Annons

Varför konstruktiv kritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte lägga ner den fotosidianska varianten av "konstruktiv kritik" men låta kommentarerna vara kvar. Omdömen tjänar ju bra som feedback om inte annat & comments kan ju ibland tjäna som lite hjälp på vägen (i dess bästa stunder då vill säga).

Kul o nyttigt med en beteendevetare på sidan. Kanske svårt att koppla av yrkesrollen om man är mycket inne på en del forum bara (C;?

Jag har aldrig fattat den konstruktiva kritikens lovsång från admin och vissa härinne. Tycker mest dom där dekreten liknar stela gengångare från staterna i 1900-talets östra och centrala Europa?

Näe, fotosidan kom in i matchen och släpp dom där käpphästarna NU! Kolla in DHS tex. Där får publicum minsann inte se mycket av den konstruktiva kritik som det propageras för lite överallt på sidan? Varför är det så tro?

Kanske är verken därinne så bra, så oantastliga vad vet jag? Ett gyllene tillfälle att briljera i konstruktiv kritik är det ju onekligen iaf,eller hur?

Jamen -invänder nån; -"Där ska man ju bara se på bra bilder!" Javisst och precis så bör det vara på hela sidan. "En blind leder en blind" var det nån klok fotograf här som skrev. Kan fenomenet KK beskrivas bättre? Fridens JANNE

Tillägas kan att jag själv verkligen har försökt att kritisera enligt fs rekommendationer.

Javisst man KAN ju göra så men det känns inte rätt, det tar emot liksom. Näe det är nåt som inte stämmer här. Har läst att flera känner sammalunda - Mao det kan inte vara en "defekt" som bara jag är behäftad med?

Allvarligt ... Vem är lilla jag att gå in och kladda i nån annans verk? Små tips -med betoning på SMÅ- kan (möjligen) vara på sin plats? Om det gäller nybörjare då vill säga, annars no-no. Rådfrågar fotografen uttryckligen besökarna hamnar saken i ett annat läge såklart. JANNE

cw-op skrev:
Tillägas kan att jag själv verkligen har försökt att kritisera enligt fs rekommendationer.

Javisst man KAN ju göra så men det känns inte rätt, det tar emot liksom. Näe det är nåt som inte stämmer här. Har läst att flera känner sammalunda - Mao det kan inte vara en "defekt" som bara jag är behäftad med?

Allvarligt ... Vem är lilla jag att gå in och kladda i nån annans verk? Små tips -med betoning på SMÅ- kan (möjligen) vara på sin plats? Om det gäller nybörjare då vill säga, annars no-no. Rådfrågar fotografen uttryckligen besökarna hamnar saken i ett annat läge såklart. JANNE

Då är ju det hela mycket enkelt - ge och få bildkritik verkar inte vara något för dig.

För att den här diskussionen skall leva vidare bör du nu byta ståndpunkt och hävda att du inte kan leva utan bildkritik :)

/Johan

hansen2 skrev:
Då är ju det hela mycket enkelt - ge och få bildkritik verkar inte vara något för dig.

För att den här diskussionen skall leva vidare bör du nu byta ståndpunkt och hävda att du inte kan leva utan bildkritik :)

/Johan

Vill du bli av med mig, Johan(C;? (hansen1)

lottawe skrev:
Poängen ligger nog inte i vad fotografen tänkt utan snarare i att känna och delge sin subjektiva åsikt om vad man upplever som betraktare. Och den personliga upplevelsen kan aldrig vara fel, däremot är den heller aldrig generell.
Exactly my point. Vill någon ha kritik på sin bild, och det förutsätter jag om den ladadts upp till en kritikpool, så kan man inte enligt min mening begära mer än att jag ska reagera på bilden och delge mina reaktioner. Vad det sedan i förläng- ningen ska resultera i för alternativa bilder, är bildskaparens ansvar, inte mitt.

Den personliga upplevelsen kan heller inte alltid vara konstruktiv, ty det förut- sätter en dialog och hur gärna jag än vill betrakta www som ett diskussionsrum, så har det i sin konstruktion inbyggt en monolog-liknande struktur. Dialogen kan enligt min mening bara uppstå i ett ömsesidigt möte - fotoklubbens månadsmöte är ett sådant. Håll den "konstruktiva krítiken" där.

Senast ändrad:
tannler skrev:
Exactly my point. Vill någon ha kritik på sin bild, och det förutsätter jag om den ladadts upp till en kritikpool, så kan man inte enligt min mening begära mer än att jag ska reagera på bilden och delge mina reaktioner. Vad det sedan i förlängningen ska resultera i för alternativa bilder, är bildskaparens ansvar, inte mitt.

Den personliga upplevelsen kan heller inte alltid vara konstruktiv, ty det förutsätter en dialog och hur gärna jag än vill betrakta www som ett diskussionsrum, så har det i sin konstruktion inbyggt en monolog-liknande struktur. Dialogen kan enligt min mening bara uppstå i ett ömsesidigt möte - fotoklubbens månadsmöte är ett sådant.

Så här står det i den artikel om bildkritik som fotosidan hänvisar till när det gäller bildkritik:

"Oavsett din motivation till att ge bildkritik och avsett uttryck, så bör syftet med kritiken alltid vara konstruktivt. För att bildkommentaren ska kunna betraktas som konstruktiv gäller det att försöka hitta en balans mellan det som är positivt och det som jag skulle vilja se förändrat/förbättrat. Kommentaren får också gärna innehålla förslag om hur den förändringen/förbättringen kan göras, men det är egentligen inte ett krav."

"All form av återkoppling, varav bildkommenterande är en, bygger på den enskilda personens upplevelser och åsikter. Det handlar om vad du ser, vad du känner och upplever, det är din reaktion och dina åsikter du framför. Och när det gäller dig så är du faktiskt redan från början expert.

Alla kommentarer behöver inte handla om hur man ska ljussätta annorlunda . En kommentar som berättar om vad du ser och vad du upplever i bilder är en fullgod kommentar, som erbjuder fotografen massor med möjligheter till lärande om hon/han tar vara på den."

Vad i det skiljer sig från det du menar?

/Maria

janne hansen skrev:
...
Kul o nyttigt med en beteendevetare på sidan. Kanske svårt att koppla av yrkesrollen om man är mycket inne på en del forum bara
...
Jag har ju vanan inne att kopmmunicera med psykosocialt handikappade, psykist störda och fångar dömda till rättspsykiatrisk vård.

För det var väl det Du menade med "kul o nyttigt" - eller försöker Du bara snika Dig till gratis terapi? :D

emtre skrev:
Så här står det i den artikel om bildkritik som fotosidan hänvisar till när det gäller bildkritik:

"..."

Vad i det skiljer sig från det du menar?

/Maria
Jag kan läsa innantill. Jag har läst den instruktionen. Jag fattar dock fortfarande inte vad "man" man vill ha ut av kritiken - förutom att den ska vara just konstruktiv.

Min definition av konstruktiv kritik; "Kritik som inte bara pekar på svaga punkter i det kritiserade utan även inbegriper förslag på förbättringar." Denna definition sammanfaller med "allmänr vedertagen" definition i svenskt språkbruk så vitt jag kan förstå.

Helt i linje med denna definition kan min kritik bestå av enbart uppmaningen; TA BORT!", därför att ett avlägsnande av det förfulande i sig, utgör en icke föraktlig förbättring av omvärlden. Jag har därmed avgivit en konstruktiv kritik i enlighet med ovan sagda definition, men med största sannolikthet kommer kritiken att reta bildskaparen till vansinne och inte efterkommas.

Är det mitt ansvar att förslaget till förbättring förkastats? Har min kritik varit icke-konstruktiv? Svaret på dessa båda frågor är sannolikt; "Nej", och därmed inträder nästa frågeställning; Varför frågade Du då? Vill Du veta vad jag tycker, så kommer Du att få veta vad jag tycker, men skjut inte budbäraren, bara för att Du inte gillar svaret.

Jag har i en annan tråd raljerat; "Jag vill gärna höra vad Du tycker, om Du tycker vad jag vill höra!". Den sortens, till intet förpliktande, kritik är i min mening rätt meningslös och ett slöseri med tid.

Reklam!!!!

Saxad från min profil:
..."Kritisera, kommentera, reagera på mina bilder presis som du vill; som DU ser dom. Det är enkla motiv; men dom innehåller en stämning som JAG upplevde när bilden skapades. Jag önskar bara att förmedla denna stämningen till dig. Det är svårt; men det är bara du som kann hjälpa mig med det, tala om för mig om jag har lyckas. På förhand, tack! "....

Skall det vara svårare enn så?

Undrar Erik

Du är bara så rätt ute. Fasen att jag missat det i Din profil Erik. Tack.

Jag visar bilder för andra människor, inte för att bli beundrad som individ, utan för att störa, röra och beröra = den klassiska konstnärsdriften. Jag tycker att det är kul med kvitto på att jag lyckas i mitt uppsåt. Blir folk förbannade på mina tilltag, så har jag lyckats, likaså om de tystnar, börjar gråta, skrattar högt, eller rent av ber om en kopia.

tannler skrev:
Jag kan läsa innantill. Jag har läst den instruktionen. Jag fattar dock fortfarande inte vad "man" man vill ha ut av kritiken - förutom att den ska vara just konstruktiv.

Min definition av konstruktiv kritik; "Kritik som inte bara pekar på svaga punkter i det kritiserade utan även inbegriper förslag på förbättringar." Denna definition sammanfaller med "allmänr vedertagen" definition i svenskt språkbruk så vitt jag kan förstå.

...

Är det mitt ansvar att förslaget till förbättring förkastats? Har min kritik varit icke-konstruktiv? Svaret på dessa båda frågor är sannolikt; "Nej", och därmed inträder nästa frågeställning; Varför frågade Du då? Vill Du veta vad jag tycker, så kommer Du att få veta vad jag tycker, men skjut inte budbäraren, bara för att Du inte gillar svaret.

...

Så vad du vänder dig mot är egentligen inte det fotosidan kallar konstruktiv kritik (som förövrigt stämmer överens med den definitiv du anger ovan), utan att man/jag kombinerar det med ett förslag att den som ger kritiken ska fundera över hur den uttrycks exempelvis genom att använda sk jag-budskap?

/Maria

tannler skrev:

För det var väl det Du menade med "kul o nyttigt" - eller försöker Du bara snika Dig till gratis terapi? :D [/B]

(C;= Kan man lolla å rulla runt på golvet så gör jag det här å nu!!

Det SKULLE man kanske kunna tro men jag hade lyckan att träffa "the one and only" ten years ago. Sen var den dan räddad och alla dagar efter den.

Det är fantastiskt egentligen vad mänsklig värme och själarnas gemenskap kan göra gott för en människa. Duktiga kompetenta shrinks i all ära men jämfört med moder natur så står ni er slätt du! (C;=

Annars så blir det mest "strutssyndromet" plus en å annan "Brytihop-bitihop & streta vidare- variant" förstås. Inga bra metoder att bearbeta trauman med - men åhh så macho!

Lelle, OM du olyckligtvis märker nåt oortodoxt med mitt sätt att skriva eller uttrycka mig -här på fs- så lova att du inte säger nåt, ok (C;? JANNE

Senast ändrad:
Självklart - jesuit som jag är

1 Nemo me impune lacessit
2 Ingen kallar mig Lelle - ingen
3 Du är fördomsfull
4 ... funderar - återkommer med konstruktiv kritik

ANNONS