Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte elektronisk slutare på DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Varför har man fortfarande mekaniska slutare på DSLR? Tycker inte det borde vara nån fördel med det, att styra sensorn med logik borde ju vara mycket mera exakt, billigare och mera hållbart.
Funkar ju bevisligen bra på kompaktmodeller.

Senast ändrad:
D70 är en hybrid. Den kombinerar mekanisk och elektrisk slutare. Därav den korta blixtsynktiden.

PS! tog bort ett tidigare inlägg för att jag missuppfattade frågan ;)

Sensorer i kompakter är av annan typ än de i DSLR:er. I kompakterna läser du strömmande information från sensorn. Jag kan tänka mig att sensortyperna har olika egenskaper och att det är en orsak.

Spegel har jag full förståelse och förtroende för, finns ju ännu idag ingen LCD som är lika snabb och tydligen som en sökare, speciellt för att avgöra var fokus ligger.

jeskata skrev:
Varför har man fortfarande mekaniska slutare på DSLR? Tycker inte det borde vara nån fördel med det, att styra sensorn med logik borde ju vara mycket mera exakt, billigare och mera hållbart. Funkar ju tydligen bra på kompaktmodeller.
Nu är jag ingen sensorexpert men det här är vad jag kunnat förstå av källor på nätet. Det finns olika typer av sensorer som använder olika teknik. Vissa av dagens sensorer går inte att kombinera med en elektronisk slutare, tydligen ska CMOS-sensorerna som finns nu vara sådana. Sedan finns det sensorer som måste avläsas i totalt mörker.

Så vitt jag förstått så har tar en elektronisk slutare plats på sensorns yta då man måste ha rum för kanaler att skifta undan de ansamlade laddningarna och sålunda offrar man lite yta från de ljusinsamlande delarna, en kompromiss.

Med andra ord är det begränsningar i tekniken som sätter käppar i hjulen. Men teknikutvecklingen går framåt och det skulle inte förvåna mig om det kommer framtida systemkameror med enbart elektroniska slutare. Rörliga delar har sina nackdelar.

har också hört att med en elektronisk slutarfunktion ligger spänning på sensorn konstant vilket genererar värme och därmed brus..låter kanske inte helt osannolikt ?

jeskata skrev:
Spegel har jag full förståelse och förtroende för, finns ju ännu idag ingen LCD som är lika snabb och tydligen som en sökare, speciellt för att avgöra var fokus ligger.
Snabb stämmer, men tydlig kan väl diskuteras, särskilt om det är lite mörkare så är ju en lcd att föredra med all bildförbättring som går att göra. Även fokus kan man detektera bra om man förstorar det område som man vill fokusera på eller lägger visar på skärmen vars fokusen är.
Att dagens DSLR kameror har så låg blixtsynkningstid är pinsamt dåligt, man har fastnat i en föråldrad teknologi som man inte vill byta.

bEPH skrev:
Att dagens DSLR kameror har så låg blixtsynkningstid är pinsamt dåligt, man har fastnat i en föråldrad teknologi som man inte vill byta.
För 99% av alla fotografer är detta med en blixtsynktid snabbare än 1/250s en ganska oväsentlig fråga. Ett tillfälle då det skulle kunna vara önskvärt är vid upplättningsblixt när man vill ha väldigt kort skärpedjup, har mycket kraftig belysning/kraftigt solljus och inte kan ställa ned ISO-talet på kameran tillräckligt mycket. Många (inklusive jag) väljer att använda reflektorer istället.

Dessutom är det vanskligt att ha för korta synktider då blixturladdningarna kan vara ganska långa även på moderna blixtar. En SB-800 kan urladdningen vara ungefär 1/1050s som längst enligt manualen. Det innebär att om jag väljer att plåta med kortare slutartid kommer jag inte att få med hela blixtpulsen och därmed opålitlig exponering. Visst kanske kommande generationer blixtar och kameror kommer kunna kommunicera med varandra om hur långa slutartider/blixtpulser de har och kan stämma av så det inte blir fel, men i dagsläget finns inget sådant system så vitt jag vet.

Själv tillhör jag de 99% som ännu aldrig haft behov av snabbare slutartider än vad min D70 officiellt erbjuder (1/500s) eller än ens vad min F80 har (1/125s) i verkliga fotosituationer. Däremot har jag "konstruerat" tillfällen för att testa om jag kunnat få snabbare synktider med min D70.

Själv skulle jag inte säga att en synktid på 1/250s är pinsamt dålig, lika lite som jag skulle säga att en personbil med maxhastighet på 240km/h är pinsamt långsam. YMMV. :)

jeskata skrev:
Varför har man fortfarande mekaniska slutare på DSLR? Tycker inte det borde vara nån fördel med det, att styra sensorn med logik borde ju vara mycket mera exakt, billigare och mera hållbart.
Funkar ju bevisligen bra på kompaktmodeller.

inte för att vara så.

men jag köper saker för känslan också.

och man ska höra en spegel på en systemkamera. kvittar digl eller vanlig.

känslan ska finnas där. så är det bara.

Fredrik Calabrese skrev:
jag forstar inte alls varfor man har en slutare i en digitalkamera. gar det inte bara att ha en brytare pa senorn?
Det är nog inte bara så enkelt att man kan sätta en knapp på sensorn för att säga åt den när den får samla in ljus och när den inte får det (skulle det vara det skulle de nog vara standard). Så länge sensorn är "på" samlar den in ljus. Slår du av strömmen till den kommer "bilden" försvinna.

Antingen använder du något som blockerar sensorn när du vill börja läsa av informationen från den (dvs en mekanisk slutare) eller så har du en sådan sensor som tillåter att man snabbt skyfflar över alla laddningar från de ljusansamlande delarna till "ljusskyddade" regioner på sensorn, kanaler som används för att flytta på informationen/laddningarna från sensorn (mao elektronisk slutare). Det är dock inte alla sensortyper som har möjlighet till det senare. Men även då det finns möjlighet till elektronisk slutare så är mekaniska slutare ändå praktiska. De ska tydligen dra betydligt mindre ström till exempel förutom att den skyddar sensorn.

Ursäkta den lite lekmannamässiga förklaringen, men jag är långt ifrån en auktoritet på området utan försöker bara återge vad jag själv läst. Denna artikel (PDF) tyckte jag var intressant och läsvärd. Hoppas någon blev klokare av detta.

ANNONS