Annons

Varför ger ingen kritik???

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimo

Aktiv medlem
Det börjar faktiskt bli jävligt tråkigt att lägga upp bilder för kritik här på fotosidan. Mina 3 senaste bilder har inte fått en endaste kommentar...
Nånting behöver göras åt detta tycker jag. Hela tanken med fotosidan försvinner ju när man får så extremt lite kommentarer på sina kritikbilder.
Jag tror fler och fler fotografer avstår från att lägga upp bilder här, av jusst den anledningen.



// Max
 
Du har ju fått 175 kommentarer men bara givit 31...

Bästa sättet att få kommentarer är nog att ge kommentarer.

Jesper
 
jojo, men jag har laddat upp en gäng bilder också. Och jag är inge vidare på att ge kommentarer.
 
Men om du nu inte ger några kommentarer, varför skulle folk kommentera dina bilder då? Det är ju det om är hela idén med fotosidan, att man kommenterar andras bilder och att andra kommenterar sina egna bilder. Jag är glad om jag får hälften så mycket kommentarer som jag ger.

/A\
 
andreasc89 skrev:
Men om du nu inte ger några kommentarer, varför skulle folk kommentera dina bilder då? Det är ju det om är hela idén med fotosidan, att man kommenterar andras bilder och att andra kommenterar sina egna bilder.

Då får man ju inga kommentarer alls ;))

/Johan
 
Ähh, jag börjar tro att det är bättre att kommentera sina egna bilder istället. Dels så får man de kommentarer man vill ha och dels så finns ju chansen att de blir konstruktiva...

Mvh
Maverick
 
Jag bryr mig inte så mycket om kommentarer eller ej, men visst är det roligt att få respons på bilderna man lägger upp. Har själv negativ kommentarstatistik så jag ska ju inte klaga. Tycker dock att det är lite tråkigt att utställningsalbum kommenteras så lite. Kommenterade nyss ett album som visats 336 ggr och inte fått en enda kommentar tidigare. Iofs hade de enskilda bilderna mindre visningar och då kan det ju vara så att många av nyfikenhet öppnar albumet men vänder i dörren när man inte intresserar sig för bilderna. Fast jag tycker ändå att man skulle försöka kommentera albumen lite mera, det är lite annat att bedöma en grupp av bilder än enskilt. Fast man kan ju bedöma enskilda bilder också i sin albumkommentar vid utställningar.

Tycker också att mängden mindre bra bilder ökat på fotosidan medan de mera bra är ungfär lika många som laddas upp. De bra, som man ju helst kommenterar, tenderar därför att försvinna i mängden och man missar dom ofta. Därför tycker jag att fotosidans senaste funktion med "Bildväljaren" är ett lyft. Här hittar man många av de bra bilder man missat tidigare. Fast nu ska man ju inte kommentera bara de som man tycker är bra utan också de andra. Men det är lättare sagt än gjort. Det är en konst att kritisera sådant man inte gillar på ett positivt sätt, så att fotografen inte känner sig kränkt.
 
Max - att studera andras bilder och försöka kommentera dem kreativt kan ge dig en hel del till dig som fotograf, försök! Det kan få en att studera bilder på ett lite annat sätt och förhoppningsvis ge lite nya insikter.

Det laddas fn upp 450 bilder om dagen och ges ca 2000 kommentarer om dagen - så än så ges det fler kommentarer än det laddas upp bilder, men visst sjutton skulle vi vilja få fler att kommentera.
 
jag ska inte heller säga något, jag har inte kommenterat på långa vägar lika mycket som jag fått tillbaka.
jag försöker få mina kommentarer så konstruktiva som möjligt så dom blir lite färre till antalet.
men jag tycker det är lite fascinerande att jag laddat upp samma bild här och på fotokritk.dk och på fs har jag fått 9 kommentarer under dagen medan jag på den danska motsvarigheten fått 44(!) kommentarer.

nu tycker jag iofs inte att de på fotokritik.dk har gett så särskilt konstruktiva kommentarer.
det är mest superlativer som ges på den sidan.
och det är ju inte så givande.
men jag tycker det är kul att så pass många bemödar sig med att säga nånting.

för övrigt avslutar oftast våra nordiska kompisar sina kommentarer med en vänlig hälsning eller sitt namn.
trevligt. :eek:)
 
En liten jämförelse ur statistiken för idag:
* danska sajten - 105 foton, 571 kommentarer
* fotosidan - 309 bilder, 910 kommentarer

Så man får i genomsnitt några fler kommentarer på danska sajten, men inte så enorm mycket fler som Christel upplevde. Jag skulle gissa på att Fotosidan hade en liknande fördelning när inflödet var mindre - det är nog läge att göra något åt det där igen.
 
ja, du med det snygga namnet (*s*), jag håller nog faktiskt med.
visst svider det lite om man inte kan ladda upp så många bilder på stört, men det är ju trots allt kritik man oftast vill ha, inte bara många bildvisningar.

sen kan man ju diskutera kvalitén på kritiken oxå. bara "suveränt, fint, toppen" är ju inte så utvecklande, om än roligt att få höra.
men jag tror (och hoppas) att man tänker till lite mer när man har färre bilder att välja på.
och att man tänker efter lite innan man lägger upp en bild.

eller?
 
Jag tycker också att det gör en enorm skillnad om man ber om kommentarer på specifika områden. Bilder där fotografen inte skriver nått, eller bara skriver "vad tycks" i beskrivningsfältet tenderar att få mindre kommentarer jämfört med bilder där man aktivt frågar om saker som "passar ljussättningen till denna bilden", "Är den för tajt beskuren?" osv. iaf på mina bilder.

Man kanske skulle ha som krav att man faktiskt tänker till på vad man vill ha kommentarer om när man lägger upp en bild. Det skulle nog ge fler bilder för kritik och mindre som bara laddas upp för att visas upp.
 
En begränsning till max en eller två bilder i månaden skulle göra gott för fotosidan. Dels färre nya bilder viket ger mer utrymme för bilder som läggs upp. Men främst kommer de bilder som läggs upp vara av högre kvalité då fotografer tvingas välja bort fler av sina bilder.


//Per
 
Jag tror INTE på att man ska begränsa flödet mer än det är nu. En om dagen är lagom, en i månaden skulle få mig att tappa intresset ganska enormt.
Man skulle snarare glömma att man öht kan ladda upp bilder.

Jag tror det krävs en attitydförändring, det är konstant någon som klagar på att folk inte kommenterar och sen kollar man hur mkt kommentarer han/hon gett, så är det ofta en bråkdel av vad dom själva fått.
"Jag är dålig på att ge kommentarer" är ingen ursäkt heller.
Det är nog väldigt konstruktivt för ens eget fotograferande också att försöka sätta ord på det positiva och negativa i andras bilder, samtidigt som man försöker vara självkritisk mot sina egna bilder på samma sätt.

Om det är någonting vettigt man kan göra för att ändra på situationen just nu så tror jag det är att heltenkelt jämna ut kommenterandet. Vissa bilder får 50+ kommentarer direkt när den läggs upp (ofta innehåller bilden en lättklädd dam) och 40 av dessa innehåller bara okonstruktiva superlativer.
Om man skulle på något sätt kunna sätta p för FÖR många kommentarer och få dessa personer att ge kommentarer på bilder som INTE fått kommentarer så vore det nog mycket bra.
Kanske skulle man kunna ha så att bilder försvinner ur bildkritikpoolen efter att den fått xx antal kommentarer, eller något liknande system.

En sökning för nya okommenterade bilder vore nog också bra.

/Henri
 
som betalande medlem så kan man lägga upp rätt mycket bilder per dag..
kan man dra in på det utan att det svider? kanske nån annan förmån?
 
Estethia skrev:
som betalande medlem så kan man lägga upp rätt mycket bilder per dag..
kan man dra in på det utan att det svider? kanske nån annan förmån?

Ladda upp jo, men inte lägga i bildkritikpoolen.
Mer tyngd borde läggas på just poolen, och inte sitta lika mycket och kolla på alla nya bilder då det händer att hela första sidan är någon fotografs bilder.

Att få ladda upp fem bilder om dagen till sina album är helt klart rimligt tycker jag.
Men sen att Guldmedlemmar får ha 400 bilder totalt och Silvermedlemmarna 200, känns i överkant. Brons är som bekant bara 50st och det kan kännas i minsta laget ibland, men 400 är juh enormt mycket bilder.

/Henri
 
Precis, det är snarara möjligheten att lägga ut massa bilder för kritik varje dag som måste ner lite.

Som ni vet kan man ju lägga in max en bild om dagen i kritikpoolen. Men vad hjälper det när väldigt många fortfarande hellre kör "Alla nya bilder", där inflödet är betydligt större.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.