Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför ska det fotas så mkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

onemin

Aktiv medlem
godkväll.

efter att ha hängt på fotosidan ett tag så kan jag inte hjälpa att undra vad vi ska med alla dessa kort till?
då jag själv går i kamera-köpar-tankar får detta mig att tveka, det finns ju redan så många duktiga fotografer, vad skulle jag kunna tillföra?

varför fotar ni? vad är det ni vill åstadkomma med era bilder? vad har ni för mål med erat skapande?

tack.

Det räcker väl med ett sug att vilja fotografera för att det ska vara motiverat att fotografera, thats it.

För min del är det just själva skapandet som är drivkraften tillsammans med en önskan att lära sig nya saker och att utvecklas! Känslan av att "det där har jag gjort".

Det är som med allt annat, varför görs det så mycket ny musik, det finns ju redan så många bra låtar. Eller varför utvecklas det nya bilar, dom som finns är ju ganska bra. Tror att människan vill utveckla, utvecklas och dela med sig av sina kunskaper, det är väll därför sidor som denna finns.

onemin skrev:
godkväll.

efter att ha hängt på fotosidan ett tag så kan jag inte hjälpa att undra vad vi ska med alla dessa kort till?
då jag själv går i kamera-köpar-tankar får detta mig att tveka, det finns ju redan så många duktiga fotografer, vad skulle jag kunna tillföra?

varför fotar ni? vad är det ni vill åstadkomma med era bilder? vad har ni för mål med erat skapande?

tack.

Varför jag fotar?
Tja, det är i mina ögon en otroligt rolig och avkopplande hobby att hålla på med. Det är en god ursäkt att komma ut i skog och mark. Det ger en tillgång till bilder som kan hjälpa en att återuppleva roliga minnen
Fotograferandet inbjuder till experimenterande för att se vad man kan åstadkomma i att efterlikna/återskapa/förbättra/förvränga sina upplevelser genom kamerans lins

Det är ingen helt enkel fråga.
Motivationen kommer från olika håll.
När jag började för sisådär åtta år sedan var nyfikenheten och lusten att lära den största motivationen. Bilderna som blev var en biprodukt.
Efterhand som det blev på mer allvar, först fotoskola och sedan tre år är jag frilans på heltid. Fotograferandet har nu blivit alltmer uppdragsstyrt. Och tyvärr har motivationen kopplats till det. Numera plåtar jag nästan ingenting för egen del, inga bilder tas utan att jag fått i uppdrag att ta dem.

Varför jag fotar?? Jag fotar för att det ger mig något..har det som hobby/avkoppling..jag ritade/målade mycket förr men nu har fotandet ersatt det..då jag gillar/trivs att vistas mycket i naturen(fotar dock annat också) ger fotandet mig så mycket mer för då kan jag fånga det jag ser/upplever på bild..jag har bilderna som minne och jag kan visa upp dom för andra..om jag sen drar in nån krona här och där på mitt fotande så ser jag det bara som en bonus.

Senast ändrad:
Varför spelar folk instrument? Det finns ju redan så många som är duktiga på det.
Varför finns det folk som syr eller stickar? Det finns ju redan de som gör sånt både bättre och billigare, i de flesta fall.
Varför kör man rally? Det finns ju redan många som kör mycket fortare.

Det räcker väl med att det är kul?

Dessutom blir ju inte mina bilder sämre för att det finns andra som är bättre.

vad har ni som mål då? att få lite bekräftelse via internet eller har ni större ambitioner? som utställningar och så...

onemin skrev:
vad har ni som mål då? att få lite bekräftelse via internet eller har ni större ambitioner? som utställningar och så...

Jag har själva fotograferandet/skapandet i sig som mål. Får man beröm/uppskattning/bekräftelse från något håll är det en trevlig bonus.

Jag har som mål att ha roligt, helt enkelt.

onemin skrev:

Måste all verksamhet vara målstyrd?
Jag fotograferar för att jag trivs med det.

Mitt mål är att ha kul, det är det enda.

Jag blir dock lätt konfunderad över hur oerhört många bilder många tar på sina fotosessioner, jag tar det lugnt & försöker att coola ned mig & inte slösa iväg bara för att det är gratis & jag kan.

Hemska tanke att komma hem & redigera 5-10GB bilder efter en dagstur! Jag har sparsamt med minne (ja, lite väl lite) & tycker att 100-150 bilder är fullt tillräckligt efter en dagstur, detta är oerhört mycket mer än vad jag kom hem med på analogtiden, allra mest när jag körde mellanformat då jag snarare kom hem med max 30-40, som mest alltså.

Av nån anledning så har bildmängden för mig ganska så lite att göra med hur jag lyckas, när jag körde Hasselblad så var felprocenten oerhört mycket lägre men jag ska faktiskt erkänna att jag i det stora hela lyckas bättre med min DSLR så nog har mängden en liten betydelse för mig. Lärde mig dock under MF-tiden att ta det lugnt & ta tid på mig med de bilder jag kunde göra det med.

//Larsa

haqv skrev:
Måste all verksamhet vara målstyrd?
Jag fotograferar för att jag trivs med det.
I det stora hela så är det ju för oss amatörer viktigast att ha kul, vad som krävs för att vi ska ha det är nog dock individuellt. Vissa vill ha mål, andra inte...

Jag kan ibland komma på mig att jag gömmer mig bakom kameran. Min fru uppskattar mitt foto men säger ibland "måste du fotografera precis hela tiden?". Genom att det i princip alltid varit så så märker jag att jag blir lite lätt rastlös när kameran inte är med & jag ser motiv överallt...

//Larsa

onemin skrev:
godkväll.

tack.

"Det är nödvändigt att fotografera!"
(Kurt Bergengren)

Och alla har vi olika motiv....

http://www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=3191&refid=9030&ptid=

Jag fotar för att:

Det är roligt
Det är en avkopplande hobby
Det är skapande

Mitt mål är att:

Ha roligt
Bli bättre
Njuta av tillfredsställelsen av att lyckas med en riktigt bra bild

Jag har inte så stora behov av att bli bekräftad på internet, det mesta hamnar ändå inte där. De flesta av mina bilder är det ändå "bara" familj och vänner som får se.

På internet kan jag bli inspirerad av andra bättre fotografer. Det i sin tur bidrar till att jag utvecklar mitt eget kunnande.

mareri skrev:
Jag fotar för att:

Det är roligt
Det är en avkopplande hobby
Det är skapande

Mitt mål är att:

Ha roligt
Bli bättre
Njuta av tillfredsställelsen av att lyckas med en riktigt bra bild

Jag har inte så stora behov av att bli bekräftad på internet, det mesta hamnar ändå inte där. De flesta av mina bilder är det ändå "bara" familj och vänner som får se.

På internet kan jag bli inspirerad av andra bättre fotografer. Det i sin tur bidrar till att jag utvecklar mitt eget kunnande.

ALLT som Marianne skriver stämmer också för mig!
Vill bara tillägga att för mig är papperskopian den fädiga bilden!
Bilder i datorn är bara foster som väntar på att bli förlösta på ett bra papper, brukar jag säga! :)

M.v.h: Benny

Bilder att sätta upp på väggen, bilder som man kan identifiera sig med genom dess uttryck, eller att bara beundra konstnärligheten, fundera kring de frågor bilden ställer, eller bara ha som en sentens kring livet - dessa finns det ett överflöd av, säkert tillräckligt bara här på FS vid det här laget.

Men, några ögonblick här i livet är säkert bara dina, ögonblick som du upplever och delar med din familj och vänner. Roliga bilder, vackra bilder som betyder något för dig. De bilderna kan bara du ta.

Och du ska också se att när du tagit många bilder så kanske du genom ditt bildspråk och val av motiv kan se vem du är, om du nu tycker att frågan är viktig och bryr dig om svaret.

Knäpp till - knäpp igen!

Ljuset fyller huvudet.

Jag tog upp foto igen för att ha nåt annat än jobb o familj att tänka på. Man kommer ut, man ser sig mycket mer om, man kollar ljuset och landskapet och ljuset och himlen och ljuset. Att sälja nån bild är kul och utställning kanske hägrar.

Man kan fundera på prylar, men faktiskt också på naturen och fåglarna och just nu livet som kommit tillbaka efter vintern.

Jag har inga mål eller ambitioner alls. Jag fotar bara för att det är ett roligt sätt att fördriva tiden, och att i viss mån uttrycka känslor.

Konst blir i regel dålig så fort den skapas för nån annans skull. Det kan vara i syfte att imponera eller vad som helst. Se (hör) bara på all musik som skapas nu för tiden. Det är ren jävla dynga som bara handlar om att artisten vill tjäna pengar eller ha uppmärksamhet. Inga känslor eller personligheter där inte.

Sen är det som någon skrev en bonus att få uppskattning av andra.

ANNONS