J O Härnström
Aktiv medlem
Något som jag lärt mig genom åren är att folk i allmänhet är inte så glada åt konstruktiv kritik som man ofta tror. Ryggdunk och gillande går bra. Men när tyckandet inte längre är så positivt så kan det bli mycket känsligt.Hehe, känner igen detta. Kommer så väl ihåg från de första åren på Fotosidan, där jag fick önskemål från andra medlemmar att kommentera deras bilder på ett så omfattande sätt som möjligt. Vilket jag gjorde, något som uppskattades av dessa fotografer - men där jag fick kritik från andra. Med att det inte var bra att vara så detaljerad då det fick andra att tappa inspirationen. Jag fick alltså tänka på att inte vara för öppen och ärlig, då jag som känd fotograf hade för mycket pondus i mitt kommenterande...
Genom åren har jag fått bita mig i läppen riktigt många gånger, särskilt då jag själv fått kommentarer från andra om mina bilder och mitt fotograferande från fotografer som själva har svårigheter att ens "stava" till bra egna bilder... Det skulle dessutom lätt bli misstankar om att jag vill ge tillbaka, och då försvinner den grundläggande och konstruktiva tanken med att diskutera bilder.
Idag ignorerar jag bilder jag tycker är bristande i sina kvaliteter, men hyllar desto mer de bilder som jag tycker bör hyllas. Ger detta viktig inspiration, så ger det ju den effekt som är så viktig. Men, det är svårt att många gånger inte komma med syrliga kommentarer tillbaka - tro mig!
En svårighet är väl att det kan vara svårt att skilja tycke och smak mot konstruktiv kritik.
Jag tycker också att allmänt tyckande utan att vederbörande fotograf har bett om kritik eller åsikter är både oartigt och meningslöst. T.ex om bilder i inlägg i olika forum.
Det kan skada ev. diskussion och kanske skrämma bort folk från sidan.
Kanske är det också så att det kan vara svårt att ta in att andra kan ha en helt annan smak och gilla sådant som man själv ogillar. Jag drar gärna en parallell till tyckande om och smak av musik. Där är det nog lättare att acceptera folks olika smak även om man inte fattar det.