Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför max 50 bevakningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

PSD

Aktiv medlem
Jaha, nu slog jag i taket igen. Varför i hela världen finns det ett tak på 50 bevakningar? Bevakningar är ju jättebra! Visst har jag en del gamla som jag skulle kunna ta bort men det är ju lite synd, tycker jag. Och eftersom jag gärna bevakar bilder som jag kommenterat blir det mycket jobbigare att kommentera ofta, nu när jag måste in och se vilka gamla bevakningar jag kan ta bort hela tiden.

Bevakningar drar mycket kräm ur systemet - varje är en rätt komplex sökfråga som exekveras. Så vi försöker hitta en avvägning mellan bra prestanda och bra användbarhet för alla. Naturligtvis kan man öka det där en del - men obegränsat kan det inte vara.

En variant jag funderat på är att bevakningar skall "dunsta" efter ett tag, kanske med en anmodan per mail att förnya den innan den gör så - jag märker det själv, jag har markerat en hel del bilder mm som jag inte alls är intresserad av längre och det vore enklare om de bara försvann än att jag skall manuellt komma ihåg att ta bort dem.

clindh skrev:
En variant jag funderat på är att bevakningar skall "dunsta" efter ett tag, kanske med en anmodan per mail att förnya den innan den gör så.

Bara det går att förnya bevakningen så låter det jättebra. Det vore synd om man verkligen vill veta om något nytt framkommer på en bevakning och den hade försvunnit när det händer.

Jag antar att det gäller icke-forumbevakningar? För nog måste jag väl ha fler än 50 bevakningar på forumet?

clindh skrev:
En variant jag funderat på är att bevakningar skall "dunsta" efter ett tag, kanske med en anmodan per mail att förnya den innan den gör så - jag märker det själv, jag har markerat en hel del bilder mm som jag inte alls är intresserad av längre och det vore enklare om de bara försvann än att jag skall manuellt komma ihåg att ta bort dem.

Det kan nog vara en bra idé.

Är det så att det bara är när själva bevakningskontrollen görs det det drar systemresurser? I så fall skulle jag kunna tänka mig att göra bevakningarna mycker mer sällan, kanske en gång i veckan istället för ett par gånger per dygn på de äldre bevakningarna. Eller så skulle man kunna få fler bevakningar om man inte gör själva kontrollen så ofta. Säg kanske 1000 till 2000 bevakningskontroller i veckan. Eller ännu fler per månad, eller nåt.. Vad tror du om det? Förstår du idén? Det kanske blir för krångligt..

En tanke som slog mig.

Kan man inte koppla bevakningarna till de objekt som bevakas istället?

Jag menar alltså på så vis att när man lägger in en bevakning på t.ex. en fotografs nya bilder så läggs man till en lista med personer som vill ha bevakningsmeddelanden på detta.
Sedan körs den listan när den händelse som bevakas sker (= fotografen laddar upp en bild.

Skulle inte det vara smidigare? Jag har svårt att komma på några logiska hakar med ett sånt system (är det inte så forumet funkar förresten?) men då var det iofs. ett tag sen jag pulade med något mer avancerat än ren HTML...

Möjligen kan det bli lite drygt att få 7 bevakningsmeddelanden med "Terje - nya bilder" och en enda länk per mail när han laddar upp flera bilder på en gång.
Det borde väl gå att buffra utskicken till varje timme eller så? Eller blir man fast i att måsta köra en fråga på vilkas bevakningsbuffertar som har genererat resultat...?

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto