Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför så många män????

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefin.W.H

Medlem
Någon som kollat statistiken över könsfördelningen på fotosidan. Det är mindre än en tredjedel som är kvinnor!
Varför detta? Någon som kan förklara?
 
Varför gör du tummen ned?

Är det fel på Fotosidan?
Är det fel på män?
Är det fel på kvinnor?

Om någon frågat mig hur stor andelen kvinnor är på Fotosidan hade jag sagt runt 10%.

Problemet är inte att det är 1/3 kvinnor utan att kvinnor ofta är underrepresenterade i forumen.
De lägger ut bilder och de kommenterar bilder men skriver få inlägg (tror jag).
 
en mycket bra fråga

speciellt här på forum

och aå mycket teknik snack
var har ni ert hjärta?
er leklust?

våga leka mera ,,,,på fullt allvar

en mycket bra fråga

speciellt här på forum

och aå mycket teknik snack
var har ni ert hjärta?
er leklust?

våga leka mera ,,,,på fullt allvar







och våga ha SYNPUNKTER

Må inte dåligt av kritik

för att

tänk på ATT

NÄR KRITIKEN ,,,,,,,,,,,VÄL ÄR AVKLÄDD SITT KAXIGA SKAL


ÄR DET BARA,,,,,,,,,,, ETT´ GOTT RÅD
SOM DU FÅ
ALLDELES GRATISQ
 
Senast ändrad:
SVARET ÄR MYCKET ENKELT! Det är flest män som är fotointresserade. Om det varit fler kvinnor som varit lika fotointresserade som männen så hade det sett annorlunda ut. Ja hur skall vi ha det nu då. Skall vi tvångskvotera in kvinnor som inte har något intresse för foto eller?
 
Svårt att veta vad andelen betyder. Både foto och Internet är rätt teknikorienterat, hur många kvinnor respektive män intresserar sig för foto eller Internet, för att inte tala om kombinationen att publicera bilder på Internet?
 
jag menar antalet kvinnor som är medlemar! det är mindre än en tredjedel.
Tummen ner: för att jag tycker att det är synd.

Om man skulle jämföra könsfördelningen i andra konstformer så tror jag inte alls att den är lika markant. Vad tror du?
 
Tröttsamt med detta tjat om könsfördelning.. Varför är det inte fler kvinnor på FS, varför är det inte fler män inom vården osv.. Kan det inte bara vara så att det är fler män som är intresserade av foto och att det är en större andel av dessa som sedemera registrerar sig på FS?? Måste det alltid finnas en underliggande könsfråga i allt??

/Peter, som antagligen kommer bli slaktad för detta inlägg..
 
Foto är enligt min åsikt i grunden en materialsport, och sådant tenderar locka fler män än kvinnor. Med detta menar jag att fler killar börjar fotografera för att fotografering går att definiera väldigt tekniskt, medan tjejer börjar fotografera för motivens skull. Jag hoppas att ni inte tolkar detta som något sexistiskt, men jag tror faktiskt det är så.

De bästa fotografierna jag sett är tagna av fotografer som är totals ointresserade av teknik, och är av båda könen.

Fotosidan är, och kommer nog alltid att vara, väldigt teknikinriktad (åtminstone i forumen), och det gör nog att den drar till sig fler män än kvinnor.
 
NEJ ragnar! Ingen tvångskvotering!!!! Jag menade det hela mer som en fråga. Varför är det som det är? Varför är kvinnorna inte lika intresserade?
Jag menar inte tummen ner för alla män! Jag menar bara: synd att det inte finns fler kvinnliga fotografer.
 
Josefin.W.H skrev:
jag menar antalet kvinnor som är medlemar! det är mindre än en tredjedel.
Tummen ner: för att jag tycker att det är synd.

Om man skulle jämföra könsfördelningen i andra konstformer så tror jag inte alls att den är lika markant. Vad tror du?

Jag tror att fördelningen på fotosidan möjligen inte återspeglar könsfördelningen av de som håller på med foto i det stora hela. Eller så gör den det, det vet jag inget om. Men foto är en väldig bred genre som appellerar väldigt många olika typer av intressenter allt från rena tekniknördar som mest är intresserade av kameror till de som mer är intresserade av abstrakt konceptuell konst och alla däremellan. Att könsfördelningen är just som den är på fotosidan behöver ju heller inte spegla själva intresset foto utan beror möjligen på andra faktorer.

Till tröst kan jag säga att på sysidan där jag också är medlem så är snedfördelningen långt större.

David
 
Det är ett faktum att kvinnor som grupp generellt sett engagerar sig mindre i både den här sortens forum och i föreningar av olika slag. Det finns säkert undantag, men de är förmodligen lätträknade.

Vad det beror på? Tja...kanske är män mer intresserade av att diskutera saker, kanske gör kvinnor annat, kanske får kvinnor sitt sociala behov tillfredställt bland sina vänner, kanske är män mer teknikintresserade än kvinnor, kanske gillar män att organisera sig på olika sätt, kanske är kvinnor för otåliga för att orka hålla på, kanske är det genetiskt, kanske är det socialt, kanske har jag skrivit kanske några gånger för mycket, men bara kanske...

/Joakim
 
Om man vill leta något att haka upp sig på så kan man undra varför du ställer frågan "Varför så många män?". Varför frågar du inte "Varför så få kvinnor?"

Fast det är väl vi mäns fel som vanligt. ;-)
 
Josefin.W.H skrev:
vad menar du med att kvinnor kanske är FÖR OTÅLIGA för att orka hålla på?

Jag menar att kvinnor kanske inte har lika lätt för att sitta timme ut och timme in framför datorn. De flesta killar/män jag känner kan spendera åtskilliga timmar framför datorn varje dag utan problem. Tjejer och kvinnor verkar hellre vilja göra annat.

/Joakim
 
jag förstår inte all denna agretion från männens sida? Är det någon som påstått att det skulle vara männens FEL? Är det någon som påstått att det skulle vara NÅGONS fel?

det är bara en fråga...ta det inte så hårt killar.
 
detta är egentligen en fråga so mdu ska ställa til ldig själv eller möjligtvis til landra kvinnor...

Finns ju inte en chans vi killar ska kunna svara på en sådan vid fråga.. möjligt vis spekulera utifrån våran "erfarenhet" av kvinnor med kamera och hur vi tror att kvinnor tänker.. mkt antaganden...

Näe.. bara o acceptera att det _är_ skillnad mellan män och kvinnor. Det kommer alltid vara skillnad, det är även därför jag gillat tjejer, inte bara för att dom har två fett bölder på överkroppen utan för att vi tänker och agerar olika.

Jag tror inte att kvinnor är mindre intreserade av foto eller fotografering, kanske inte lika intreserade att registrera sig på en internet sida för att visa upp bilder? kanske nöjer sig att bara fotta? kanske ser ner på oss som är här? kanske inteens vet sidan exicterar? kanske inte bryr sig alls? kanske inte vågar?

Många frågetcken och det är det jag menar.. vi har inte en susning.. kan bara spekulerar med våra små manliga hjärnor... ;)

//Kalle som aldrig kan skriva korta inlägg
 
Vi kanske tar massor av fler bilder än ni män gör?;) Under tiden ni tillbringar här..

Jag tror som David skrev att det kanske inte är så stor skillnad bland fotografer som det ser ut att vara om man utgår från fotosidan, men jag tror generellt att män är majoritet vad gäller medlemsskap i communites och datasittande. Att tjejer ofta väljer annat..

Och själv kan jag vara rätt manlig, men eftersom jag eg. är kvinna gör jag flera saker samtidigt iaf;)
 
Josefin.W.H skrev:
Någon som kollat statistiken över könsfördelningen på fotosidan. Det är mindre än en tredjedel som är kvinnor!
Varför detta? Någon som kan förklara?

Nej men är det per automatik ett problem (viket du antyder) ?
 
Josefin.W.H skrev:
jag förstår inte all denna agretion från männens sida? Är det någon som påstått att det skulle vara männens FEL? Är det någon som påstått att det skulle vara NÅGONS fel?

det är bara en fråga...ta det inte så hårt killar.

Jadu Josefin... kan bara säga att det inte är så lätt o vara kille hela tiden... vi blir slagna varje dag överallt av att allt är männens fel, vi förtrycker kvinnorna osv osv... vet itne om tjejer tänker på dig så mkt... men frågan är egentligen är det männen som förtrycker eller är det kvinnan som låter sig förtryckas? För att inte snöa in oss så mkt på detta så vill jag bara säga att ialla fall ajg känner mig ständigt påhoppad och skyldig till alla orättvisorna i värden.. inte så konstigt då att vi ibland tror "vad har vi nu gjort"

//Kalle som inte låter sig nedtryckas av världsliga ting! :)
 
Josefin.W.H skrev:
jag förstår inte all denna agretion från männens sida? Är det någon som påstått att det skulle vara männens FEL? Är det någon som påstått att det skulle vara NÅGONS fel?

det är bara en fråga...ta det inte så hårt killar.

Varför blir du förvånad över frågor om vad du menar när din rubrik är "Varför så många män????" och en tumme ner? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.