. Går i tankarna på uppgradering av dator. Det går ju inte komma ifrån att iMac är läckert designad. Men vad talar emot den som verktyg för fotoändamål? Verkar svår /omöjlig att uppgradera på egen hand pga sin konstruktion. Är skärmen ett aber vad gäller färginställning? Andra uppenbara nackdelar?
Man kan se det här ur olika synvinklar. Personligen skulle jag aldrig välja en enhetsdator (=en dator där allt är ihopbyggt) där det är svårt att lägga till saker så som man själv vill. Men, jag skulle nog också säga att man inte skall överdriva nackdelarna heller.
Det beror på hur stora behov du kommer att ha av att utöka och/eller förändra datorn.
Handlar det bara om att bygga ut lagringsutrymmet så är det inga problem - du kan lägga till bra många externa diskar via Firewire och USB med helt ok prestanda. Du kan beställa en Imac med en andra disk i form av en SSD-disk (oklart om man kan få dem att lägga systemet där, men det går ju att lösa själv). Arbetsminne går att beställa upp till både 8 och 16 GB och det är sällan någon behöver så mycket mer. Grafikkorten är bra.
Visst är skärmen i en Imac är ju begränsad så till vida att den faktiskt inte går att kalibrera - men det är en i grunden rätt bra skärm och du har du inte väldigt höga krav kommer du långt med att profilera skärmen någon gång om året. Skulle du bli riktig färgfanatiker så behöver du oavsett dator köpa till en dyr separat skärm - och Imac har Displayport så du kan koppla in en sådan skärm.
Jag själv har en egenbyggd PC med fyrkärnig processor, 16 GB minne, en SSD-disk för operativsystem och program, en andra SSD-disk för Lightrooms databas och previews, en stor arbets- och datadisk beståande av tre Velociraptor-diskar i raid. Så extrem kan man inte få en Imac, men frågan är om det är det du behöver?