Annons

Konsten att digitalisera färgnegativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade inte pro-varianten av vuescan stöd för multipla skanningar för bättre dynamik? Går det i så fall att lägga in flera kamerabilder med olika exponeringar till en och samma bild?
 
Jag skannade till tiff och fick mellan 50 och 56 MB.

Det är ett av skälen till att jag aldrig gillat TIFF 16 bit. På Stadsmuseet hade man skannat en del gamla s.k. C-plåtar av glas i TIFF. Det fanns ett antal exempel på TIFF-bilder på upp mot 1 GB per bild. Genom att dessa var så tunga så funkade de ofta dåligt i museets DAM-flöden även när det gällde inskrivning av XMP-metadata i dessa filer. TIF har inte samma väldefinierade metadataheaders som JPEG och DNG, så det är på flera sätt ett problematiskt format ibland. Dethär är också ett skäl till att många organisationer inom kulturarvssektorn standardiserat på DNG. DNG har många fina egenskaper som kan göra underverk just i DAM-flöden.
 
Hade inte pro-varianten av vuescan stöd för multipla skanningar för bättre dynamik? Går det i så fall att lägga in flera kamerabilder med olika exponeringar till en och samma bild?
Det ska inte behövas på samma sätt som för fotografering i kontrastrika miljöer. En modern kamera har ett dynamisktomfång som är bättre än dåtidens DIA och ett negativ är väldigt mjukt (kontrastlöst).
Om flera exponeringar kan ge korrektare/bättre färgåtergivning kan det kanske vara värt besväret. Men då är det nog bättre att fokusera på att ha rätt färgtemperatur inställd på kameran för ljuset du belyser nagtiven med.
 
Har nu kollat och om an väljer fil-import och markerar flera filer så hanteras de som en batch. Så om man digitaliserar semester-67 och lägger filerna från kameran i en mapp så kan man konvertera alla i en batch i VueScan om man vill...
Det förutsätter att alla är på samma sorts film och att alla inställningar ska vara lika för dom.
 
Har nu kollat och om an väljer fil-import och markerar flera filer så hanteras de som en batch. Så om man digitaliserar semester-67 och lägger filerna från kameran i en mapp så kan man konvertera alla i en batch i VueScan om man vill...
Det förutsätter att alla är på samma sorts film och att alla inställningar ska vara lika för dom.

Cool.
 
Intressant artikel. För min del handlar valet om vad som för mig blir mest kostnadseffektivt. Har därför börjat skanna med min Fujifilm X-Pro3 och ett Laowa 65mm macro.

Konverterar sen med Negative Lab Pro och fick redan på första försöket ett resultat som är tillräckligt bra för mina behov (se bifogad testbild). Bilden blev efter "skanning" 3780 x 5670 (21MP) med en filstorlek på 16.7 MB. Och då är den beskuren lite.

Har ett ljusbord från Photax och negativhållare från Valoi.

Precis som Börje skrev så har jag också hittat ett bra arbetsflöde. Skulle jag en dag få större behov avseende upplösning m.m. så får jag ta det negativet till Crimson eller andra proffstjänster. Men intressant att höra om alla olika lösningar som finns.
Imponerande bra bild!
Det behövs en dyr filmscanner för att komma upp i den nivån & det tar tid att köra!
 
Jag hade ett liknande problem. Jag har ett gäng färgnegativ som är upp till 35 år gamla, och svartvita dito som är ännu äldre som jag vill digitalisera. Jag försökte lägga mina negativ i en vanlig flatbäddsscanner, men resultatet blev inte särskilt bra, avbildningen blev väldigt mörk, och när man sedan försökte invertera färgerna i Gimp så blev det i stället väldigt ljust och blekt och kontrastlöst. Många av bilderna finns även i form av papperskopior inklistrade i fotoalbum, så en lösning skulle ju vara att scanna dem, men foroalbum har tyvärr ofta större pappersformat än vad som får plats i en A4-scanner.
För min del löstes problemet genom att en granne ville göra sig av med en Canon 9000F som jag fick ta över, det är också en flatbäddsscanner, men den har hållare för fotoramar i olika dimensioner, t.ex. en som har plats för två 135-remsor med 5-6 bilder i varje, och i locket på scannern sitter en ljuskälla som bakgrundsbelyser negativet. Sen sköter skannern inverteringen av färgerna, så resultatet blir fantastiskt bra. Jag har provat att skriva ut på fotopapper och jämfört med en sparad förstoring från fotolabbet, och bortsett från en aning olika färgbalans som säkert går att justera i Gimp så är bilderna väldigt lika.
Det enda man får vara försiktig med är att dels inte repa filmen och dels inte få med damm och annat som gärna vill vara med på bild. Ska man försöka rationalisera inskanningsprocessen kan det vara idé att försöka få tag på en sån där fotoram till som man kan ladda med film medan man skannar den andra.
 
Jag använder ”Standard Edition” …Professional är inte bara dubbla priset utan oxå ”overkill”…spara till jpg, tiff och pdf räcker gott för mina behov!


Jag undrade vad det var för skillnad. Det talas om Basic-, Standard- och Professional Edition och om Basic-, Standard- och Professional Options och t.o.m. om olika "Modes" och det är inte helt klart alla gånger vad som avses. sedan finns olika licensupplägg på det.

Skälet till mitt inlägg är att jag nu upptäckt att jag måste bestämma mig då Epsons eget program är så dåligt och att jag måste skanna en del gamla bilder som jag ska publicera och skicka till den delen av vår släkt som emigrerade till Amerika.

Jag kommer köpa en licens av Vuescanoch jag har faktiskt landat i att köpa en Professional. Dels för att jag faktiskt inte vet vad jag missar riktigt med Standard, dels för att jag kan leva med 1000 spänn istället för 500 och att jag med en Professional får eviga uppgraderingar om jag fattade det hela rätt. Man kan även exportera i RAW (vad nu det innebär) välja ICC-profil vid export m.m. m.m.

Detta fann jag hos dPreview.

Re: Difference between standard & Pro VueScan ...: Mac Talk Forum: Digital Photography Review (dpreview.com)

Jag behöver dock helst se att denna RAW-export funkar att ta in i Photolab innan jag slår till och det är jag långtifrån säker på att det funkar. Photolab har sina egenheter kända från bl.a. DNG, som Photolab inte behandlar som jag vill.

Märkligt program detta annars. Det är skitbra i många avseenden men killen som byggt detta verkar ha fastnat någon gång kring Windows 2.21 när det gäller hur gränssnittet ser ut. Det verkar vara en ren teknikerutvecklad produkt utan minsta tanke på finish. Det är nästan lite rörande i all sin tafflighet - men det finns ingen tafflighet i funktionen, så det här är mest kosmetiskt.
 
Senast ändrad:
Nu har jag testat att exportera i DNG inifrån Vuescan och det gick ju bra så långt. Däremot funkade det INTE att importera den filen i Photolab 6. Photolab nobbar alla DNG som antingen inte har en profil som stöds i Photolab (läs kamera som har importprofil, och det har inte Vuescan och eftersom jag även testat att bolla DNG mellan Capture One och Photolab tidigare, så vet jag sedan att det inte går om filen kommer direkt från Capture One. Däremot kan man återexportera en DNG som först exporterats från Photolab om man sedan tagit in den i Capture one ev. redigerat och exporterat ut filen igen därifrån. Då om DNG-filen alltså från början skapats av Photolab, så kan den åter redigeras där även om den återexporterat s från Capture One) . Så är man det minsta elak så kan man hävda att man bara kan vara säker på att Photolab kan läsa DNG-filer som programmet själv skapat.

Med Capture One funkar dock Vuescan DNG perfekt vad jag kan se.

Så det blir nog ändå möjligt att jag landar i TIFF som jag verkligen avskyr för det är ju även så att om jag vill efterbehandla svartvitt i NIK Silver Efex Pro, så jobbar ju det ändå med TIFF. Det är dock en hel del andra funktioner i Vuescan som jag undrar om jag blir blåst på om jag väljer Standard. Byta ICC-profil kan man ju alltid göra i konverterarna. Det jag är mer rädd för är att de strypt några av de andra mer skanningsrelaterade funktionerna och möjligheter att styra exportkvaliteten.

Nu har jag kollat igen i testversionen och det är väldigt mycket som försvinner av menyer och funktioner om man går från Professional till Standard och sedan Basic. Så "sneakig" tycker inte jag det verkar vara värt för att spara 500 spänn. Professional ger en helt annan kvalitets- och formats-flexibilitet än de billigare varianterna. Jag vill även ha de många PDF-parametrar tillgängliga som Professional ger.
 
Senast ändrad:
Det här var intressant! Hämtade just upp några paket med prylar jag beställt just för att smidigt kunna köra lite repro och dia/neg-fotograferande. Är det någon som testat både vuescan och negative lab pro?
 
Jag har nu köpt och laddat ned Professional och det ser faktiskt rätt lovande ut. Eftersom jag nu håller på med ett rätt intensivt utbyte med min amerikanska del av släkten, så har jag även ett behov av att kunna OCR-behandla exv. boktexter jag skannat och en del andra dokument både på svenska och engelska.

Stöd för engelska vid OCR finns default och för svensk OCR behöver man ladda ner en fil man ska kopiera in i Windows i Vuescan under Program Files. Det görs smidigt från en lista i applikationen.

Det ser ut att funka klockrent. Klart nöjd med det. Allt är ju trots allt inte bara bilder :)

Det blev som sagt den fulla Professional-versionen och jag tror det var rätt val för det är en hel del man inte får tillgång till annars. 500 spänn är det klart värt att kunna få full flexibilitet i bildscanningen och dessutom tillgång till OCR-funktionerna.

Det är väl Negative Lab Pro som är en plug in till Lightroom?? Om det är den så valde jag bort den för jag kommer aldrig använda Lightroom igen. Valde bort det för över 10 år sedan.
 
Senast ändrad:
Jag har nu köpt och laddat ned Professional och det ser faktiskt rätt lovande ut. Eftersom jag nu håller på med ett rätt intensivt utbyte med min amerikanska del av släkten, så har jag även ett behov av att kunna OCR-behandla exv. boktexter jag skannat och en del andra dokument både på svenska och engelska.

Stöd för engelska vid OCR finns default och för svensk OCR behöver man ladda ner en fil man ska kopiera in i Windows i Vuescan under Program Files. Det görs smidigt från en lista i applikationen.

Det ser ut att funka klockrent. Klart nöjd med det. Allt är ju trots allt inte bara bilder :)

Det blev som sagt den fulla Professional-versionen och jag tror det var rätt val för det är en hel del man inte får tillgång till annars. 500 spänn är det klart värt att kunna få full flexibilitet i bildscanningen och dessutom tillgång till OCR-funktionerna.

Det är väl Negative Lab Pro som är en plug in till Lightroom?? Om det är den så valde jag bort den för jag kommer aldrig använda Lightroom igen. Valde bort det för över 10 år sedan.

Var och en är sig själv närmast…/
…Skomakare, bliv vid din läst…

Det är väl det som är så bra med Fotosidan, man kan få hjälp att hitta den work flow som passar mej själv bäst…

För mig är det viktigast att jag får till mina bilder som jag själv vill ha dom - sedan hur jag kommer dit, är av underordnad betydelse!
 
Var och en är sig själv närmast…/
…Skomakare, bliv vid din läst…

Det är väl det som är så bra med Fotosidan, man kan få hjälp att hitta den work flow som passar mej själv bäst…

För mig är det viktigast att jag får till mina bilder som jag själv vill ha dom - sedan hur jag kommer dit, är av underordnad betydelse!

Min skrivning ovan var absolut inte menat som någon kritik. Om Standard funkar så kör på det. Jag behöver Professional inte enbart för bilderna utan även för OCR-stödet m.m. Möjligen kommer jag även märka skillnad även när jag behöver skanna film. Professional är en bra helhetslösning och licensen är evig dessutom, så det uppskattar jag också i dessa eviga månatliga licensbetalningsuppläggstider som verkar sprida sig som en cancer numera.

Har man en bra konverterare, så gör många säkert det mesta justerandet där istället för i skannerprogrammet. Alla måste själva hitta flöden som passar dem. För många är det säkert en fördel med färre parameterval än alla de som finns i Professional, för Vuescan Professional kommer med en viss inlärningströskel. Det är ju också en kostnad som många inte är beredda att ta.
 
Har nu kollat och om an väljer fil-import och markerar flera filer så hanteras de som en batch. Så om man digitaliserar semester-67 och lägger filerna från kameran i en mapp så kan man konvertera alla i en batch i VueScan om man vill...
Det förutsätter att alla är på samma sorts film och att alla inställningar ska vara lika för dom.

Om inte jag läste fel så kan man vid batchningen sätta exponeringen på den bild man tycker är bäst exponerad, så ska Vuescan ta hänsyn till detta när de övriga i batchen skannas. Verkar lite överkurs men det finns en massa finesser i detta program som det nog tar lite tid att utvärdera. Annars verkar det vara för att oka dynamiken som multikörningar kan användas.

Sedan finns funktioner för att snabbt skärpa bilder, softa dem eller avrastrera m.m. Det är ju ett alternativ istället för att öppna konverteraren.

Själv blev jag lite glad åt att man kan lägga till två textrader under en bild när man sparar ner den från en skanning (svart text på vit bakgrund). det är rätt praktiskt ibland. Passar jättebra för mig när jag behöver förklara vem en bild föreställer, födelsetid och död, när den är tagen e.t.c. och möjligen av vem samt ev. text som stått på baksidan av en bild. I detta fall handlar det oftast om skanning av kopior i svartvitt.
 
En länk till film-forum på Dpreview:
Ektar 25 via scanner och via EOS 5 markIII+macro

Få har problem med att hitta en metod för reprodutionen så länge man håller sig till påsiktsbilder, dian eller svartvitt men med negativ färgfilm ökar kraven och åtminstone en föreslog väl Negative Lab Pro. Det kan ju vara tidsbesparande att faktiskt skaffa en mjukvara som sköter detta mer effektivt än om fotografen själv ska ägna sig åt detta arbete själv.
 
Ed Hamrick och Vuescan


Länk: About VueScan and Hamrick Software

Jag tycker ibland det är fascinerande med dessa snillen som på egen hand tar fram mjukvaror som exv. Vuescan, ett program som nu verkar vara mer eller mindre industristandard för scannerprogramvara.

När jag jobbade på 90-talet i mjukvarudistributionsvärlden och mjukvaruindustrin var hyfsat ny så läste vi ju alla dessa historier om hur HP, Lotus, Microsoft, Borland, Apple och många fler blev till i något garage i Kalifornien eller på någon institution på något av delstatens universitet. Microsoft avvek väl från den kulturen där uppe i Seattle. Jag jobbade i ett företag då som distribuerade produkter från alla dessa då tämligen nya företag och fick den vägen en del insikter i detta.

600 000 sålda ex och ett stöd för idag ca 6000 olika skanners är ju rätt fantastiska siffror som talar för sig själva.

Hamrick har jobbat hos både NASA och Boeing och sedan går han hem på sin fritid och skriver ett program för skanners driven av en idé om att göra en programvara för en HP skanner som gav bättre resultat än HP:s egen programvara.

Så det är ett väldigt litet bolag Hamrick och det kanske lyser igenom när snillet även ska sköta supporten :) Han verkar inte sällan framstå som oförskämd och irriterad i kundernas ögon, när han säkert i sina ögon hade kunnat använda den tiden till något bättre.

En gång såg jag en dokumentär om hippierörelsen där ledaren Timothy Leary, en psykolog och drogromantiker deltog, som myntade en slogan för tidens hippies: "Turn on, Tune In, Drop out" deltog

WIKI
" Turn on, tune in, drop out " is a counterculture-era phrase popularized by Timothy Leary in 1966. In 1967, Leary spoke at the Human Be-In, a gathering of 30,000 hippies in Golden Gate Park in San Francisco and phrased the famous words, "Turn on, tune in, drop out". It was also the title of his spoken word album recorded in 1966.

I den dokumentären om hippierörelsen säger en av de intervjuade fritt översatt att: "En del blev höga på LSD och andra droger och de gick det inget vidare för ofta men det fanns en annan grupp som också kom ur samma rörelse som blev höga på elektroniken istället." På den vägen är det. Dynamiken finns ofta de sprickor som finns i det välkammade och välordnade samhället.

När jag 1972 besökte korsningen mellan Hight och Ashbury i San Francisco och Golden Gate-parken, så låg det bara några utslagna knarkare där i parken och drällde i förvridna X, Y och Z-ställningar. Jag var uppenbarligen lite sen till det partyt :cool: - men elektroniken och mjukvaruindustrins utveckling missade jag inte. Det är fortsatt en hel del udda kreativa människor som står för dynamiken som fortfarande finns i stora mått i mjukvaruindustrin.
 
Senast ändrad:
Jag har kört ett 6x9 negativ Porta 400NC nu med macro Sigma 70mm +Panasonic S1R.
Det var rejält överexponerat så jag fick börja med Raw Therapee 5.9 och justera exponeringen. Sedan kunde jag fortsätta med FastStone. De har negativ-konvertering. Därefter justering av RGB och kontrast. Kornet är tydligt men så är det vid ISO 400...
 
Ed Hamrick och Vuescan


Länk: About VueScan and Hamrick Software

Jag tycker ibland det är fascinerande med dessa snillen som på egen hand tar fram mjukvaror som exv. Vuescan, ett program som nu verkar vara mer eller mindre industristandard för scannerprogramvara.

När jag jobbade på 90-talet i mjukvarudistributionsvärlden och mjukvaruindustrin var hyfsat ny så läste vi ju alla dessa historier om hur HP, Lotus, Microsoft, Borland, Apple och många fler blev till i något garage i Kalifornien eller på någon institution på något av delstatens universitet. Microsoft avvek väl från den kulturen där uppe i Seattle. Jag jobbade i ett företag då som distribuerade produkter från alla dessa då tämligen nya företag och fick den vägen en del insikter i detta.

600 000 sålda ex och ett stöd för idag ca 6000 olika skanners är ju rätt fantastiska siffror som talar för sig själva.

Hamrick har jobbat hos både NASA och Boeing och sedan går han hem på sin fritid och skriver ett program för skanners driven av en idé om att göra en programvara för en HP skanner som gav bättre resultat än HP:s egen programvara.

Så det är ett väldigt litet bolag Hamrick och det kanske lyser igenom när snillet även ska sköta supporten :) Han verkar inte sällan framstå som oförskämd och irriterad i kundernas ögon, när han säkert i sina ögon hade kunnat använda den tiden till något bättre.

En gång såg jag en dokumentär om hippierörelsen där ledaren Timothy Leary, en psykolog och drogromantiker deltog, som myntade en slogan för tidens hippies: "Turn on, Tune In, Drop out" deltog

WIKI
" Turn on, tune in, drop out " is a counterculture-era phrase popularized by Timothy Leary in 1966. In 1967, Leary spoke at the Human Be-In, a gathering of 30,000 hippies in Golden Gate Park in San Francisco and phrased the famous words, "Turn on, tune in, drop out". It was also the title of his spoken word album recorded in 1966.

I den dokumentären om hippierörelsen säger en av de intervjuade fritt översatt att: "En del blev höga på LSD och andra droger och de gick det inget vidare för ofta men det fanns en annan grupp som också kom ur samma rörelse som blev höga på elektroniken istället." På den vägen är det. Dynamiken finns ofta de sprickor som finns i det välkammade och välordnade samhället.

När jag 1972 besökte korsningen mellan Hight och Ashbury i San Francisco och Golden Gate-parken, så låg det bara några utslagna knarkare där i parken och drällde i förvridna X, Y och Z-ställningar. Jag var uppenbarligen lite sen till det partyt :cool: - men elektroniken och mjukvaruindustrins utveckling missade jag inte. Det är fortsatt en hel del udda kreativa människor som står för dynamiken som fortfarande finns i stora mått i mjukvaruindustrin.
Jag har använt VueScan (professional) i många år nu och är som de flesta som skrivit i tråden, imponerad av produkten. Skulle dock vilja ge lite kred till Ed och supporten. Han kan möjligen vara lite kort i tonen men svaren kommer alltid snabbt och är korrekta. Något som inte alltid gäller för företag inom IT.
 
Jag har använt VueScan (professional) i många år nu och är som de flesta som skrivit i tråden, imponerad av produkten. Skulle dock vilja ge lite kred till Ed och supporten. Han kan möjligen vara lite kort i tonen men svaren kommer alltid snabbt och är korrekta. Något som inte alltid gäller för företag inom IT.


Du han är snabb som en kobra. Några timmar så var han på. Kan ju bero på att jag är vaken på nätterna :). Jag har också Professional (det är mycket man inte kan styra med Standard).

Jag förstår om han är kort i tonen om han ska hinna serva alla dessa 100 000-tals användare han har om han nu ska envisas med att göra även det själv. Fattar inte att han får något annat gjort men det göt han ju för jag har redan får en uppgradering.

Jag har just haft en konversation om Vuescan och DNG eftersom det är lite problem i arbetsflödena med DXO Photolab som blockar de DNG som är gjorda från RAW som DXO inte har profiler för och det gäller nog i princip alla de 6000 scanners som Vuescan stöder. Ed H har råkoll på detta så det är verkligen inge skugga på honom även i detta avseende men desto mer av den på DXO, som inte fattat vitsen med DNG. DXO skulle tjäna på att låta användarna själva avgöra om de vill redigera sina DNG med Photolab utan stöd av DXO:s profiler hellre än att inte kunna använda Photolab överhuvudtaget till dessa filer.
 
Senast ändrad:
ANNONS