Annons

Varför ska jag köpa en fotoutrustning för 50.000 kr - 100.000 kr när en mobiltelefon & AI snart kan göra jobbet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att du inte bryr dig om din data må ju vara, men att du bryr dig så lite om andra att du skiter i att din mobiltelefon blir ett redskap för att hacka andra tycker jag är dåligt.
Om man bara ska ha mobiltelefonen för att fotografera med blir den inte ett redskap för att cracka andra med.
 
Känsla och glädje är för mig det viktigaste. En smartphone ger mig noll känsla eller glädje.

Man kan spela gitarr och trummor också på en smartphone men inte skulle jag som musiker ens få för mig att prova på det.

Jag gillar att printa A3 och uppåt. Jag har fortfarande inte sett ett A4 eller A3 print gjort av en smartphone med bra kvalitet. Sedan styr väl AI typ allt i bilden förutom kompositionen i en iPhone. Jag är i åldern där alla har småbarn och massvis med prints på väggen. Fina minnen men fruktansvärd kvalitet speciellt på kvällsbilderna då de har varit tagna med olika smartphones. Bilderna är fina på en liten skärm men inte i print

Tankar som:

Varför gå på konsert när man kan se det på Youtube?
Varför gå på restaurang när man kan laga mat hemma?
Varför köpa en vinyl när man kan lyssna på Spotify?
Varför gå på bio när man har Netflix?
Varför köpa fotoutrustning när man kan göra allt i telefonen?

Dessa gör mig upprörd men alla får ju göra sin grej. Önskar att folk hade lite mer passion kvar i kroppen istället för att bli slavar i sin telefon.

PS. Jag äger ej en smartphone men har sett många vänner ändra hela sitt liv och vardag efter smartphonen tog över deras liv. Bl.a flera fotografer som tappade intresset. Dom är nöjda med bilderna mobilen tar. De åker dock inte längre på fotoresor, vandrar eller joinar på fototräffar. Glöden i ögonen när de pratar fotografering har också försvunnit.
 
Varför gå på konsert när man kan se det på Youtube?
Varför gå på restaurang när man kan laga mat hemma?
Varför köpa en vinyl när man kan lyssna på Spotify?
Varför gå på bio när man har Netflix?
Varför köpa fotoutrustning när man kan göra allt i telefonen?
Jag föredrar nästan alltid att lyssna på musik och se på film hemma. Restaurangbesök är annorlunda. I det fallet är det bekvämare att få maten serverad än att laga den själv. Hemleverans av restaurangupplevelser tror jag finns, men är förmodligen svindyrt. Jag skulle kunna tänka mig det om jag var onödigt rik.
 
Känsla och glädje är för mig det viktigaste. En smartphone ger mig noll känsla eller glädje.

Man kan spela gitarr och trummor också på en smartphone men inte skulle jag som musiker ens få för mig att prova på det.

Jag gillar att printa A3 och uppåt. Jag har fortfarande inte sett ett A4 eller A3 print gjort av en smartphone med bra kvalitet. Sedan styr väl AI typ allt i bilden förutom kompositionen i en iPhone. Jag är i åldern där alla har småbarn och massvis med prints på väggen. Fina minnen men fruktansvärd kvalitet speciellt på kvällsbilderna då de har varit tagna med olika smartphones. Bilderna är fina på en liten skärm men inte i print

Tankar som:

Varför gå på konsert när man kan se det på Youtube?
Varför gå på restaurang när man kan laga mat hemma?
Varför köpa en vinyl när man kan lyssna på Spotify?
Varför gå på bio när man har Netflix?
Varför köpa fotoutrustning när man kan göra allt i telefonen?

Dessa gör mig upprörd men alla får ju göra sin grej. Önskar att folk hade lite mer passion kvar i kroppen istället för att bli slavar i sin telefon.

PS. Jag äger ej en smartphone men har sett många vänner ändra hela sitt liv och vardag efter smartphonen tog över deras liv. Bl.a flera fotografer som tappade intresset. Dom är nöjda med bilderna mobilen tar. De åker dock inte längre på fotoresor, vandrar eller joinar på fototräffar. Glöden i ögonen när de pratar fotografering har också försvunnit.
Ja, varför göra något kreativt själv när AI fixar allt? Jag blir – som ngn sagt tidigare i tråden – mer och mer "analog" i mitt fotograferande. Mobilkameran använder jag, men jag fotograferar inte med den. Just nu kör jag ett projekt där jag använder Leica Monochrom (M9); gärna med Summaron-M 28mm, f:5.6 med sitt optik-recept från mitten av 50-talet. Den kombon ger filer vars känsla och uttryck i hög grad är analog. Plus att fotograferandet med den kameran, som ju inte har vare sig AI- eller några andra digitala finesser över huvud taget, är som att fota med en analog kamera.
Kocksgatan 3 Pizza 2024-01-25 L1038517.jpg
 
Om man bara ska ha mobiltelefonen för att fotografera med blir den inte ett redskap för att cracka andra med.


Plockar du ut SIM-kort och ser till att aldrig aktivera WiFi på den så stämmer det du säger. Så fort du ger den åtkomst till internet så är risken långt ifrån låg att en telefon som inte fått säkerhetsuppdateringar på ett tag blir hackade och sedan används av hackare för att hacka andra.


Exempel

En ouppdaterad telefon kan luras att tro att den hämtar uppdateringar för någon App, men egentligen hämtar den ett skade program som ger en hacker tillgång till telefonen.

Säg att jag vill hacka PMDs lösenord på fotosidan. Förmodligen har fotosidan inbyggt att om jag matar in fel lösenord säg 5 gånger så blir min IP-spärrad, men för att PMD inte skall drabbas och fortfarande kunna logga in så är försök från andra IPs fortfarande öppna. Så sitter jag hemma på min kammare med min enda IP så är chansen ganska liten att jag knäcker PMDs lösenord på fem försök, har jag däremot 10000 hackade telefoner under min kontroll som alla med olika IP-adresser kan prova lösenord så är chansen betydligt högre. Har jag tillgång till 10 miljoner hackade mobiler och datorer så borde jag klarar det.

Så märker PMD att han har blivit hackad eftersom någon börjat skriva obota nonsens i hans namn, PMD blir då arg på fotosidan eftersom han inte vet att det var jag som hackade honom. PMD går då ut på Darkweb och beställer att fotosidan skall överbelastas, han hittar då någon där som mot viss Bitcoin-betalning fixar det. Den har då kontroll över många datorer och mobiler som börjar skicka förfrågningar mot fotosidan. Fotosidan är inte byggd för att 10 miljoner bombarderar fotosidan samtidigt och siten går ner.

Nu var detta bara ett exempel och vare sig jag eller PMD skulle få för sig att göra något dylikt och fotosidan har säkerligen bättre säkerhet.
Det aktuellaste fallet nu är billiga WLAN-routrar som blir kapade på detta viset för just sådan här verksamhet. Ouppdaterade WiFi-routrar och mobiltelefoner tillhör favoriter bland hackare eftersom dom nästan alltid är uppkopplade mot internet. Datorer stängs oftare av än vad WiFi-routrar och Mobiler gör.
I dessa fall försöker hackaren vara till så lite besvär som möjligt för den hackade eftersom syftet är ett annat.
 
Senast ändrad:
Plockar du ut SIM-kort och ser till att aldrig aktivera WiFi på den så stämmer det du säger.
Det är ju innebörden av "bara ska ha mobiltelefonen för att fotografera med".
Om man aktiverar WiFi och/eller SIM-kort så har man mobiltelefonen till mer än att bara fotografera med, vilket är bortom frågeställningen.
 
Det är ju innebörden av "bara ska ha mobiltelefonen för att fotografera med".
Om man aktiverar WiFi och/eller SIM-kort så har man mobiltelefonen till mer än att bara fotografera med, vilket är bortom frågeställningen.

Nja, föra över bilderna lockar nog många att aktivera WiFi.
 
Sladd brukar fungera även på äldre telefoner, men om det inte går så ska man förstås inte välja en omodern gammal telefon om man ska ha den bara för att fotografera med. Det är nog ändå inte någon bra idé att välja en omodern gammal telefon för det.
 
Bland telefoner med micro-USB är det enbart ett fåtal som stödjer USB-OTG.

En ny är givetvis bättre och den får även säkerhetsuppdateringar, så då har man löst flera problem i en smäll.

Problem 2 med ditt resonemang är att vi här pratar om AI-fotografering. Så om 5år när många AI-telefoner inte får uppdateringar längre är problemet värre eftersom många AI-funktioner kräver att telefonen är uppkopplad för att fungera.
 
Känsla och glädje är för mig det viktigaste. En smartphone ger mig noll känsla eller glädje.

Man kan spela gitarr och trummor också på en smartphone men inte skulle jag som musiker ens få för mig att prova på det.

Jag gillar att printa A3 och uppåt. Jag har fortfarande inte sett ett A4 eller A3 print gjort av en smartphone med bra kvalitet. Sedan styr väl AI typ allt i bilden förutom kompositionen i en iPhone. Jag är i åldern där alla har småbarn och massvis med prints på väggen. Fina minnen men fruktansvärd kvalitet speciellt på kvällsbilderna då de har varit tagna med olika smartphones. Bilderna är fina på en liten skärm men inte i print

Tankar som:

Varför gå på konsert när man kan se det på Youtube?
Varför gå på restaurang när man kan laga mat hemma?
Varför köpa en vinyl när man kan lyssna på Spotify?
Varför gå på bio när man har Netflix?
Varför köpa fotoutrustning när man kan göra allt i telefonen?

Dessa gör mig upprörd men alla får ju göra sin grej. Önskar att folk hade lite mer passion kvar i kroppen istället för att bli slavar i sin telefon.

PS. Jag äger ej en smartphone men har sett många vänner ändra hela sitt liv och vardag efter smartphonen tog över deras liv. Bl.a flera fotografer som tappade intresset. Dom är nöjda med bilderna mobilen tar. De åker dock inte längre på fotoresor, vandrar eller joinar på fototräffar. Glöden i ögonen när de pratar fotografering har också försvunnit.
Jäkligt sorgligt.
 
Jag blev duktigt hackad för något år sedan. Ett ransomware som höll på att förstöra flera års arbete. Tänkte att jag har ju kopior i molnet (Google Drive). Det hjälpte ju inte då jag synkade min dator med molnet. Som tur var, var inte hackarna bara intresserade av text & excelfiler så audio & bildfilerna hade de inte varit på. Fick en jäkla massa mejl dagarna efter om att: You've been hacked" etc, etc. Jag ignoredade dessa och sopade totalt ren min dator.

Litar numer aldrig på tillägg i browsern som ska göra "ditt liv lättare" :).
I mitt fall hade jag (Dum som jag var) sparat alla lösenord i ett exceldokument på Google Drive. Det var ju bara för dem att öppna och garva skiten av sig.

Numer använder jag betalversionen av Bitdefender samt Bitwarden som lösenordshanterare. Är fortfarande lite nojig över bitwarden tillägget i browswern. Men att ha allt på papper blir alldeles för jobbigt.

Har dessutom skaffat mig ett nyckelkonto på Swedbank där jag hanterar alla abbonemang och inköp på nätet. Har aldrig mer pengar på det än vad som skall överföras i stunden.

Ett reportage som jag rekommenderar all att sprida och dela så mkt som det går är SVT's reportage om hur "gängen" lurar gamla på pengar. De är oerhört smarta.

Länk här: Hackaren
 
Varför gå på konsert när man kan se det på Youtube?
Varför gå på restaurang när man kan laga mat hemma?
Varför köpa en vinyl när man kan lyssna på Spotify?
Varför gå på bio när man har Netflix?
Varför köpa fotoutrustning när man kan göra allt i telefonen?

Dessa gör mig upprörd men alla får ju göra sin grej. Önskar att folk hade lite mer passion kvar i kroppen istället för att bli slavar i sin telefon.

PS. Jag äger ej en smartphone men har sett många vänner ändra hela sitt liv och vardag efter smartphonen tog över deras liv. Bl.a flera fotografer som tappade intresset. Dom är nöjda med bilderna mobilen tar. De åker dock inte längre på fotoresor, vandrar eller joinar på fototräffar. Glöden i ögonen när de pratar fotografering har också försvunnit.

Riktiga konserter är ibland jäkligt jobbiga med taskigt ljud, man står för långt ifrån scenen etc. Såg Red Hot Chili Peppers för ett par år sedan i London och upplevde allt det jag nämnde. Kul att ha sett dem live nån gång men bättre upplevelse att glo på en konsert på YouTube faktiskt. Allt är inte svart eller vitt. En konsert på små ställen är guld förstås.

Angående restaurangbesök: för att man inte kan laga mat eller för att slipper allt bök med att laga mat. Jag älskar själv att laga mat dock men gillar att gå på restaurang också.

Vinyl är som analogt foto – totalt överreklamerat.

På bio finns de som pratar och prasslar med godis etc. Länge sen jag gick på bio och det är på grund av detta. Och priset. Dyrt.

Fotoutrustning håller jag däremot helt med dig kring.

En smartphone har vissa nackdelar men fördelarna överväger totalt som jag ser det. Med lite disciplin så slipper man nackdelarna.

Om din fotografvänner föredrar sina mobiler kan man ju undra om de verkligen gillade fotografi nånsin.
 
Jag blev duktigt hackad för något år sedan. Ett ransomware som höll på att förstöra flera års arbete. Tänkte att jag har ju kopior i molnet (Google Drive). Det hjälpte ju inte då jag synkade min dator med molnet. Som tur var, var inte hackarna bara intresserade av text & excelfiler så audio & bildfilerna hade de inte varit på. Fick en jäkla massa mejl dagarna efter om att: You've been hacked" etc, etc. Jag ignoredade dessa och sopade totalt ren min dator.


Många är hackade, men det är vanligare att hackare bara vill kunna använda din enhet för stora attacker. Eller använda den och avlyssna den. Ransomware mot privatpersoner är ganska ovanligt, men då märker man det i alla fall.
Förra årets större attacker som skedde i Sverige hade aldrig kunnat genomföras om inte så många hade gjort det så lätt för hackarna. Det kablades ut att det var utländska grupper, men det gick inte att stoppa eftersom attackerna genomfördes via förmodligen 100-tusentals enheter som var inom landets gränser.
Mycket trafik ute på internet är så pass bra krypterad nu att det är svårt att avlyssna den, men på telefonen/datorn etc blir trafiken dekrypterad så där är den lätt att avlyssna om du kan installera ditt lilla program på enheten.

Stieg Larsson var faktiskt inte så fel ute när han skrev om sin hackare.
 
Plockar du ut SIM-kort och ser till att aldrig aktivera WiFi på den så stämmer det du säger. Så fort du ger den åtkomst till internet så är risken långt ifrån låg att en telefon som inte fått säkerhetsuppdateringar på ett tag blir hackade och sedan används av hackare för att hacka andra.

Exempel

En ouppdaterad telefon kan luras att tro att den hämtar uppdateringar för någon App, men egentligen hämtar den ett skade program som ger en hacker tillgång till telefonen.

Säg att jag vill hacka PMDs lösenord på fotosidan. Förmodligen har fotosidan inbyggt att om jag matar in fel lösenord säg 5 gånger så blir min IP-spärrad, men för att PMD inte skall drabbas och fortfarande kunna logga in så är försök från andra IPs fortfarande öppna. Så sitter jag hemma på min kammare med min enda IP så är chansen ganska liten att jag knäcker PMDs lösenord på fem försök, har jag däremot 10000 hackade telefoner under min kontroll som alla med olika IP-adresser kan prova lösenord så är chansen betydligt högre. Har jag tillgång till 10 miljoner hackade mobiler och datorer så borde jag klarar det.

Så märker PMD att han har blivit hackad eftersom någon börjat skriva obota nonsens i hans namn, PMD blir då arg på fotosidan eftersom han inte vet att det var jag som hackade honom. PMD går då ut på Darkweb och beställer att fotosidan skall överbelastas, han hittar då någon där som mot viss Bitcoin-betalning fixar det. Den har då kontroll över många datorer och mobiler som börjar skicka förfrågningar mot fotosidan. Fotosidan är inte byggd för att 10 miljoner bombarderar fotosidan samtidigt och siten går ner.

Nu var detta bara ett exempel och vare sig jag eller PMD skulle få för sig att göra något dylikt och fotosidan har säkerligen bättre säkerhet.
Det aktuellaste fallet nu är billiga WLAN-routrar som blir kapade på detta viset för just sådan här verksamhet. Ouppdaterade WiFi-routrar och mobiltelefoner tillhör favoriter bland hackare eftersom dom nästan alltid är uppkopplade mot internet. Datorer stängs oftare av än vad WiFi-routrar och Mobiler gör.
I dessa fall försöker hackaren vara till så lite besvär som möjligt för den hackade eftersom syftet är ett annat.
Är det här verkligen applicerbart på en iPhone? Att använda en Android-mobil är väl att inbjuda till att bli hackad?
 
Är det här verkligen applicerbart på en iPhone? Att använda en Android-mobil är väl att inbjuda till att bli hackad?

Om din iPhone inte längre får uppdateringar så är den i princip lika sårbar. Fast Android är nog populärare att hacka, det är ju så många fler som har sådana mobiler.
Igår visade det sig att chippet som lagrar dom kryptografiska nycklarna i Apples M-series chip låter innehållet ligga öppet i minnet efter att dom lästs, så nu är det nog lättare än någonsin även på en uppdaterad.
Unpatchable vulnerability in Apple chip leaks secret encryption keys | Ars Technica
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.