David, jag "leker" ingenting. Du har fotat i 26 år. Jag i drygt en månad. Då tycker jag nog att jag ödmjukt med glimten i ögat kan få ge dig rätt. Känner du att att du missleder folk med exif samt att exif inte säger något om dina bilder då vill jag fullt ut respektera det.
Janne: "Många drar i exponering och vitbalans i RAW-konvertering, det syns inte. ISO och fokuseringsavstånd syns inte. Man vet heller inte avstånd från motiv till bakgrund. Men vet inte hur ljuset såg ut på platsen och man vet ingenting om dubbelexponeringar eller användning av filter. Man vet inte hur eventuella blixtar varit riktade och deras effekt. m.m. m.m"
Bra att du gör detta klart, det fick mig att tänka till och förstå att exif långt ifrån säger allt, även om jag till viss del förstod det även förut.
Eva, dina två bildexempel var otroligt upplysande och lärorika att ta del av, tusen tack! Jag förstår nu än mer begränsningen av enbart exif. Jag reagerar dock lite på en mening från dig, du skriver: "Sen vill jag också säga att jag tar inte bort EXIF för att göra det surt för andra utan för att göra andra en tjänst."
Göra mig en "tjänst"? Men om nu t.ex. jag faktiskt blir lite "sur" och inte kan ta till mig den där "tjänsten" du säger dig ge till mig? Kunde vi inte istället mötas någonstans på halva vägen, i ömsesidig respekt? Den tanke om kompromiss jag skrivit om handlar just om det, att båda parter ska kunna känna sig något sånär nöjda.
Jonny: "att titta på EXIF från EN bild och tro att det är en absolut sanning fungerar inte .... MEN om man ser 100 bra bilder som har liknande inställningar i liknande situationer så får man som nybörjare en hint om ungefär hur andra, som kan fota, ställer in kameran för att få ett bra resultat."
Ja, du har rätt, några "sanningar" från exif är meningslöst att försöka finna. Exif kan bara ge just en "hint", en aning, en idé.
Min slutsats så här långt, tack vare erfarna medlemmar, är att exif har en starkt begränsande förmåga att ge information om hur jag ska fotografera. Att testa själv och experimentera och lära känna sin kamerautrustning och sitt redigeringsprogram är det överlägset bästa sättet.
I sak tror jag fortfarande det finns ett visst värde i att delge exif. Sådan information är inte helt oväsentligt. Men sådan information ska tas med en nypa salt.
.........................
Till sist, vad lärde jag mig av exempelbilden jag gav?
Jag lärde mig att "auto" i VB kan användas i mörker med gott resultat. Jag lärde mig att 1 sek räcker (jag trodde det behövdes betydligt mer tid). Jag lärde mig att bländarvärdet kan vara på hela 10 (det trodde jag inte var vanligt i mörker). Och sen trodde jag inte heller att ISO 100 vanligtvis användes i sådant mörker (jag hade väntat mig ISO 400-800). Naturligtvis förstod jag att det inte för mig nu bara är att kliva ut och kopiera desa värden och så sitter bilden där. Men informationen gav mig ändå en hint. Och jag är också medveten om att ev. fotande i raw samt redigeringsarbete komplicerar det hela.
Summa: Jag fick ledtrådar, men inga sanningar.