat eller glömt bort ?

Min analoga kamera (Canon F1) är betydligt större och framförallt tyngre än en 400D eller D40, den kamera jag hade på 80 talet var också större (Eos 650)!

/kent

Då Nikon FM2, FA, F3
mindre och lättare än
nu Nikon F6, D2X, D200, D70.

En självklar ökning i storlek och vikt som till stor del redan började 1990-talet med AF och motordrift. Till och med tidigare med din EOS.

Jag har en Pentax MX som är mindre än en Leica mätsökarkamera.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar