Annons

Varför ingen digital-normal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag undar varför i helsike ingen tillverkar ett billigt ljusstarkt normalobjektiv för digitala systemkameror. Det måste ju vara den enklaste saken i världen att bara minska ner måtten på en 50/1,8 med samma faktor som sensorns storlek i förhållande till filmrutan. Då borde man ju få precis samma ljusstyrka, lagom brännvidd, och på det hela taget ett mycket kompakt, billigt och skarpt objektiv för dSLR. Glasen blir ju mindre, så om ett 50/1,8 idag kostar mellan 1000-1500:- så borde det bli ännu billigare.

Vad är haken?
 
De flesta kameratillverkare har väl ljusstarka 28 och 35 mm-objektiv på programmet.

Vill du ha det anpassat för liten sensor har Sigma ett 30/1,4. Pris ungefär som en vanlig ljusstark normal.
 
Det finns flera flera hakar. Den i särklass viktigaste är att f/1,8 bara är den RELATIVA ljusstyrkan, för att få samma fotografiska grundprestanda (skärpedjup, diffraktion, ljusinsläpp) måste objektiven, utöver lika stora bildvinklar, även ha samma ABSOLUTA ljusstyrka, d v s lika stora ingångsöppningar.

Med en 1,5-sensor räcker det alltså inte med ett 33/1,8 utan det måste till ett 33/1,2 (där dessutom skärpan i den färdiga bilden, trots 50 % större förstoringsgrad, ska vara lika hög vid f/1,2 som 50:an vid f/1,8). Linserna blir alltså inte mindre, lättare och billigare med små sensorer utan (om vi vill ha exakt samma slutresultat) större, tyngre och MYCKET dyrare!

Nöjer vi oss med lägre fotografiska grundprestanda så kan man naturligtvis nöja sig med ett 33/1,8, men även då finns det en liten hake (dock mycket, mycket mindre än den förra). P g a spegeln kan man inte bara skala ner konstruktionerna rakt av, utan ett 33/1,8 måste göras betydligt mer osymmetriskt än 50/1,8, vilket gör att man knappast kan göra det så mycket billigare.
 
Pupillen skrev:
Det finns flera flera hakar. Den i särklass viktigaste är att f/1,8 bara är den RELATIVA ljusstyrkan, för att få samma fotografiska grundprestanda (skärpedjup, diffraktion, ljusinsläpp) måste objektiven, utöver lika stora bildvinklar, även ha samma ABSOLUTA ljusstyrka, d v s lika stora ingångsöppningar.

Med en 1,5-sensor räcker det alltså inte med ett 33/1,8 utan det måste till ett 33/1,2 (där dessutom skärpan i den färdiga bilden, trots 50 % större förstoringsgrad, ska vara lika hög vid f/1,2 som 50:an vid f/1,8). Linserna blir alltså inte mindre, lättare och billigare med små sensorer utan (om vi vill ha exakt samma slutresultat) större, tyngre och MYCKET dyrare!

Nöjer vi oss med lägre fotografiska grundprestanda så kan man naturligtvis nöja sig med ett 33/1,8, men även då finns det en liten hake (dock mycket, mycket mindre än den förra). P g a spegeln kan man inte bara skala ner konstruktionerna rakt av, utan ett 33/1,8 måste göras betydligt mer osymmetriskt än 50/1,8, vilket gör att man knappast kan göra det så mycket billigare.

se där... tack för den lennart :)
 
madsen1 skrev:
Brännvidden ändras inte när du sätter objektivet på en analog eller digital

/Adam

NÄHÄ!? Det trodde vi alla att den på något magiskt förunderligt sätt förändrades... konstigt... mycket konstigt.

PS: Normal för småbild = 43mm... och en normal för 1.5-1.6crop torde bli ungefär 28mm (diagonalen höjd/bredd)... så jo... då ändras ju brännvidden också.
 
...i praktiken så blir det som om du tar en 50mm bild och sedan beskär den, den kommer att motsvara en 75mm i storlek, men brännvidden är fortfarande 50 mm
 
Ja det är ju bara ett utsnitt. Ingen magi med andra ord.

40mm 1,2L hade inte varit fel,, jag önskar att Canon hade en ljusstark normal på 60mm (1,2L)...
50mm på fullformat blir liksom ett mellanting mellan vidare vinke och lätt tele. Även om jag gillar 50mm också..:)

MVH Niclas,
 
Makten skrev:
Jag undar varför i helsike ingen tillverkar ett billigt ljusstarkt normalobjektiv för digitala systemkameror. Det måste ju vara den enklaste saken i världen att bara minska ner måtten på en 50/1,8 med samma faktor som sensorns storlek i förhållande till filmrutan. Då borde man ju få precis samma ljusstyrka, lagom brännvidd, och på det hela taget ett mycket kompakt, billigt och skarpt objektiv för dSLR. Glasen blir ju mindre, så om ett 50/1,8 idag kostar mellan 1000-1500:- så borde det bli ännu billigare.

Vad är haken?

Du menar ett sånt här objektiv? http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/digital/30_14.htm
 
Pupillen skrev:
Det finns flera flera hakar. Den i särklass viktigaste är att f/1,8 bara är den RELATIVA ljusstyrkan, för att få samma fotografiska grundprestanda (skärpedjup, diffraktion, ljusinsläpp) måste objektiven, utöver lika stora bildvinklar, även ha samma ABSOLUTA ljusstyrka, d v s lika stora ingångsöppningar.
Förminskar man brännvidden så behöver ju bländaröppningen heller inte vara lika stor för samma ljusstyrka, och det borde bli precis samma sak tycker jag. Att minska alla mått innebär ju att den belysta ytan blir lika mycket mindre som bländaren, och jag förstår inte riktigt varför det inte skulle funka? Antalet fotoner per ytenhet måste ju bli detsamma om man drar ner skalan på hela konstruktionen, inklusive ytan som träffas av ljus.

Med en 1,5-sensor räcker det alltså inte med ett 33/1,8 utan det måste till ett 33/1,2 (där dessutom skärpan i den färdiga bilden, trots 50 % större förstoringsgrad, ska vara lika hög vid f/1,2 som 50:an vid f/1,8). Linserna blir alltså inte mindre, lättare och billigare med små sensorer utan (om vi vill ha exakt samma slutresultat) större, tyngre och MYCKET dyrare!
Varför då? Det skulle ju innebära att ett 33/1,8 för analog kamera inte alls ger bländare 1,8 på en digital, vilket låter mycket märkligt. Bländartalet tar ju redan hänsyn till brännvidden.
Om linserna inte blir mindre, varför tillverkas då en hel drös objektiv avsedda för digitala systemkameror med just mindre linser, och varför har en digitalkompakt oerhört mycket mindre lins? Jag tror du är ute och cyklar faktiskt. En kompakt kan ju ha bländare 2,8 på en sjukt liten lins, tack vare att brännvidden bara är några få millimeter.

Nöjer vi oss med lägre fotografiska grundprestanda så kan man naturligtvis nöja sig med ett 33/1,8, men även då finns det en liten hake (dock mycket, mycket mindre än den förra). P g a spegeln kan man inte bara skala ner konstruktionerna rakt av, utan ett 33/1,8 måste göras betydligt mer osymmetriskt än 50/1,8, vilket gör att man knappast kan göra det så mycket billigare.
DET kan jag begripa, men det borde inte vara värre än att det gick att göra fina normaler även till spegelreflexkameror, som måste sitta längre ut, jämfört med t ex en mätsökarkamera.

Sigmas 30/1,4 är precis vad jag menar, men den är uppenbarligen inte lika skarp som en normal för analog kamera enligt tester.

Jag tror fortfarande att det skulle gå utmärkt att bara skala ned konstruktionen och få samma ljusstyrka.
Det som är svårt måste vara att glaset måste har bättre ytfinhet och exakthet, eftersom den också ska vara proportionell mot alla andra mått.
Bevisligen kan man ju dock göra skarpa zoomar med mindre linser, så nog ska det gå med fasta objektiv också. Antagligen är det snarast zoom-hysterin som styr. Fasta objektiv säljer för dåligt skulle jag tro.
 
Makten skrev:

Varför då? Det skulle ju innebära att ett 33/1,8 för analog kamera inte alls ger bländare 1,8 på en digital, vilket låter mycket märkligt. Bländartalet tar ju redan hänsyn till brännvidden.
Om linserna inte blir mindre, varför tillverkas då en hel drös objektiv avsedda för digitala systemkameror med just mindre linser, och varför har en digitalkompakt oerhört mycket mindre lins? Jag tror du är ute och cyklar faktiskt. En kompakt kan ju ha bländare 2,8 på en sjukt liten lins, tack vare att brännvidden bara är några få millimeter.
Men 33/1,8 på en digital kamera (1,5x) har väl inte samma skärpedjup som en 50/1,8 på en analog.. Motbevisa mig gärna, men DET vore magi..
 
Igelkott skrev:
Men 33/1,8 på en digital kamera (1,5x) har väl inte samma skärpedjup som en 50/1,8 på en analog.. Motbevisa mig gärna, men DET vore magi..
Nej, självklart inte. Men det har ju bara med att skärpedjupet är proportionellt mot bildytan att göra såklart. Mindre bildyta = mindre skärpedjup.
Det är ju bara att tänka sig att man förminskar hela jäkla kameran till skala 1:2. Då blir skärpedjupet hälften så stort, men ljusstyrkan bör vara precis densamma.
 
Makten skrev:
Jag undar varför i helsike ingen tillverkar ett billigt ljusstarkt normalobjektiv för digitala systemkameror. Det måste ju vara den enklaste saken i världen att bara minska ner måtten på en 50/1,8 med samma faktor som sensorns storlek i förhållande till filmrutan. Då borde man ju få precis samma ljusstyrka, lagom brännvidd, och på det hela taget ett mycket kompakt, billigt och skarpt objektiv för dSLR. Glasen blir ju mindre, så om ett 50/1,8 idag kostar mellan 1000-1500:- så borde det bli ännu billigare.

Vad är haken?

Kan det beror på att vi fortfarande inte har sett vart allt landar. Nu när den del tillverkare släppt fullformats digitalakameror som Canons 5D så kan man ju fråga sig om inte kameror med APS-C stora sensorer bara kommer att vara ett historiskt stickspår på lite sikt.

Framtiden kommer att visa om det faktiskt är det "gamla objektivformatet" som kommer att "vinna" och de specialanpassade mindre kompakta APS-C objektiven som vi nu sett en del av som kommer att försvinna på sikt. De äldre objektiven har ju fördelen att de kan användas till båda typerna av kameror.

Jag köpte ett Tamron 24-135 av just detta skäl. Men jag gick på en liten blåsning som uppenbarade sig då jag lämnade in det på garanrireparation för justering av en mindre back focus. Jag fick tillbaka det med vändande post oservat med motiveringen att det inte var avsett för digitala kameror som ju ställer större krav på objektiven än analoga kameror. Så passade man på att rapa upp en lista objektiv i sin serie av Di eller Di II objektiv. Objektiv som i många fall verkligen haft problem de också med back focus (listan på nätet över sånt är hur lång som helst). Kan ju bara nämna att mina gamla Minolta 50/1,7 och 70-210/4 är right on, så inte fan handlar det om detta egentligen. Å inte är det fel på min kamera heller för den funkar ju perfekt med flera andra objektiv. Jag har två Tamron (och de är utmärkta i alla andra avssenden) och det kommer aldrig bli några fler! Har aldrig mött sån nonchalans sen jag var i gamla Sovjet för 15 år sen.

Ville bara varna för att en del tillverkare tydligen kan bete sig så här om man vill använda den "gamla" typen av objektiv till digitalkameror. Vare sig de är nya eller gamla.
 
Makten skrev:
Nej, självklart inte. Men det har ju bara med att skärpedjupet är proportionellt mot bildytan att göra såklart. Mindre bildyta = mindre skärpedjup.
Det är ju bara att tänka sig att man förminskar hela jäkla kameran till skala 1:2. Då blir skärpedjupet hälften så stort, men ljusstyrkan bör vara precis densamma.
Jag citerar mig själv, då jag måste rätta mig lite. Det är givetvis tvärt om!

Om man förminskar kameran till skala 1:2, så kommer samma objekt som ska avbildas plötsligt att vara "dubbelt så stor" som för den stora kameran. Alltså måste man ställa det på ett större avstånd för att få samma utsnitt, och därav det större skärpedjupet med liten sensor/kamera.
Minskar man också det avbildade objektet till skala 1:2, så blir givetvis skärpedjupet i utsnittet detsamma som hos den stora kameran/objektet (mätt i förhållande till kamerastorleken då, alltså egentligen hälften så stort i absoluta mått).

Hänger ni med? ;-)

Att skärpedjupet på en kamera med liten sensor är större, beror alltså på att avståndet till objektet blir större i förhållande till sensorns storlek för samma utsnitt, inget annat.
 
Zipsweden skrev:
...i praktiken så blir det som om du tar en 50mm bild och sedan beskär den, den kommer att motsvara en 75mm i storlek, men brännvidden är fortfarande 50 mm

Men vid samma utsnitt, blir perspektivet från en 50mm på en 1.5x-crop-kamera samma som om man haft en 75mm på en analog kamera, eftersom avståndet är detsamma.
Däremot blir förstoringsgraden mindre och därför får man större skärpedjup.
 
Makten skrev:
Förminskar man brännvidden så behöver ju bländaröppningen heller inte vara lika stor för samma ljusstyrka, och det borde bli precis samma sak tycker jag.
Om du med "ljusstyrka" menar RELATIV ljusstyrka, d v s den verkliga ljusinsamlande förmågan i förhållande till brännvidden så har jag inga invändningar.

Makten skrev:
Att minska alla mått innebär ju att den belysta ytan blir lika mycket mindre som bländaren, och jag förstår inte riktigt varför det inte skulle funka? Antalet fotoner per ytenhet måste ju bli detsamma om man drar ner skalan på hela konstruktionen, inklusive ytan som träffas av ljus.
Helt riktigt, antalet fotoner per yt- och tidsenhet PÅ SENSORN blir detsamma. Vad du glömmer är att med en liten sensor måste bilden, och därmed också bruset, förstoras upp mer och syns därmed tydligare. För att förhindra detta så måste du ÖKA antalet fotoner per ytenhet, antingen genom att minska det relativa bländartalet eller öka exponeringstiden. Uttryckt på ett annat sätt så kommer man alltså, om sensorerna har samma fotonverkningsgrad, att få lika mycket fotoniskt brus i de färdiga bilderna om man använder ett ISO-tal som är direkt proportionellt mot sensorytan. Småbildssensor, 50 mm f/1,8, ISO 900 kommer alltså att ge samma skärpedjup, samma diffraktion, samma fotoniska brus och samma slutartid som 1,5-sensor, 33 mm f/1,2, ISO 400.

Makten skrev:
Varför då? Det skulle ju innebära att ett 33/1,8 för analog kamera inte alls ger bländare 1,8 på en digital, vilket låter mycket märkligt. Bländartalet tar ju redan hänsyn till brännvidden.
Om linserna inte blir mindre, varför tillverkas då en hel drös objektiv avsedda för digitala systemkameror med just mindre linser, och varför har en digitalkompakt oerhört mycket mindre lins? Jag tror du är ute och cyklar faktiskt. En kompakt kan ju ha bländare 2,8 på en sjukt liten lins, tack vare att brännvidden bara är några få millimeter.
De blir bara mindre om du nöjer dig med samma relativa bländartal, men då får du också acceptera att minimiskärpedjupet blir större och att brusnivån vid samma slutartid blir högre p g a att du inte kan ställa in lika högt ISO-tal med mindre sensorer. Vill du ha samma fotografiska grundmöjligheter, d v s samma skärpedjup, diffraktion och fotoniskt brus, så måste du använda lika stora bildvinklar OCH lika stora ingångspupiller.

Observera att skärpedjup, diffraktion och ljusinsläppsförmåga per tidsenhet är tre sidor av samma sak, ändrar man den ena så följer de andra två med, de är oupplösligt förenade och kan inte skiljas åt! Om du (utan att fuska genom att ändra avstånd, bildvinklar, betraktningsförhållanden o d) vill ha exakt identiska skärpedjup med olika utrustningar (med vitt skilda sensorstorlekar) så är du tvingad att använda exakt lika stora ingångspupiller, vilket i sin tur leder till exakt lika mycket diffraktion. Använder du sedan också samma slutartid så kommer du dessutom att få samma fotoniska brusnivå förutsatt att sensorerna har samma fotonverkningsgrad, d v s registrerar lika stor andel av den utmätta ljusmängden.

Att man kan använda objektiv med mycket mindre öppningar till digitalkompakter än till filmbaserade kameror utan att få bilderna förstörda av brus beror helt enkelt på att sensorer har högre fotonverkningsgrad än film, därmed klarar de sig med den mindre ljusmängd som ju blir följden av det mindre hålet. Det är också detta lilla hål som är den egentliga bakomliggande orsaken till kompaktdigitalarnas groteskt stora minimiskärpedjup (observera att jag skrev minimiskärpedjup, maxskärpedjupet begränsas i praktiken av diffraktionen så det blir lika stort för alla sensorstorlekar om bara objektivet rent mekaniskt möjliggör sådan extrem nedbländning).


Makten skrev:
DET kan jag begripa, men det borde inte vara värre än att det gick att göra fina normaler även till spegelreflexkameror, som måste sitta längre ut, jämfört med t ex en mätsökarkamera.

Sigmas 30/1,4 är precis vad jag menar, men den är uppenbarligen inte lika skarp som en normal för analog kamera enligt tester.

Jag tror fortfarande att det skulle gå utmärkt att bara skala ned konstruktionen och få samma ljusstyrka.
Det som är svårt måste vara att glaset måste har bättre ytfinhet och exakthet, eftersom den också ska vara proportionell mot alla andra mått.
Bevisligen kan man ju dock göra skarpa zoomar med mindre linser, så nog ska det gå med fasta objektiv också. Antagligen är det snarast zoom-hysterin som styr. Fasta objektiv säljer för dåligt skulle jag tro.
Bortsett ifrån den lilla detaljen att ditt ”samma ljusstyrka” för att undvika missförstånd bör uttydas ”samma RELATIVA ljusstyrka” så är vi helt överens här, kan man göra tekniskt mycket avancerade zoomar till rimliga priser så kan man naturligtvis göra fina fasta objektiv också, om bara efterfrågan finns.

Att jag bestämt hävdar att ett 33/1,8 till 1,5-sensorer är ”fotografiskt ekvivalent” (d v s har exakt samma fotografiska grundbegränsningar) som ett 50/2,7 till en småbildssensor får inte tolkas som att jag tycker att en välgjord 33:a f/1,8 till rimligt pris är oanvändbar eller värdelös, tvärtom så skulle jag varmt välkomna en sådan. Om däremot oseriösa marknadsförare ens skulle antyda att man med denna skulle få samma fotografiska grundmöjligheter som med ett 50/1,8 till småbild skulle jag protestera hej vilt :)

Angående mitt ”relativa” tjat, så bör det kanske poängteras att vårt gamla kära relativa bländartal egentligen är ett rent internt mått som bara beror på ljuskonens toppvinkel och inte i sig självt säger ett jota om objektivets ljusinsamlande förmåga. Det effektiva relativa bländartalet när objektivet är inställt på oändligt avstånd råkar man visserligen, genom en matematisk tillfällighet, kunna räkna ut genom att dividera brännvidden med ingångspupillens diameter, men egentligen så är den korrekta definitionen av det effektiva relativa bländartalet helt enkelt 1/2*NA, där NA är den numeriska aperturen med avseende på bildplanet. Vill vi slippa den numeriska aperturen så blir krångligare:

f/# =1/(2*sin(arctan(utgångspupillens radie/avståndet mellan utgångspupillen och bildplanet)))

I praktiken behöver vi sällan vara så petnoga utan kan ofta förenkla till:

f/# = avståndet mellan utgångspupill och bildplan dividerat med utgångspupillens diameter

Observera att vi alltså inte behöver känna till den ljusinsamlande ingångspupillens storlek för att beräkna det effektiva relativa bländartalet med avseende på bildplanet.
 
Tack för "lektionen" Lennart, men ingenting av det du säger har nåt med frågan i den här tråden att göra. Sjävklart ställs högre krav på sensorn/filmen om ytan är mindre, men det har man redan implementerat i konstruktionen hos en digitalkamera, och det är alltså i det här resonemanget inte intressant.

Ett objektiv som tecknar en mindre bild och har samma relativa ljusstyrka har mindre glas, vilket var anledningen till att jag undrade varför man inte tillverkar sådana.

Vilken glugg som helst som är till för analog kamera är precis lika drabbad av de effekter som du nämner, men det funkar bevisligen ändå.

Edit: För att inte bara tala digitalt; om du klipper ner en filmruta till halva måtten och sätter den i en kamera med halva måtten så bör filmen bli korrekt exponerad, men kornen blir ju mycket större, och alltså bruset. Samma analogi som mellanformat/småbildsformat alltså.
 
Poängen med Lennarts resonemang är att du för att få en motsvarighet till ett 50/1,8 ur alla aspekter inte bara kan förkorta brännvidden. För att få samma egenskaper när det gäller skärpedjup (och brus, men det är mer teoretiskt) behöver du ca 30/1,2, inte 30/1,8.
 
Ett svar på ursprungsfrågan är att nomralobjektivet idag är ett zoomobjektiv, inte ett fast objektiv. När jag köpte min första spegelreflexkamera 1969 såldes alla kameror med ett 50 mm, ofta f/1.8. Under 1980-talet blev det vanligt med 35-70 mm och sedan har omfånget blivit större. 50-mm-objektivet blev ett specialobjektiv.

Personligen har jag aldrig förstått varför Fotosidans (yngre) medlemmar vurmar för 50 mm. Jag tycker att det är en tråkig brännvidd utan tydligt uttryck, hellre 35 eller 85 mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.