J.J. skrev:
Håller helt med i sak, problemet är väll att när man precis börjat fota så är kamerainställningen inte "bara" teknikalitet utan en tröskel som måste passeras. Det är där EXIF kommer in, inte på en enskild bild utan på summan av många bilder för att få en idé om hur det funkar. Sedan är det som vanligt viktigt att man själv går ut och ser själv hur det funkar.
Det är lätt att fästa för stor vikt vid EXIF-informationen i en lyckad bild som man ser på nätet, men jag har ett bättre tips på en bra övning:
Leta fram ett enkelt och tydligt motiv. Det kan vara vad som helst. En kopp, en sten, en cykel osv. Fota bilden från olika avstånd, med olika brännvidd, ISO, bländare, ljusförhållanden (utomhus t.ex. i gryning, mitt på dan, eftermiddag, skymning, blå timmen) etc.
Medans du fortfarande har bilderna någorlunda färskt i minnet, titta igenom bilderna. Jämför. Vilka blev bättre, vilka blev sämre? Använd sedan EXIF för att minnas bättre hur du gjort och fundera över varför vissa blev bättre än andra. Då har du dels andra varianter att jämföra med och du kan se exakt hur ändringarna av inställningar har påverkat bilden i en kontrollerad miljö och du har koll på övriga faktorer.
Under de första 2-3 månaderna jag fotade - oavsett vad jag fotade - tog jag alltid minst 4-5 alternativa exponeringar (när det var möjligt) med olika inställningar som jag sedan jämförde. Det ger mycket mer än att se EXIF på en isolerad bild på Internet där man inte känner till förhållandena i övrigt eller kan jämföra med hur bilden hade blivit med samma förhållanden men andra inställningar.
Följ ovanstående övningar och jag lovar att det om några månader sitter i ryggraden ungefär vilka inställningar du ska använda för att få bilden som du vill under de förhållanden som råder för de flesta förhållanden. Du lär dig samtidigt kamerans och objektivens begränsningar.