Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför ska det fotas så mkt?

Produkter
(logga in för att koppla)
onemin skrev:
godkväll.

efter att ha hängt på fotosidan ett tag så kan jag inte hjälpa att undra vad vi ska med alla dessa kort till?
då jag själv går i kamera-köpar-tankar får detta mig att tveka, det finns ju redan så många duktiga fotografer, vad skulle jag kunna tillföra?

varför fotar ni? vad är det ni vill åstadkomma med era bilder? vad har ni för mål med erat skapande?

tack.

helt enkelt för att

"en fotograf ser
händelser
humor
vinklar,
osynlig skönhet med udda värde
värme
det vackra i det ovackra

och genom sina bilder, får även andra ta del av det,,,"

eller

att ha privilegiet att få ge en medmänniska den där "WOW-KICKEN" där hon för första gången i sitt 60 åriga liv..........ramar in och hänger upp sig själv på väggen

!!!!!

...därför

onemin skrev:
godkväll.

efter att ha hängt på fotosidan ett tag så kan jag inte hjälpa att undra vad vi ska med alla dessa kort till?
då jag själv går i kamera-köpar-tankar får detta mig att tveka, det finns ju redan så många duktiga fotografer, vad skulle jag kunna tillföra?

varför fotar ni? vad är det ni vill åstadkomma med era bilder? vad har ni för mål med erat skapande?

tack.
Foto är en hobby som man kan bygga rätt så mycket kring och på så sätt också hålla intresset levande. För mig är det en prylfixering kombinerat med kreativ tillfredställelse. Vissa ser enbart till bildresultat vilket räcker för de. För mig behövs ibland lite nya grejer som liksom skjuter fart på intresset, självklart är bildresultatet av betydelse även för mig. Du ställer dig skeptisk till vad du kan tillföra fotografin, när det redan finns så mycket dugliga fotografer. Den kreativa variationen inom fotografin är oändlig och just dina bildideer och tolkningar har sitt eget unikum. Vem kan avgöra om en bok eller film är bra just för dig. Egentligen ingen annan än du själv. När du köper en bil är det just din känsla som till slut avgör vilken bil du skall köpa. Låt inte andras mästerverk vara ett hinder för ditt eget fotointresse. De kan förmodligen aldrig tolka dina bildideer på det sätt som du gör. Man fotar alltid utifrån sin egen nivå, så länge man inte tar det som ett yrke, för då är det ofta andras referenser som avgör, om bilden är bra eller inte. Sanningen är att många glada amatörer värdesätter fotograferandet mycket högre än många som har det som yrke eller uppdrag. Vi amatörer fotar vad vi vill och när vi vill utan vare sig krav på deadlines eller resultat, ifrån andra. I slutändan handlar det kanske inte så mycket om vad du kan tillföra fotografin utan om vad fotografin kan tillföra dig.

Jag fotar för att det är kul, rogivande och utmanande. Resultatet av av underordnad betydelse för mig, även om det är en del av utmaningen att göra det bra..

Sen kan jag inte undanhålla att det är en del prylfixeuring också, det är väldigt kul att arbeta med något finmekaniskt som är äldre än mig och med lite kärlek kan fungera lika bra efter att jag är död.

Om det "fotas så mkt" är väl bara för att så många vill kunna se något i efterhand som de har sett i verkligheten och vill minnas bättre, t ex när de är ute och reser. Just vid resor är det ju inte helt säkert att man kommer tillbaka till platsen med det där vackra motivet. Dessutom hjälper bilder till att bevisa att man har rätt i diverse diskussioner.

onemin skrev:

Mål? Ääää. Nått skit ska man ju leva av.

Ändå har har jag inte råd med en sjysst bil. Kanske dags att byta yrke.

Vad tjänar man på banken?

/gymnasieekonomen

Gadget skrev:
ALLT som Marianne skriver stämmer också för mig!
Vill bara tillägga att för mig är papperskopian den fädiga bilden!
Bilder i datorn är bara foster som väntar på att bli förlösta på ett bra papper, brukar jag säga! :)

M.v.h: Benny
Jag har många foster att förlösa. Förr förlöste jag alla men plånboken sa ifrån så numera visar jag de med ultraljudsteknik på LCD-TV.

Re: Re: varför ska det fotas så mkt?

froderberg skrev:
Mål? Ääää. Nått skit ska man ju leva av.

Ändå har har jag inte råd med en sjysst bil. Kanske dags att byta yrke.

Vad tjänar man på banken?

/gymnasieekonomen

Tjänar på banken...?
Om du menar vad man tjänar på att jobba på banken..?
Inte så mycket..
men beror helt på vad man gör inom banken! :)

En av få fördelar med att jobba på en bank,
är en förmånsränta på tex lån.. :)
Men,
de e mer koll på personal än på kunder för å få lånen...av naturliga orsaker.. :(

Och resultatet blir att man har svårt att sluta på banken...i tid! :(
Litet livegen..

Men som sagt, nå't måste man ju leva av! :)

Och jobba som fotograf, skulle nog välja det före banken..! :)
Pengar Ok, men.....

Det är en mycket relevant fråga som alla fotografer borde ställa till sig själva.

Det finns en tidigare tråd där vi försökte reda ut alla tänkbara drivkrafter för fotograferande. Jämför gärna med vad ni kommit fram till här.

Bjoernowitsch skrev:
Om det "fotas så mkt" är väl bara för att så många vill kunna se något i efterhand som de har sett i verkligheten och vill minnas bättre, t ex när de är ute och reser. Just vid resor är det ju inte helt säkert att man kommer tillbaka till platsen med det där vackra motivet. Dessutom hjälper bilder till att bevisa att man har rätt i diverse diskussioner.

jovisst, det håller jag också med om. men det jag undrade över (vilket jag kanske inte uttryckte tydligt nog) var alla dessa fågelbilder, kattbilder, människor-som-går-på-gata-bilder osv...

onemin skrev:
jovisst, det håller jag också med om. men det jag undrade över (vilket jag kanske inte uttryckte tydligt nog) var alla dessa fågelbilder, kattbilder, människor-som-går-på-gata-bilder osv...

Alla har vi våra intresseområden men ibland undrar man varför bilder blir till egentligen? Av intresse för människors utsatthet, intresse för arkitektur, intresse för bilar, intresse för hundra/katter/hästar, intresse för vackra damer, intresse för insekter, intresse för pengar eller intresse för BILD OCH FOTOGRAFI? Ska det bli bra måste även det sista vara med eller enbart det. Motiven är egentligen ganska ointressanta som jag ser det. Det viktigaste ligger bortom motivet eller som Chr Strömholm uttryckte det: Låt inte motivet skymma bilden!

Varför? Utmaning i att lära sig nå nytt, utveckla mitt bildseende/skapande, få utlopp för kreativiteten och sist men inte minst, glädjen över att ha tagit en bild jag är nöjd med, vi snackar LIVSGLÄDJE :) (skulle sen nån annan bli glad av o se mina bilder, tja, vad mer kan man begära ;)

Mitt mål: Ständigt utveckla mitt fotograferande, "ta färre men bättre bilder" vare sig det är till familjealbumet eller bakom ram på väggen hemma eller borta :)

Kan inte svara på varför andra lägger upp kattbilder, solnedgångar, hundar osv.. men mitt medlemsskap på fotosidan handlar mest om att utvecklas! Positiva ord om mina bilder gör mig glad, ökar mit fotosjälvförtroende och säger mig att jag åtminstone gör nånting rätt, konstruktiv kritik får mig o se mina brister, som jag sen själv har ansvaret för att åtgärda.

mvh Johan

Klick!

Vad jag har som mål?? tycker det räcker med att se att ens bilder blir bättre och bättre..De e liksom det som är kul:D

målet?

En del "flippar" tusentals bilder med sina digitalkameror.Sensorerna plågas och fs bildpooler fylls med "flipp bilder" men även många underbara foton.Det är upp till betraktaren att bedöma vad som kan vara genomtänkt bild eller bara en värdelös flipp

Om man undrar varför man skall fotografera och vad man i så fall skall ha bilderna till så skall man inte köpa en kamera utan syssla med något man känner för i stället. Tror att många drivs av trenden att skaffa en digital systemkamera men har inte det rätta intresset.
Jag ser bilden som det roliga att kunna dukumentera det man är intresserad av. Själva plåtandet är ganska kul det oxå och man har många trevliga upplevelser i samband med just fotograferandet.

Fläsk-Tarzan skrev:
Om man undrar varför man skall fotografera och vad man i så fall skall ha bilderna till så skall man inte köpa en kamera utan syssla med något man känner för i stället. Tror att många drivs av trenden att skaffa en digital systemkamera men har inte det rätta intresset.
Jag ser bilden som det roliga att kunna dukumentera det man är intresserad av. Själva plåtandet är ganska kul det oxå och man har många trevliga upplevelser i samband med just fotograferandet.

håller inte med. det är viktigt att ifrågasätta så att man kanske kan lära sig nya synsätt.
jag tyckte frågan var intressant, därför tog jag upp den. inte för att jag kände att jag var tvungen att följa en trend och skaffa en digital systemkamera och blev villrådig över vad jag skulle ha den till.

ANNONS