T.Ekelund
Avslutat medlemskap
j3n5 skrev:
För att det är så tufft att ha dyra prylar..
WORD!!! ;D
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
j3n5 skrev:
onemin skrev:
godkväll.
efter att ha hängt på fotosidan ett tag så kan jag inte hjälpa att undra vad vi ska med alla dessa kort till?
då jag själv går i kamera-köpar-tankar får detta mig att tveka, det finns ju redan så många duktiga fotografer, vad skulle jag kunna tillföra?
varför fotar ni? vad är det ni vill åstadkomma med era bilder? vad har ni för mål med erat skapande?
tack.
Foto är en hobby som man kan bygga rätt så mycket kring och på så sätt också hålla intresset levande. För mig är det en prylfixering kombinerat med kreativ tillfredställelse. Vissa ser enbart till bildresultat vilket räcker för de. För mig behövs ibland lite nya grejer som liksom skjuter fart på intresset, självklart är bildresultatet av betydelse även för mig. Du ställer dig skeptisk till vad du kan tillföra fotografin, när det redan finns så mycket dugliga fotografer. Den kreativa variationen inom fotografin är oändlig och just dina bildideer och tolkningar har sitt eget unikum. Vem kan avgöra om en bok eller film är bra just för dig. Egentligen ingen annan än du själv. När du köper en bil är det just din känsla som till slut avgör vilken bil du skall köpa. Låt inte andras mästerverk vara ett hinder för ditt eget fotointresse. De kan förmodligen aldrig tolka dina bildideer på det sätt som du gör. Man fotar alltid utifrån sin egen nivå, så länge man inte tar det som ett yrke, för då är det ofta andras referenser som avgör, om bilden är bra eller inte. Sanningen är att många glada amatörer värdesätter fotograferandet mycket högre än många som har det som yrke eller uppdrag. Vi amatörer fotar vad vi vill och när vi vill utan vare sig krav på deadlines eller resultat, ifrån andra. I slutändan handlar det kanske inte så mycket om vad du kan tillföra fotografin utan om vad fotografin kan tillföra dig.onemin skrev:
godkväll.
efter att ha hängt på fotosidan ett tag så kan jag inte hjälpa att undra vad vi ska med alla dessa kort till?
då jag själv går i kamera-köpar-tankar får detta mig att tveka, det finns ju redan så många duktiga fotografer, vad skulle jag kunna tillföra?
varför fotar ni? vad är det ni vill åstadkomma med era bilder? vad har ni för mål med erat skapande?
tack.
onemin skrev:
Jag har många foster att förlösa. Förr förlöste jag alla men plånboken sa ifrån så numera visar jag de med ultraljudsteknik på LCD-TV.Gadget skrev:
ALLT som Marianne skriver stämmer också för mig!
Vill bara tillägga att för mig är papperskopian den fädiga bilden!
Bilder i datorn är bara foster som väntar på att bli förlösta på ett bra papper, brukar jag säga!
M.v.h: Benny
froderberg skrev:
Mål? Ääää. Nått skit ska man ju leva av.
Ändå har har jag inte råd med en sjysst bil. Kanske dags att byta yrke.
Vad tjänar man på banken?
/gymnasieekonomen
j3n5 skrev:
Bjoernowitsch skrev:
Om det "fotas så mkt" är väl bara för att så många vill kunna se något i efterhand som de har sett i verkligheten och vill minnas bättre, t ex när de är ute och reser. Just vid resor är det ju inte helt säkert att man kommer tillbaka till platsen med det där vackra motivet. Dessutom hjälper bilder till att bevisa att man har rätt i diverse diskussioner.
onemin skrev:
jovisst, det håller jag också med om. men det jag undrade över (vilket jag kanske inte uttryckte tydligt nog) var alla dessa fågelbilder, kattbilder, människor-som-går-på-gata-bilder osv...
Fläsk-Tarzan skrev:
Om man undrar varför man skall fotografera och vad man i så fall skall ha bilderna till så skall man inte köpa en kamera utan syssla med något man känner för i stället. Tror att många drivs av trenden att skaffa en digital systemkamera men har inte det rätta intresset.
Jag ser bilden som det roliga att kunna dukumentera det man är intresserad av. Själva plåtandet är ganska kul det oxå och man har många trevliga upplevelser i samband med just fotograferandet.