Om man bara ska ha mobiltelefonen för att fotografera med blir den inte ett redskap för att cracka andra med.
Plockar du ut SIM-kort och ser till att aldrig aktivera WiFi på den så stämmer det du säger. Så fort du ger den åtkomst till internet så är risken långt ifrån låg att en telefon som inte fått säkerhetsuppdateringar på ett tag blir hackade och sedan används av hackare för att hacka andra.
Exempel
En ouppdaterad telefon kan luras att tro att den hämtar uppdateringar för någon App, men egentligen hämtar den ett skade program som ger en hacker tillgång till telefonen.
Säg att jag vill hacka PMDs lösenord på fotosidan. Förmodligen har fotosidan inbyggt att om jag matar in fel lösenord säg 5 gånger så blir min IP-spärrad, men för att PMD inte skall drabbas och fortfarande kunna logga in så är försök från andra IPs fortfarande öppna. Så sitter jag hemma på min kammare med min enda IP så är chansen ganska liten att jag knäcker PMDs lösenord på fem försök, har jag däremot 10000 hackade telefoner under min kontroll som alla med olika IP-adresser kan prova lösenord så är chansen betydligt högre. Har jag tillgång till 10 miljoner hackade mobiler och datorer så borde jag klarar det.
Så märker PMD att han har blivit hackad eftersom någon börjat skriva obota nonsens i hans namn, PMD blir då arg på fotosidan eftersom han inte vet att det var jag som hackade honom. PMD går då ut på Darkweb och beställer att fotosidan skall överbelastas, han hittar då någon där som mot viss Bitcoin-betalning fixar det. Den har då kontroll över många datorer och mobiler som börjar skicka förfrågningar mot fotosidan. Fotosidan är inte byggd för att 10 miljoner bombarderar fotosidan samtidigt och siten går ner.
Nu var detta bara ett exempel och vare sig jag eller PMD skulle få för sig att göra något dylikt och fotosidan har säkerligen bättre säkerhet.
Det aktuellaste fallet nu är billiga WLAN-routrar som blir kapade på detta viset för just sådan här verksamhet. Ouppdaterade WiFi-routrar och mobiltelefoner tillhör favoriter bland hackare eftersom dom nästan alltid är uppkopplade mot internet. Datorer stängs oftare av än vad WiFi-routrar och Mobiler gör.
I dessa fall försöker hackaren vara till så lite besvär som möjligt för den hackade eftersom syftet är ett annat.