Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inga 3e-parts objektiv med AF till Canon RF?

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Snubblade över en intressant tråd ang. 3:e-parts objektiv till Canon RF. Om den info som kommit fram på Dpreview stämmer så är det helt enkelt så att Canon har möjlighet att agera legalt:

Hade varit intressant att veta hur? Om det är t.ex ett patent kring hela eller delar av deras AF-protokoll som gör det omöjligt att konstruera ett eget AF-objektiv utan att bryta mot deras IP?

Jag vet att Sigma och Tamron står och stampar otåligt i väntan på att Canon och Nikon ska börja licensiera sina objektivfattningar.

Möjligen är det så att Canon och Nikon vill få ut fler egna objektiv på marknaden innan man frivilligt ”släpper in” tredjepartstillverkare. Men förr eller senare kommer det att hända. De flesta kunder vill ha mångfald, valfrihet och konkurrens. Om en tillverkare bygger för höga stängsel så börjar kunderna titta efter annat. Det förstår nog även Canon och Nikon.

Senast ändrad:
Möjligen är det så att Canon och Nikon vill få ut fler egna objektiv på marknaden innan man frivilligt ”släpper in” tredjepartstillverkare. Men förr eller senare kommer det att hända. De flesta kunder vill ha mångfald, valfrihet och konkurrens. Om en tillverkare bygger för höga stängsel så börjar kunderna titta efter annat. Det förstår nog även Canon och Nikon.
Det är nog så att Nikon och Canon klarar sig fint med att deras användare kan köra gamla Nikon o Canon objektiv på R och Z fattningen. Jag har ju nu haft Z hus i två år men har ännu inte ett enda objektiv med Z fattning. För Sony så fanns ju inte den gamla traditionen, vet inte ens om det finns de eller om det är ens är möjligt att köra A fattning på deras spegelfria E hus? Sony har ju möjliggjort E fattningen till tredjepart. Det har säkert lockat en del ny kunder över till Sony.

Det är nog så att Nikon och Canon klarar sig fint med att deras användare kan köra gamla Nikon o Canon objektiv på R och Z fattningen. Jag har ju nu haft Z hus i två år men har ännu inte ett enda objektiv med Z fattning. För Sony så fanns ju inte den gamla traditionen, vet inte ens om det finns de eller om det är ens är möjligt att köra A fattning på deras spegelfria E hus? Sony har ju möjliggjort E fattningen till tredjepart. Det har säkert lockat en del ny kunder över till Sony.
Jag är i samma läge som du. Har en spegellös Canon men fortsätter att använda mina gamla EF-kompatibla gluggar av fabrikat Canon och Sigma. Är nöjd med det tills vidare. Ingen panik alls att köpa RF-objektiv. De gånger mina bilder inte blir bra så beror det nästan alltid på mig själv. Det är sällan objektiven som är problemet. 🙂

Senast ändrad:

Jodå det går finns adapter från A till E husen. Jag har A till båda. Sedan finns också tredjepart som tamron, samyang och sigma som ni redan vet

Samma sak med att Canon bara ger en ytterst liten krets tillgång till hur råformatet ska tolkas. Dumsnålt.
Varför ens gömma serienr i äldre kameror? När ens kamera blir stulen har man ett felaktigt serienr i Exif att berätta för försäkringsbolag och polis.

Senast ändrad:
Det finns Sony A till Sony E adaptrar - men Sony A hade så liten marknadsandel jämfört med Canikon. I dag finns på Prisjakt 155 objektiv för 24x36 och 70 för APS-C. Ett av Tamrons zoomobjektiv var ett år det globalt mest sålda objektivet oavsett fattning. (Sony har aktier i Tamron...)

Varför ska Canon ha intresse av att släppa in Sigma ART och Tamron G2 till R-systemet?

Ibland är det inte så komplicerat som man lätt kan tro...
Intresset skulle vara att de (Nikon o Canon) förlorar kunder till tex Sony som har öppnat upp sitt system. Jag vet flera som valt Sony för att man kan köpa Tamron mm med E fattning. Men Nikon Canon tycker kanske det räcker om de kan ha kvar några av sina trogna användare, vi är ju ändå fortfarande några stycken

Varför ska Canon ha intresse av att släppa in Sigma ART och Tamron G2 till R-systemet?

Ibland är det inte så komplicerat som man lätt kan tro...
Egentligen finns det väl tre nivåer av acceptans:
1. Att förbjuda och hota med juridiska åtgärder om förbudet inte efterlevs.
2. Att (motvilligt) acceptera och låta tredjepartstillverkare klura ut detaljerna själva, så gott de kan, via reverse engineering.
3. Att acceptera fullt ut och aktivt bistå med teknisk information som underlättar för tredjepartstillverkare.

Nivå 1 fungerar långsiktigt bara om man har ett hållbart IP-skydd.

Senast ändrad:
Egentligen finns det väl tre nivåer av acceptans:
1. Att förbjuda och hota med juridiska åtgärder om förbudet inte efterlevs.
2. Att (motvilligt) acceptera och låta tredjepartstillverkare klura ut detaljerna själva, så gott de kan.
3. Att acceptera och aktivt bistå med teknisk information som underlättar för tredjepartstillverkare.
Så är det kanske. Det jag menar är att Canon vill nog slippa konkurrensen så länge det går. Canon har nog inget att vinna på att bjuda in Sigma och Tamron.

Intresset skulle vara att de (Nikon o Canon) förlorar kunder till tex Sony som har öppnat upp sitt system. Jag vet flera som valt Sony för att man kan köpa Tamron mm med E fattning. Men Nikon Canon tycker kanske det räcker om de kan ha kvar några av sina trogna användare, vi är ju ändå fortfarande några stycken
Så tror inte jag...

Om jag fattat det rätt så är det brist på en del R-prylar. T.ex RF24-105/4. Det verkar som Canon har fullt upp med att producera optik. Åtgången är stor.
Se på begagnatpriserna här i Svedala. Andrahandsvärdet på de attraktiva objektiven (L-gluggar) är mycket högt och det kan vara svårt för spekulanter att få tag i önskeoptiken.
Att öppna upp för Sigma ART och Tamron G2 som är betydligt billigare kan vara rena självmordet.

En sidospaning:
Jag kan se en liten baktanke med att Canon har designat EF-RF-adaptern ganska trång invändigt. Annars hade det varit teoretiskt möjligt för tredjepartstillverkare att göra EF-optik med utstickande bakre linselement för bättre optisk prestanda för R-systemet.

Av samma anledning går det inte att kombinera RF-extender med EF-optik. RF-extendern ryms inte inne i adaptern. Det är sorgligt. Jag tycker att Canon har tänkt galet där.

Om jag fattat det rätt så är det brist på en del R-prylar. T.ex RF24-105/4. Det verkar som Canon har fullt upp med att producera optik. Åtgången är stor.
Är det så? Jag trodde objektivbristen hängde ihop med den allmänna komponentbrist som världen har upplevt sedan pandemin startade?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar