Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför funkar inte rött
- Trådstartare Barista
- Start datum
jolsson
Aktiv medlem
stefohl skrev:
Hur är bilden tagen? Är det jpeg eller råformat? Vitbalansering? Färgrymd som du konverterat bilden till?
Stefan
Var det till mig?
Jag svarar... Denna är tagen i RAW, WB Auto och direkt konverterad till jpg, med Nicon Browser. Saken är att ändra WB och färger i efterhand hjälper inte, p.g.a. att det räda är "ihopflutet" och inehåller inga konturer. Detta problem får jag även i JPG, och med andra inställningar. I huvudsak när rosen är i starkt solljus, så den röda färgen blir extra kraftig...
stefohl
Aktiv medlem
jolsson skrev:
Var det till mig?
Jag svarar... Denna är tagen i RAW, WB Auto och direkt konverterad till jpg, med Nicon Browser.
Om du använde en färgrymd att konvertera till som klarade av att hantera alla de färger som kameran har registrerat skulle det inte vara omöjligt att klara av att fånga in även de röda färgerna i denna bild.
Typiskt exempel på när Prophoto kan klara av en situtation som en mindre färgrymd inte gör.
MVH/Stefan
Har du Nikon Capture? Ta isåfall in den där och ändra färgrymd till II - dvs Adobe RGB så skall du se att nyanserna faktiskt finns där.jolsson skrev:
Denna är tagen i RAW, WB Auto och direkt konverterad till jpg, med Nicon Browser.
Tyvärr har inte Nikon Editor, som följer med Browser/View möjligheten att ändra färgrymd... Du kan göra motsvarande i Adobe Camera Raw om du har den.
Exempel
Ett exempel på en blomma jag plåtade en gång för länge sedan då jag hade kameran inställd på färgrymd IIIa och "enhanced saturation" - det röda geggar ju ihop totalt. Men byter man färgrymd så vart det kanske inte perfekt, men ivartfall mycket bättre - en del av nyanserna försvann igen i konverteringen till sRGB.
Ett exempel på en blomma jag plåtade en gång för länge sedan då jag hade kameran inställd på färgrymd IIIa och "enhanced saturation" - det röda geggar ju ihop totalt. Men byter man färgrymd så vart det kanske inte perfekt, men ivartfall mycket bättre - en del av nyanserna försvann igen i konverteringen till sRGB.
Bilagor
Anders Östberg
Guest
Kanske redan berört i tråden, men är det inte helt enkelt överexponering av den röda kanalen?
stefohl
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Kanske redan berört i tråden, men är det inte helt enkelt överexponering av den röda kanalen?
Om bilden i sig inte är överexponerad, alltså att vita partier är överexponerade, är den vanligaste orsaken till att färger blir så här utslätade och valörfattiga att man har konverterat till en för liten färgrymd. sRGB är en liten färgrymd och det är svårt att passa in alla de färger som kameran kan återge.
Problemet blir också svårare av att det inte går att konvertera från en kamerafärgrymd till en arbetsfärgrymd med en perceptuell återgivning. En del säger att det går visst om man gör det med Photoshops Konvertera till profil, eftersom man där kan välja perceptuell återgivning. Men tyvärr innehåller den perceptuella tabellen samma information som den kolorimetriska.
Stefan