Annons

Varför inte iMac för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaan v

Aktiv medlem
. Går i tankarna på uppgradering av dator. Det går ju inte komma ifrån att iMac är läckert designad. Men vad talar emot den som verktyg för fotoändamål? Verkar svår /omöjlig att uppgradera på egen hand pga sin konstruktion. Är skärmen ett aber vad gäller färginställning? Andra uppenbara nackdelar?

Är också intresserad av svar då jag ligger i köptankar på den nya iMacen som släpptes i tisdags. Hu rär egentligen skärmkvalitén?

Jo men då försvinner poängen med just iMac?
Nja, det är faktiskt väldigt trevligt att ha två skärmar att jobba på. Och för väldigt många duger skärmen på Imac. Skulle man så småningom få högre krav är det, som sagt, bara att skaffa en ännu bättre skärm.

. Går i tankarna på uppgradering av dator. Det går ju inte komma ifrån att iMac är läckert designad. Men vad talar emot den som verktyg för fotoändamål? Verkar svår /omöjlig att uppgradera på egen hand pga sin konstruktion. Är skärmen ett aber vad gäller färginställning? Andra uppenbara nackdelar?

Man kan se det här ur olika synvinklar. Personligen skulle jag aldrig välja en enhetsdator (=en dator där allt är ihopbyggt) där det är svårt att lägga till saker så som man själv vill. Men, jag skulle nog också säga att man inte skall överdriva nackdelarna heller.

Det beror på hur stora behov du kommer att ha av att utöka och/eller förändra datorn.

Handlar det bara om att bygga ut lagringsutrymmet så är det inga problem - du kan lägga till bra många externa diskar via Firewire och USB med helt ok prestanda. Du kan beställa en Imac med en andra disk i form av en SSD-disk (oklart om man kan få dem att lägga systemet där, men det går ju att lösa själv). Arbetsminne går att beställa upp till både 8 och 16 GB och det är sällan någon behöver så mycket mer. Grafikkorten är bra.

Visst är skärmen i en Imac är ju begränsad så till vida att den faktiskt inte går att kalibrera - men det är en i grunden rätt bra skärm och du har du inte väldigt höga krav kommer du långt med att profilera skärmen någon gång om året. Skulle du bli riktig färgfanatiker så behöver du oavsett dator köpa till en dyr separat skärm - och Imac har Displayport så du kan koppla in en sådan skärm.

Jag själv har en egenbyggd PC med fyrkärnig processor, 16 GB minne, en SSD-disk för operativsystem och program, en andra SSD-disk för Lightrooms databas och previews, en stor arbets- och datadisk beståande av tre Velociraptor-diskar i raid. Så extrem kan man inte få en Imac, men frågan är om det är det du behöver?

Som poeten uttryckt det:

"An' she says, "Your debutante just knows what you need
But I know what you want.""

Med moderna datorer har nog de flesta avlägsnat sig en bra bit ovanför vad de 'behöver' - men man vill ju alltid ha lite mer.

Är också intresserad av svar då jag ligger i köptankar på den nya iMacen som släpptes i tisdags. Hu rär egentligen skärmkvalitén?

Jag har en iMac 27" och är helnöjd med allting. Köpte den precis när dom kom ut. Har aldrig haft en maskin jag varit så nöjd med.
Jag använder min egentligen till två saker. Surfa & Bildbehandling.

En del upplevde skärmen som ojämn i färgtemperatur men det är inget jag upplevt. Kanske var det en del ex som innehöll det och negativa saker som precis med allting annat framställs kanske mer frekvent än fördelarna, tyvärr.
Jag är åtminstone helnöjd.

Kalibrering/profilering:
Jag läste runt och pratade med min lokala Mac handlare om detta och kom fram till att dom flesta haft problem med detta. Jag har testat några stycken olika kalibreringsverktyg utan någon vidare succé.
Dock har jag för något halvår sedan tillbaka skaffat en Spyder 3 Pro och det funkade klockrent. Skärmen stämmer mycket bra överens med vad som kommer på pappret. Skärmen har även utomordentligt bra betraktningsvinkel.

Att skärmen är blank upplever inte jag som speciellt störande faktiskt. Jag har datorn bra placerat i ett litet "kontor" med färgtempererade lysrör och lider inget av det direkt. Fast det hade kanske ändå varit att föredra en matt.

Visst kan det vara omständigt att byta hårdvara iofs, men jag köpte den största varianten för att säkerställa att jag inte skulle lida av det problemet på några år. Dessutom går det alldeles utmärkt att plocka i mera minne själv. Det är nog till och med enklare än alla andra dator. Två små skruvar i botten av skärmen och ta loss en liten lucka så sitter dom där.

Min personliga åsikt:

Tveka inte en sekund.

Det som talar emot en iMac är prislappen. Inte mycket dator för pengarna. Men man får en smidig burk som tar relativt lite plats i alla fall.

Dessutom går det alldeles utmärkt att plocka i mera minne själv. Det är nog till och med enklare än alla andra dator. Två små skruvar i botten av skärmen och ta loss en liten lucka så sitter dom där.
Precis som på vilken annan dator som helst.

Nja, det är faktiskt väldigt trevligt att ha två skärmar att jobba på. Och för väldigt många duger skärmen på Imac. Skulle man så småningom få högre krav är det, som sagt, bara att skaffa en ännu bättre skärm.

Det går tyvärr inte att koppla en skärm till en iMac

Jag skulle köpa en 13"Macbook Pro och en bra extern 24" eller 27" skärm istället för iMac

Tolka mig rätt, har 2 st iMac så det är inget fel med dessa burkar, men nästa inköp blir en laptop 13-15"

Ja om man ändå ska ha en extern skärm verkar det mest rationella vara en liten men kraftfull laptop och skaplig skärm. Blir ju inte fler sladdar att böka med.
Tack för input

Det går tyvärr inte att koppla en skärm till en iMac

Jag skulle köpa en 13"Macbook Pro och en bra extern 24" eller 27" skärm istället för iMac

Tolka mig rätt, har 2 st iMac så det är inget fel med dessa burkar, men nästa inköp blir en laptop 13-15"

Åh, då måste jag få fråga en sak. Hade själv tänkt skriva en tråd men här kommer ju diskusitionen redan. Har också tänkt att just göra så. Verkar ju smidigt tycker jag. Men jag var inne på en bärbar 15" så länge för att sen köpa en riktigt bra skärm. Då var det någon som sa att man måste kolla så det går att koppla in en extern skärm för att det inte går på alla bärbara Mac. Stämmer det? Sen undrar jag om det är dumt att köpa en dator från USA, det verkar ju vara betydligt bättre priser om man köper en därifrån. Men vad är nackdelarna?

En uppenbar nackdel är väl att du inte får svenskt tangenbord...fast det kanske går att välja ändå. Annars är det ju trevligt om man är/känner nån som är student. 10% rabatt på applestore.

Jag är student:) (trots min ålder:))
Ja, det är ju sant med att man inte får svenskt tangentbord nä....
får nog köra på studentrabatten, tror faktiskt att jag får den. Den ska iallafall gälla på PS (som jag också ska köpa när jag äntligen köper min nya Mac-dator:)

Japp, det gör det. Till min 27" iMac har jag en 23" Apple Cinema skärm.

I stand corrected,

Har saknat den möjligheten

På mina 20" finns inte den optionen

Kanske ska shoppa en ny 21,5", ...............näe jag står kvar med min 13" och stora cinema displayen

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto