violator
Aktiv medlem
Borde det inte gå att få till mycket bättre bildkvalité i klass med negativ färgfilm om man typ inverterade digitalsensorn?
Skulle den sensorn reagera på mörker istället för ljus?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Borde det inte gå att få till mycket bättre bildkvalité i klass med negativ färgfilm om man typ inverterade digitalsensorn?
Jag håller med Gunnar Ö. Det skulle vara bara omständigt och möjligen skulle man förlora en del på den extra omvandligen från negativ till positiv bild. Däremot har jag funderat om det skulle vara möjligt och atraktivt för folk som vill fortsätta fota med sina gamla analoga systemkameror att göra en digital insats som man skulle stoppa i filmkammaren??? Är det helt galet? Det finns ju bakstycke för mellanformat.
//Stanislav
Jag vill minnas att det i digitalfotograferingens barndom fanns en manick som man stoppade i den analoga kameran i stället för film. Men den nådde kanske aldrig marknaden?
Jag vill minnas att det i digitalfotograferingens barndom fanns en manick som man stoppade i den analoga kameran i stället för film. Men den nådde kanske aldrig marknaden?
Utöver Leitz så har ju även Kodak, i samarbete med Nikon, sysslat med att bygga ett digitalt bakstycke, som var ännu klumpigare än det till Leicaflex. Succé? Inte alls!
En alldeles perfekt sensor vore en som för varje pixel registrerade varje foton men information om vilken våglängd den hade och vilken riktning den kom ifrån.
Nej, bara de ovetande
Negativ film har ungefär som dagens digitalkameror,8-10 stegs omfång.
Hm.. Visa mig en färdig digital bild som visar på det omfånget så ska jag kontra med en bild från negativ film med bättre återgivningi både skuggor och högdagrar.
Men som sagt, det kan vara så att jag inte tänker på samma sak när jag pratar om omfång..
Förutom alla problem med att manövrera den digitala filmen (knappar och display) har jag inte sett någon information om hur de tänkte sig att den digitala filmen skulle aktiveras strax innan slutaren utköstes. Filmen är ju alltid ljuskänslig, men en sensor måste kraftsättas strax innan slutaren löses ut och bilden sparas undan i flashminne när slutaren har stängts. Hur skulle detta gå att genomföra i en gammal filmkamera? Bluff? Omfattande modifieringar i kameran? Magi?Troligen för att det inte fungerade och det är väl inte heller klarlagt om det var en bluff eller inte.
Förutom alla problem med att manövrera den digitala filmen (knappar och display) har jag inte sett någon information om hur de tänkte sig att den digitala filmen skulle aktiveras strax innan slutaren utköstes. Filmen är ju alltid ljuskänslig, men en sensor måste kraftsättas strax innan slutaren löses ut och bilden sparas undan i flashminne när slutaren har stängts. Hur skulle detta gå att genomföra i en gammal filmkamera? Bluff? Omfattande modifieringar i kameran? Magi?