Hans Strand
Medlem
Hej Fotosidan, jag har inte läst hela tråden, men eftersom jag har själv en Hasselblad H3D-II 50 samt en Nikon D800E, så har jag en del perspektiv på skillnader mellan dessa kameror. Först och främst kan jag lugnt säga att Hasselbladaren är överlägsen min Nikon på 50 och 100 ISO. Den har högre upplösning och större separation i mellantonerna. Den har helt enkelt en mjukare och en mer analog karaktär. Nikon är råare och det straffar sig när man försöker höja den lokala kontrasten i mellan och högdagrar. Bilderna blir helt enkelt korniga. Med Hasselbladaren händer ingenting oönskningsvärt. Filerna är elastiska som gummiband. Man kan i stort sett göra vad som helst och inget konstigt händer. Färgerna är krämiga och har en naturlig fin mättnad. Det är mycket sällan jag ökar mättnaden i en Hasselbladfil. När man zoomar in till 100%, så är Hasselbladfilerna helt skarpa och ger en 3D känsla, medan Nikonfilerna inte är lika skarpa och dessutom platta och råa. Man skulle kunna säga att Hasselblad ger bilder med en känsla av mer volym. Detta på samma sätt som mellan- och storformatet på film en gång gjorde. Allt detta sagt vill jag ändå påpeka att Nikon D800E är en fantastiskt bra kamera och trots sina brister jämfört med bladaren, så använder jag den i 50% av min fotografering. Detta av den enkla anledningen att den är smidigare, tåligare och batteriet räcker längre i låga temperaturer. Tilläggas bör att jag är inte sponsrad av varken Hasselblad eller Nikon. Jag har köpt båda kamerorna för egna pengar. Till en nybörjare skulle jag inte rekommendera mellanformatet. Det är bättre att satsa på en fullformat 35mm med 3 zoomar. Då kan du snabbt ta dina bilder och med tillräckligt hög kvalitet. Om du sedan har några kronor över, så lägg dom på resor eller vad det nu kan vara som behövs för att vidga ditt fotograferande.
Hälsningar / Hans Strand
Hälsningar / Hans Strand