Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 85/1,8 AF på FX (och relaterade frågor)

Jag testade grannens 85 1,8 och den behövde bländas ner till 2,8 för acceptabla resultat. Nu är det en äldre variant av 85 1,8 men den optiksa formulan lär vara den samma som D-varianten. jag testade att microjustera af men det hjälpte inte. Gluggen var helt enkelt luddig i mitten på 1,8. Jag ämnar vänta in en uppgraderad af-s modell av 85 mm.

Jag har också den äldre icke D modellen. Kan kanske vara ett mindre bra ex din granne har ..?
 
Skärpan i hörnen och nära kortsidorna på bilden är lite halvdana på 85/1.8 och skärpan/upplösningen är överlag lite sämre än 70-200/2.8. Jag tyckte därför att det inte var någon större idé att använda 85:an när 70-200 ger bättre sting redan från 2.8.

Jag fotar mest människor på lite närmare håll så hörnskärpan är inte kritisk, men tyvärr ger 85:an lite diffus skärpa på t ex ögonen vid hel/halvfigursbilder jfrt med 70-200.

Dina exempelbilder med 105/2.8 ser ju fantastiska ut! Måste försöka hitta ett fint exemplar :)

Ajdå! Det var inte vad jag ville höra. Menar du att kantskärpan är sämre vid t. ex. f/2,8-4 med 85:an än med 70-200 @ f/2,8 och samma brännvidd? På FX alltså. Vad jag sett av exempelbilder är 70-200 inget vidare i hörnen förrän vid kanske f/5,6. För porträtt är det ju inget problem, men det är som sagt inte vad jag ska ha det till.


Prova 105/1,8 AIS om du har möjlighet. Skärpan och kontrasten är bra från f/2,8 och otroligt bra vid f/4. Bokehn är också hur smutt som helst från f/2,8 (lite "orolig" vid full glugg), dock med "niokantiga" oskärpecirklar eftersom bländarlamellerna inte är rundade.

Jag blev just jäkligt nyfiken på 85/1,4 AIS bara för det. Enligt vissa (herr Rockwell till exempel) så är den minst lika bra (eller bättre än) 85/1,4 AF.
Fan också. Jag vill inte ha fler tunga objektiv:-D
 
Kungen av korttelen är enligt mina erfarenheter Zeiss 100 2,0. Tyvärr också kung prismässigt. Skärpa, färger och bokeh är det bästa jag sett. canons 85 1,2 är också mycket fin men den pasar ju inte Nikon.

EDIT: Zeiss 100 2,0 är mycket lät att focusera manuellt med. Inga problem att ställa skärpan även på bl 2,0.
 
Vi tar en liten repris på 105/1,8 @ f/1,8 också, från en annan tråd. Hela bilden, följt av utsnitt från nedre mitten och sen övre vänstra hörnet. Skärpa över hela bildplanet, men lite "ludd". Jag anser ändå detta vara i toppklass.
 

Bilagor

  • DSC_0164_2.jpg
    DSC_0164_2.jpg
    97.9 KB · Visningar: 223
  • DSC_0164_crop1.jpg
    DSC_0164_crop1.jpg
    99.9 KB · Visningar: 226
  • DSC_0164_crop2.jpg
    DSC_0164_crop2.jpg
    89.2 KB · Visningar: 226
Skärpan i hörnen och nära kortsidorna på bilden är lite halvdana på 85/1.8 och skärpan/upplösningen är överlag lite sämre än 70-200/2.8.


Nu har jag aldrig jämfört med 70-200 men bättre än halvdant tycket jag nog att den är :)

En på full glugg.
 

Bilagor

  • dhela.jpg
    dhela.jpg
    55.9 KB · Visningar: 213
User ratings från Fred Miranda är också riktigt bra:

"Nikon 85mm f/1.8D AF Nikkor Post a Review


Reviews Views Date of last review
28 75381 Apr 14, 2003


Recommended By Average Price
100% of reviewers $336.05


Build Quality Rating 9.00 Price Rating 8.95 Overall Rating 9.5"
 
Jag kom över en gammal 85a ( endast AF, inte AF-D ) för kaffepengar i somras och den har överaskat positivt.

Tillräckligt skarpt för mina behov ( mestadels bröllopsfoto hittils ) redan på ~f1,8-2.
Kantskärpan har jag dock inte kikat närmare på men är ganska ointressant för Mina behov.

Jämfört med AF50/1,4 så är den skarpare på stora bländare, betydligt mindre vinjettering och även boken är behagligare, men det säger ju inte så mycket då 50/1,4 är hemsk i detta avseende...

Visst finns det/kommer det bättre alternativ men kommer man över ett ex till hyggliga pengar så kan det som i mitt fall bli lite av en favorit på kameror med den större sensorn.

Som en liten parantes: jag har ännu inte förstått om D´et tillför något i praktiken på dessa objektiv, med hjälp av förblixtarna som kamerorna skickar ut så är det ändå väldigt svårt att få till en felexponerad blixtbild.
 
Kul! Då har jag kanske har haft lite tur och fått ett riktig bra ex.
Jag tror att mycket av snacket om olika exemplar bara beror på klåpiga användare. Hur skulle man lyckas montera ett objektiv såpass illa att skärpan blev märkbart sämre, om det kvalitetskontrolleras innan det lämnar fabriken? Nä, det handlar nog om annat.

En märklig sak är att icke D-versionen av 85/1,8 är markant lättare än den senare. Detta trots att den optiska konstruktionen verkar vara exakt samma. Är huset av metall på den förra, tro?
 
Utifrån mina egna erfarenheter (dock från DX) så går det inte att jämföra 85/1.8 och storebror 85/1.4, åtminstone inte om man ser till bildkvalitet vid större bländare. Dock kommer de goda egenskaperna med ett högt pris, ökat vikt och storlek. Nöjer man sig med bra bildkvalitet från cirka 2.8 så är dock 85/1.8 sannolikt ett bra köp, särkilt för FX. Vidöppen (och ett steg till) är kontrasten rätt dålig och det går att kompensera en aning i efterbehandling. 85/1.4 har ett annat sätt att återge färger också, kan inte sätta fingret på det men det är en bestående känsla när jag jämför bilder från de två objektiven. 85/1.8 är mer normal i det avseendet. Ett alternativ som är en aning större och plastigare är Tamron 90mm macro som i mina ögon ger en bättre bokeh och har samma eller bättre skärpa vid f/2.8.
 
Jag tror att mycket av snacket om olika exemplar bara beror på klåpiga användare. Hur skulle man lyckas montera ett objektiv såpass illa att skärpan blev märkbart sämre, om det kvalitetskontrolleras innan det lämnar fabriken? Nä, det handlar nog om annat.

Det borde inte behöva vara så men för viss nytillverkad Pentaxoptik har det tyvärr varif fallet. Förmodligen krävs det mycket små fel för att märkbart försämra resultatet.

En märklig sak är att icke D-versionen av 85/1,8 är markant lättare än den senare. Detta trots att den optiska konstruktionen verkar vara exakt samma. Är huset av metall på den förra, tro?

None D så är yttre skalet iaf av polykarbonat. Otiken är extremet tung i förhållande till sin storlek.
 
Utifrån mina egna erfarenheter (dock från DX) så går det inte att jämföra 85/1.8 och storebror 85/1.4, åtminstone inte om man ser till bildkvalitet vid större bländare. Dock kommer de goda egenskaperna med ett högt pris, ökat vikt och storlek. Nöjer man sig med bra bildkvalitet från cirka 2.8 så är dock 85/1.8 sannolikt ett bra köp, särkilt för FX. Vidöppen (och ett steg till) är kontrasten rätt dålig och det går att kompensera en aning i efterbehandling. 85/1.4 har ett annat sätt att återge färger också, kan inte sätta fingret på det men det är en bestående känsla när jag jämför bilder från de två objektiven. 85/1.8 är mer normal i det avseendet.
Hmm, jag har ändå inte råd med någon 85/1,4, så jag slipper fundera över om vikten är värd att släpa på:-D Däremot undrar jag hur 85/1,4 AIS står sig mot de två moderna tingestarna. Det är nästan så att man borde kunna byta 105/1,8 rakt av mot en sådan, om någon vore intresserad. Fast jag skulle ju inte sälja den, just det.

Ett alternativ som är en aning större och plastigare är Tamron 90mm macro som i mina ögon ger en bättre bokeh och har samma eller bättre skärpa vid f/2.8.
Ja, fast då är man uppe och nosar på lite för lång brännvidd. Jag hade gärna haft ungefär 80 mm. Sen är det trevligt att ha tillgång till lite större ljusstyrka, även om man kanske inte använder den så ofta.
 
Den optiska konstruktionen i 85/1.4 Ais skiljer sig från den moderna varianten. Däremot inte sagt att den är sämre. Det jag sett från den är klart övertygande, till ungefär samma pris är ju frågan avgjord :)
 
ANNONS