Nää tyvärr!
Om det vore så väl ändå, men tyvärr så kan Deep Prime eller nya XD inte alls användas på exv. mina gamla Agfa-dian. Deep Prime kräver digitalt födda bilder i RAW och inget annat och den funktionen är fullständigt indifferent för kornet i exv. Agfas diafilmer. En del tycker det är bra men jag tillhör inte dem. Deep Prime ser inte Agfa-diakornet som brus överhuvudtaget, så funktionen bryr sig överhuvudtaget inte om detta.
Topaz däremot funkar på JPEG och jag har testat det på mina reprofotade dian som jag tagit med A7 III och Sonys 90mm makro, som är ett av Sonys absolut skarpaste objektiv, men det blev inte alls bra.
Den bästa metoden är fortfarande att helt ta bort all inverkan av Microcontrast och möta med den utomordentligt bra Fine Contrast istället och kanske emulera lite T-Max 100-korn istället samt att lägga på den enda skärpning som fungerar i Photolab med att aktivera "Bicubic Sharper" vid exporten.
I övrigt på digitalt födda bilder så blir verkligen en brus-fläckig himmel "sjukt mycket" renare efter ett varv genom Deep Prime XD. Inte ens Maktens fina Fuji-mellanformatare har skuggan av en chans vid en jämförelse, så det spelar faktiskt ingen som helst roll i det sammanhanget om du har en sådan, en R3, en A7 III som är de två bästa FF-kamerorna idag eller för den delen en Z9 eller rentav nya Sony A7r V som många lyft till skyarna fast den är klart sämre än A7 III i detta avseende.
Brus är ingen av dem särskilt bra på att hantera i jämförelse med dedikerade brusrerduceringsprogram och kamerorna som exv. min A7 III, som ändå är näst bäst av alla FF i lågljus. Inte ens den klarar ju bevisligen att hålla himlarna rena från det mycket framträdande fläckiga brus man kan få även då, trots att ljuset rent objektivt sett inte alls borde vara något problem idag för en modern FF-kamera. Det här kan visa sig vi så låga ISO som 200-400 vilket jag tror de flesta inte riktigt har insett.
Nedan en inomhusbild jag tagit 2013 med den då hyfsat nya NEX 7 för (detaljförstorad drygt 200%) och den avslöjar rätt brutalt hur skillnaden i teknisk kvalitet kan se ut mellan en bild enbart behandlad av kameran och hur det kan se ut efter ett varv genom Deep Prime XD.
Klicka för förstoring!
Visa bilaga 168230
Originalet är i DNG (som också det funkar med Deep Prime XD)
Som ni ser så gör denna behandling verkligen underverk och visar hur bristfälliga äldre kamerors brusreducering var. Det är en aning bättre idag men inte mycket. Det goda är dock att man nu i efterhand kan applicera DXO DP XD på dessa bilder och få smått fantastiska lyft i bildkvalitet inte bara när det gäller bruset och färgerna utan inte minst i den förbättrade detaljeringen, som märkbart är förbättrad även sedan Deep Prime kom i version 4 av Photolab. Så även jag som redan har slutbehandlat en gång tidigare i Deep Prime tjänar på att även applicera Deep Prime XD.
Så TS rubrik kanske kan ändras för perfektionen handlar inte bara om en besatthet kring skärpan, om vi nu ska använda det B-ordet, utan även om att bruset också ofta påverkar färgerna mycket negativt samt inte minst om detaljeringen för den är ju broder till skärpan.
För alla som kramar bruset så står det dem fritt att göra det. Jag pekar bara på en fin och enkel möjlighet att lyfta bildernas tekniska kvaliteter. Det också till en uppgarderingskostnad på kanske 700 spänn, vilket kan ställas mot den tekniska kvalitet bilderna ur Maktens mellanformatare håller utan efterbehandling rakt ur kameran i JPEG. Köper man en sådan dyr och exklusiv kamera kan man väl inte vara helt indifferent inför det tekniska bildkvalitetslyft som externa hjälpmedel kan bidra med. Det ökar ju ROI eller "Return on investment" mot en väldigt liten extra kostnad i sammanhanget.