Annons

Varför funkar inte rött

Produkter
(logga in för att koppla)

Barista

Medlem
Vad beror det på att den digitala tekniken har svårt att hantera rött ljus?
När det blir för mycket rött i bilden slutar den att teckna. Jag har sett samma fenomen på dvdfilmer.

Den bifogade bilden är tagen med min D70 och illustrerar vad jag menar.

/Lars

Bilagor

• rött ljus.jpg
    rött ljus.jpg
    49.1 KB · Visningar: 844
Barista skrev:
När det blir för mycket rött i bilden slutar den att teckna. Jag har sett samma fenomen på dvdfilmer.

/Lars

Jag misstänker din färghantering. Om du fotograferar i jpeg konverterar ju kameran direkt till en arbetsfärgrymd som sRGB eller Adobe RGB. Båda dessa färgrymder är för små för att klara av att återge alla de färger som våra digitala kameror kan registrera. Därför klipps intensiva färger i t ex rött och blått redan från början. Öppna bilden och titta på de enskilda färgkanalerna. Är den röda kanalen alldeles vit i stora partier?

Jag fotograferar i råformat och konverterar till Prophoto RGB. På så sätt får jag med alla färger.

Sedan undrar jag hur du vitbalanserar din bild?

MVH/Stefan

Barista skrev:

/Lars

det är inte en massa gasol värmare eller så med i bilden. ser ut som från krogen.

Ja, de starkt röda partierna, ex i pannan, är helt vita i den röda kanalen.

Färgrymden är sRGB.

Och så har jag fuskat med autovitbalans.

Inga gasolbrännare. Bilden är tagen i Israel. Inget behov av sådana tingestar där.

Barista skrev:
Ja, de starkt röda partierna, ex i pannan, är helt vita i den röda kanalen.

Färgrymden är sRGB.

Och så har jag fuskat med autovitbalans.

Autovitbalanseringen fungerar bra ner till färgtemperaturer på 3500K på de flesta kameror. Du arbetar i ett ljus som ligger på en färgtemperatur på 2000-2500K.

Enklaste sättet att slippa dessa problem är råformat.

Stefan

Som ni redan har konstaterat, måste väl detta vara en fråga för vitbalanseringen!

Säga vad man vill om att sRGB eller AdobeRGB inte innehåller alla färger, men att teckna hudtoner i en sån här bild, borde den väl klara? Annars skulle ju alla bilder på människor bli helkassa...

Till och med CMYK-färgrymder kan ju ge bättre resultat.

pn

Det var ett rött konstljus från baren till vänster. Så det är inte det att vitbalanseringen är fel. Utan frågan är just varför bilden saknar teckning i just det röda området. Ljusstyrkan är annars jämn över bilden.

Nej! Nej! Nej!

Färgrymder kan du slänga i papperskorgen! Problemet du har är inbyggt i tekniken på din digitalkamera! Som du säkert vet så sättes röda, gröna och blå färgfilter framför ljusreceptorerna som byger upp den digitala censorn. (iaf på det flesta modeller) Se: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/Color_Filter_Array_01.htm för mer info...

Så vad händer när du fotograferar i starkt färgat rött ljus! JO! Ljusreceptorer med röda filter framför kommer att ta emot alldeles för mycket ljus och slå i taket för vad dom klarar av! Den "röda kanalen" blir utfrätt! Samtidigt så kommde de andra kanalerna (blått och grönt) knappt att ta mot nåt ljus alls, vilket innebär att de inte bidrar med att teckna några detaljer i ansiktet.

Så vad blir resutatet av allt detta...!?

Jo, fotografera inte i så starkt färgat ljus med en digitalkamera. Det blir inte bra!

//Eric

Barista skrev:
Tack Eric! Låter som en rimlig förklaring.

Det här problemet ställer till det om man vill fota konserter...

Jajamensan! Men bli inte nerslagen! Jag har fotat en del konsert med bra färgresultat... Tips är att:

1. Använd en digital systemkamera eftersom dessa i allmännhet har högre dynamiskt omfång.

2. Fota med RAW-bilder! Vill du få snygga färger så är vitbalansen central! och eftersom det är otroligt svårt att avgöra på den lilla dispalyen om du har träffat rätt eller itne, så rekomenderar jag att du fotar RAW så att du kan ställa vitbalansen på din (förhoppningsvis) kalibrerade skärm när du kommer hem...

peternilsson75 skrev:

Säga vad man vill om att sRGB eller AdobeRGB inte innehåller alla färger, men att teckna hudtoner i en sån här bild, borde den väl klara? Annars skulle ju alla bilder på människor bli helkassa...

Har du hört någn annan säga att de har problem med färgåtergivningen på hudtoner? Även de som har en vettig vitbalansering? Visst ligger grundproblemet i denna bild i vitbalanseringen, men ovanpå på det skapar sRGB extra problem.

Uttryck det så här, om bilden hade konverterats till en större färgrymd så skulle den röda färgen varit lika röd, men det hade funnits nyanser och schatteringar i det. Inte denna röda plakatliknande färg.

MVH/Stefan

Barista skrev:
Tack Eric! Låter som en rimlig förklaring.

Det här problemet ställer till det om man vill fota konserter...

Man kan ju faktiskt också använda färgade korrektionsfilter som på den analoga tiden, då får du mindre problem med att en kanal (i detta fall den röda) slår i taket. Om man färgkorrigerar med filter redan vid exponeringen så att sensorn får en i stort sett dagsljusbalanserad bild så får alla färgkanaler liknande ljusmängd och du slipper inte bara att en kanal klipper utan får också mindre brus i de andra kanalerna (eftersom de inte måste förstärkas så mycket efteråt för att fixa vitbalansen).

Numeric skrev:
Nej! Nej! Nej!

Färgrymder kan du slänga i papperskorgen! Problemet du har är inbyggt i tekniken på din digitalkamera!

//Eric

Om du jämför den färgrymd som en kamera klarar av att återge ser du att den är mycket större än sRGB. Jag håller med dig att det finns situationer när det röda ljuset är så starkt att man inte kan vitbalansera på ett vettigt sätt, vare sig man använder konvertering i kameran (alltså jpeg) eller i efterhand (rå). Men du skulle bli förvånad om du såg hur mycket mer du klarar av om du arbetar såsom jag föreslår, dvs råformatsfotografering, vitbalansering i efterhand och sedan konvertering till en arbetsfärgrymd som är gjord för att hantera alla de färger som en bra kamera kan återge (Prophoto RGB)
MVH/Stefan

P.S om vi slänger färgprofilerna i papperskorgen så får vi bara svartvita bilder, eftersom det är de som skapar färgen vi ser på bilden :)

Överexponering?

Kan det vara så att D70 inte mäter ljuset för alla färgerna?? Kanske nöjer den sig med grönkanalen, är det inte så att den klippning D70 varnar för i monitorn bara gäller gröna kanalen?

Ett sätt att exponera på är att inte låta någon viktigare del i bilden överstyra, dvs komma upp i värdet 255. Det borde väl i så fall gälla alla färgerna på så sätt att man sätter exponeringen så att ingen färgkanal når maxvärdet.

Jag tycker det är roligast att fota i RAW, där har man bra möjligheter att kompensera i efterhand.

Re: Överexponering?

Aristofanes skrev:
Kan det vara så att D70 inte mäter ljuset för alla färgerna?? Kanske nöjer den sig med grönkanalen, är det inte så att den klippning D70 varnar för i monitorn bara gäller gröna kanalen?

Du menar att histogrammet inte ritas upp för luminiscensvärdet, utan bara för den gröna färgkanalen. Jag har hört detta flera gånger, men aldrig fått det bekräftat från Nikon.

Om det är så är ju histogrammet betydligt mindre användbart än det annars skulle vara.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Om du jämför den färgrymd som en kamera klarar av att återge ser du att den är mycket större än sRGB. Jag håller med dig att det finns situationer när det röda ljuset är så starkt att man inte kan vitbalansera på ett vettigt sätt, vare sig man använder konvertering i kameran (alltså jpeg) eller i efterhand (rå). Men du skulle bli förvånad om du såg hur mycket mer du klarar av om du arbetar såsom jag föreslår, dvs råformatsfotografering, vitbalansering i efterhand och sedan konvertering till en arbetsfärgrymd som är gjord för att hantera alla de färger som en bra kamera kan återge (Prophoto RGB)
MVH/Stefan

P.S om vi slänger färgprofilerna i papperskorgen så får vi bara svartvita bilder, eftersom det är de som skapar färgen vi ser på bilden :)

Jodå jag använder både RAW och Prophoto RGB. Jag försökte bara trycka på att det i detta extrema fall till största del är kameratekniken som är problemet... Visst har RAW större förgrymd än en konverterad JPEG. Men lika stor färgrymd och dynamiskt omfång som vårt öga kan jag inte tänka mig att någon kamera har... (För här är det nog i första hand kombiationen(!) av dessa som ger upphov till problemet)

Numeric skrev:
Jag försökte bara trycka på att det i detta extrema fall till största del är kameratekniken som är problemet...

Är möjligt att det är kameran som inte klarar av omfånget, men jag har varit förvånad över hur stort omfång som man faktiskt kan hantera. Problemet är mest att sensorerna som vi använder är så pass okänsliga för blått ljus. Om vi då fotograferar i ett ljus som redan från början är nästan helt befriat från blått ljus, då kan det bli problem.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar