Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte bild på LCD?

Produkter
(logga in för att koppla)

kalf

Medlem
Hej jag vet att det inte är något fel på min kamera, men varför finns inte den funktionen att man kan se bilden när man tar den på sin LCD skärm som man gör med så gott som alla kompakt kameror?

//Kalf

P.S. Jag har en Canon EOS 350D

Du menar titta på skärmen föratt se vad du tar kort på?

Isåfall så går det inte. Leta i forumet för mer detaljerad information, frågan har varit uppe flera gånger innan.

Kortfattat: EOS 350D är en sk sytemkamera/spegelreflexkamera. På dessa går det inte att titta på LCD displayen innan kortet är taget för det sitter en spegel ivägen som reflekterar upp bilden till sökaren. Undantag finns med någon tillverkare som har gått runt detta, men generellt går det inte.

Vänd på kameran och titta in genom objektivet! Vad ser du?

Jo, ut genom sökaren, så sensorn är inte i optisk kontakt med omvärlden annat än under själva exponeringen då slutaren är öppen och spegeln uppfälld.

/Anders

kalf skrev:
Hej jag vet att det inte är något fel på min kamera, men varför finns inte den funktionen att man kan se bilden när man tar den på sin LCD skärm som man gör med så gott som alla kompakt kameror?

//Kalf

P.S. Jag har en Canon EOS 350D

Varför VILL du titta i displayen när du fotar med systemkamera?
Hela den grejen här kompaktkameror till.

Olympus E-300 är ett förslag om du vill ha en systemkamera där det går att se motivet i displayen.

Går att köpa till en liten lcdskärm som man hänger på söker. Kostade 1295:- har jag för mig.
bara användbart om du ska fota från marken och inte har lust att lägga dig ner - lcdn är riktad snett uppåt. Annnars är det riktigt onödigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar