Makten skrev:
Då talar du om ett helt annat skärpedjup än det jag avser. Jag talar om skärpedjup i förhållande till utsnittet. Om en oskärpecirkel i bilden är si eller så stor i förhållande till bildstorleken så ser jag det inte som att skärpedjupet ändras för att man förstorar bilden. Det skulle göra alla jämförelser helt omöjliga. Oskärpecirkeln är fortfarande lika stor i förhållande till hela bilden.
En bild tagen med mellanformat och 50 mm ger ett större utsnitt än 50 mm på småbild, och därför kommer skärpedjupet att skilja om vi skriver ut bilderna lika stort. Frågan är varför man alls ska jämföra två bilder med helt olika utsnitt? För mig är det en teoretisk och helt meningslös jämförelse.
Med skärpedjupet skiljer också, som jag skrev i förra inlägget, om du på samma kamera använder 20mm-objektiv resp 200mm-objektiv men har samma förstoring av motivet i filmplanet (och sedan förstorar bilden lika). Utsnitten i höjd med motivet blir då likartat, men inte i övrigt.
Det finns ju ett flertal variabler som man måste ta hänsyn till, även om man inte bryr sig om den efterföljande förstoringen av bilden. Brännvidd, fokusavstånd, bländartal, oskärpecirkelns storlek och skärpedjupet (dvs det avstånd kring fokus i motivet som kommer att upplevas som skarpt) är ju alla beroende av varandra.
Saken är den att du kan inte (i varje fall inte under de approximationer som görs i de vanliga formlerna för skärpedjupet) skriva skärpedjupet som beroende av förstoringen (utan att funktionen samtidigt är beroende av någon av de två övriga variablerna som ingår i sambandet mellan förstoring, fokusavstånd och brännvidd).
För att ta hänsyn till olika sensorstorlekar vid samma bildvinkel (men med samma slutliga bildstorlek) så har vi redan konstaterat att då måste oskärpecirkelns storlek ökas för större sensorer motsvarande sensorns större storlek, samtidigt som brännvidden måste ökas i samma utsträckning. Ungefärligen samma skärpedjup fås då vid ett bländartal, på kameran med den större sensorn, som är motsvarande större som sensorstorlekens större storlek.
Men är verkligen detta en helt intressant jämförelse? Här missar man ju en av fördelarna med ett större format - förmågan till större upplösning och därmed större förstoring,
/erik